Att tala är silver, att skriva är guld

Krönika. Min far var journalist och han sa en gång att alla journalister egentligen vill bli författare. Själv siktade han på att bli poet. Fast med fru och tre barn i släptåg var det lite svårt att bli geniförklarad och leva bohemliv i Paris.

Han fick visserligen ett antal sonetter publicerade på Aftonbladets kultursidor, men man kan säga att han hade problem med att få ihop helheten i livet: poesin och brödfödan.

Men det är inte bara journalister som vill bli författare. Som den kvartskändis jag är händer det att folk kommer fram till mig och säger:

– Du skriver nog bra men om jag skrev en bok om mitt liv så skulle det bli en bestseller!

Jag brukar förklara att om det är något som behövs så är det sådana historier direkt ur verkliga livet. Problemet är bara att man måste skriva dem först. Och att skriva en bok är ungefär som att bygga ett hus.

Man ser huset framför sig och har kanske till och med en ritning. Men det är själva byggandet som kräver vana, noggrannhet och uthållighet. En grund ska läggas, en stomme byggas, fönster och dörrar passas in och ovanpå och runt alltihopa ett tak och panel. Helst ska det bli rakt också. Man kan nog lugnt säga att det är nittioåtta procent transpiration och två procent inspiration både att bygga hus och att skriva böcker.

Jag tror inte att det enbart är av egoistiska skäl och för att framhäva sig själva som många vill ge ut böcker.

Man vill nog dela med sig av sina liv och stoppa vattnet som rinner under broarna för några ögonblick. Att arbeta med texter är något djupt nedärvt hos oss. Det handlar om vår egen och vår gemensamma historia.

Fast man kan njuta av att läsa också och våra vägkrogsbibliotek har blivit ett sätt att komma nära litteraturen, om än inte att skriva den. För många på vägarna är det numer en del av arbetslivet att lyssna på böcker. Det har gett transportarbetare en litterär identitet som är svårslagen, då vi förmodligen är Sveriges mest belästa (boklyssnande) yrkesgrupp.

De har också gett en bred allmänhet insikt i att vi, som tidigare mest setts som hamburgerätande bromsklotsar i trafiken, också har ett intellektuellt liv.

Böcker är komplicerade saker som ofta rör sig i flera plan och jag är övertygad om att transportarnas massiva boklyssnande har skapat ett bättre klimat på arbetsplatserna. Att man diskuterar mer. Och även om man har olika åsikter går det ofta att förstå varandra då man inte ser allt i svart och vitt.

I november öppnades ännu ett vägkrogsbibliotek, det trettonde i raden, på Rasta i Väse utanför Kristinehamn, många norgechaufförers stamfik. Jag brukade själv stanna där när jag körde på Oslo och nu fick jag vara med och inviga det.

Så numer säger man inte bara: ”keep on truckin’!” Till chaufförer och andra transportare kan man också säga också: ”keep on readin’!”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.