”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”
7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.
1 . Är det något du själv vill lyfta fram när det gäller den senaste tidens händelser, och hur det påverkar arbetet?
– Att vi lägger ett sådant varsel är stort och Transport har också ett stort ansvar. Många kan drabbas av konsekvenser, i många olika branscher. Hamnarbetare, men också yrkesgrupper som lastbilschaufförer, de på bensinstationer och inom industrin.
2. Var det rätt beslut av förbundsstyrelsen, att varsla om blockad?
– Ja, definitivt. Och för mig som medlem betydde det också mycket att förbundsordförande, Tommy Wreeth, och flera ur styrelsen kom för att höra med oss i hamnavdelningarna innan man fattade beslutet – de tog våra inputs på allvar.
3. Upplevde du att Transport var pressat att lägga ett varsel, för att visa att ”man också gör något” som Hamnarbetarförbundet?
– Nej, det tycker jag inte. Men nu arbetar jag i en hamn där den stora majoriteten är transportare. Jag tycker att det egna beslutet är mycket bra och det finns ett brett stöd för det.
4. Är det möjligt att urskilja vilka sjöcontainrar som innehåller ryskt gods, alla ser ju likadana ut för den oinvigda?
– Nej, det är ju inte det. Vi får i stort sett aldrig reda på exakt innehåll i containrar, av säkerhetsskäl bland annat. Möjligen att någon arbetsledare får det. En annan sak är att det kanske rör sig om 50 av 500 containrar som innehåller ryskt gods, med andra under, och som ska lossas från ett fartyg. Hur ska det gå till rent praktiskt, ska vi ta av dem och ställa tillbaka? Nej, jag tror att det är bra att ett varsel inte innefattar blockad mot ryskt gods. När det gäller styckegods är det ju enklare att urskilja, men nu har vi inte den sortens hantering här.
5 . Är det moraliska ansvar som lagts på svenska hamnarbetare, att visa stöd för Ukrainas folk, rimligt?
– Ja, jag tycker inte att det är för stort. Det är en chans att visa att vi sitter på makten och gör något.
6. Spelar hamnens ägarförhållanden roll när det kommer till det ”vanliga” fackliga arbetet?
– Inte för oss här. Turkiska Yilport tog över som operatör av Gävle hamn 2016. Men om och hur ägandet påverkar i andra hamnar kan jag inte säkert säga något om.
7 . Vad tycker du är viktigast i ditt uppdrag som ordförande för Transports avdelning 1 Hamn – och mest givande?
– Att försöka länka ihop arbetet i hamnarna, och få upp organiseringen. Mycket har legat nere på grund av corona. Det är fantastiskt roligt att få åka ut och tala med folk igen. Hamnarbetarna är ett stolt skrå, som ju en gång grundade Transport. Så det är ett arv att förvalta, och ett stort ansvar. Jag tycker att mitt uppdrag är väldigt roligt.