Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg
Close
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige, som organiserar stuveriarbetare i tolv sektioner, med hamnar från Kalix i norr till Kalmar i söder. Själv jobbar Jimmy på containerterminalen i Gävle hamn (även om kollegor blir sjösjuka av att se hans schema där det fackliga arbetet tar huvuddelen av tiden i anspråk).
Close
Transports blockad av ryska fartyg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

1 . Är det något du själv vill lyfta fram när det gäller den senaste tidens händelser, och hur det påverkar arbetet?

– Att vi lägger ett sådant varsel är stort och Transport har också ett stort ansvar. Många kan drabbas av konsekvenser, i många olika branscher. Hamnarbetare, men också yrkesgrupper som lastbilschaufförer, de på bensinstationer och inom industrin.

 

2.  Var det rätt beslut av förbundsstyrelsen, att varsla om blockad?

– Ja, definitivt. Och för mig som medlem betydde det också mycket att förbundsordförande, Tommy Wreeth, och flera ur styrelsen kom för att höra med oss i hamnavdelningarna innan man fattade beslutet – de tog våra inputs på allvar.

 

3.  Upplevde du att Transport var pressat att lägga ett varsel, för att visa att ”man också gör något” som Hamnarbetarförbundet?

– Nej, det tycker jag inte. Men nu arbetar jag i en hamn där den stora majoriteten är transportare. Jag tycker att det egna beslutet är mycket bra och det finns ett brett stöd för det.

 

4.  Är det möjligt att urskilja vilka sjöcontainrar som innehåller ryskt gods, alla ser ju likadana ut för den oinvigda?

– Nej, det är ju inte det. Vi får i stort sett aldrig reda på exakt innehåll i containrar, av säkerhetsskäl bland annat. Möjligen att någon arbetsledare får det. En annan sak är att det kanske rör sig om 50 av 500 containrar som innehåller ryskt gods, med andra under, och som ska lossas från ett fartyg. Hur ska det gå till rent praktiskt, ska vi ta av dem och ställa tillbaka? Nej, jag tror att det är bra att ett varsel inte innefattar blockad mot ryskt gods. När det gäller styckegods är det ju enklare att urskilja, men nu har vi inte den sortens hantering här.

 

5 . Är det moraliska ansvar som lagts på svenska hamnarbetare, att visa stöd för Ukrainas folk, rimligt?

– Ja, jag tycker inte att det är för stort. Det är en chans att visa att vi sitter på makten och gör något.

 

6.  Spelar hamnens ägarförhållanden roll när det kommer till det ”vanliga” fackliga arbetet?

– Inte för oss här. Turkiska Yilport tog över som operatör av Gävle hamn 2016. Men om och hur ägandet påverkar i andra hamnar kan jag inte säkert säga något om.

 

7 . Vad tycker du är viktigast i ditt uppdrag som ordförande för Transports avdelning 1 Hamn – och mest givande?

– Att försöka länka ihop arbetet i hamnarna, och få upp organiseringen. Mycket har legat nere på grund av corona. Det är fantastiskt roligt att få åka ut och tala med folk igen. Hamnarbetarna är ett stolt skrå, som ju en gång grundade Transport. Så det är ett arv att förvalta, och ett stort ansvar. Jag tycker att mitt uppdrag är väldigt roligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Fartyg vid containerhamnen i Göteborg ska få tillgång till landström för att minska utsläppen. Foto: Göteborgs Hamn

18,8 miljoner euro till elanslutning av fartyg

Hamn. Fyra hamnar i Nordeuropa får dela på 18,8 miljoner euro för att elansluta containerfartyg som ligger vid kaj.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."