Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite
Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.
2017 infördes digitala redovisningscentraler för taxibilarnas taxametrar. Det har gjort det betydligt lättare för Skatteverket att upptäcka fel och fusk. När Skatteverket gjorde en utvärdering 2021 visade det sig att de redovisade inkomsterna i taxibranschen ökade med 6 miljarder kronor under perioden 2017–2019.
Men trots att myndighetens muskler blivit starkare fortsätter fusket. Sedan 2020 har Skatteverket gjort cirka 470 utredningar av taxiföretag och bland de utredda företagen fick åtta av tio höjd skatt efter granskning.
– Förr var vi tvungna att begära in alla uppgifter och det var betydligt mer tidskrävande. Då kunde vi få papperskopior och som vi fick hantera manuellt. Nu finns allt på plats digitalt från början, säger Christina Ahlström, samordnare av taxikontrollen på Skatteverket.
De vanligast förekommande är oredovisade löner och inkomster. Ett annat vanligt fel är att det finns dåliga löneunderlag eller att de saknas helt. Det är också vanligt att det saknas uppgifter om betalning i bilen på förarnivå.
Skatteverket har granskat såväl traditionella taxiföretag som ligger under beställningscentraler som taxiåkerier som jobbar mot digitala plattformar.
– Vi ser inget belägg för att det skulle finnas mer fel eller fusk, säger Christina Ahlström.
När Skatteverket granskar taxiföretag gör de ett riskbaserat urval över hela branschen. Utifrån det granskas de taxiåkerier där myndigheten bedömer att det är störst risk att man undandrar skatt. Ett verktyg i arbetet är de tidigare nämnda digitala redovisningscentralerna. Men också tips från andra myndigheter och andra kan bidra i urvalet av vilka åkerier som granskas.
Från och med i år har Skatteverket ytterligare ett verktyg i lådan. Nya EU-regler som kallas DAC7 innebär att Skatteverket får in uppgifter i ett automatiskt informationsutbyte om säljares inkomster från digitala plattformar från andra länder inom EU.
– Det handlar om alla digitala plattformar som förmedlar försäljning av varor, tjänster, uthyrning av bostäder och transportmedel. Taxi ingår i förmedling av personliga tjänster. Det kommer att ge oss möjligheter till effektivare kontroll, säger Christina Ahlström.