”Automatisering kan göra riskfyllda jobb säkrare”
Sveriges Hamnar. – Vi tror inte att automatiseringen kommer att leda till färre jobb i hamnarna. Däremot kommer det att ställa andra krav på kompetens hos de anställda.
Joakim Ärlund är förhandlingschef i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Han ser en tydlig trend mot ökad automatisering bland stuveriföretagen.
Är hamn en bransch där automatiserad drift kommer att slå igenom tidigare än i andra näringar?
Ärlund säger:
– Det finns ett tryck på effektivisering i hamnarna, så har det alltid varit. Hamnarna är kontrollerade, inhägnade områden som lämpar sig för förarlösa maskiner. Effektivare hantering är grunden för att få över mer gods på sjön. En av vinsterna med automatisering kan bli att jobb som medför risker, blir säkrare.
Surrning av godset på båtarna diskuteras intensivt på den fackliga sidan. Är det en fråga för Sveriges Hamnar?
– ITF (Internationella Transportarbetarefederationen) har ingått ett avtal med rederierna som innebär att surrning i första hand inte ska göras av besättningen. Hur våra hamnföretag ska agera är upp till dem. Men om jobbet görs, ska det vara på Hamn- och stuveriavtalets villkor.
När den här tidningen når läsarna har förhandlingarna redan börjat om ett nytt kollektivavtal. Hur ser Sveriges Hamnar på den förhandlingssituation som uppstått?
– Det är första gången vi har två fackförbund med kollektivavtal. Men det förändrar inte så mycket för oss. Vi förhandlar med Transport. När ett avtal är tecknat kommer vi att erbjuda Hamnarbetarförbundet ett andrahandsavtal. Jag hoppas att de accepterar erbjudandet.