Uber Eats-väska på moped
Close
Företag som förmedlar jobb genom digitala plattformar är inte arbetsgivare, enligt en ny analys från Arbetsmiljöverket.
Close

AV: App-jobbarna är inte anställda

Arbetsmiljö. Så kallade app-företag, som förmedlar arbetskraft via digitala plattformar, är inte ansvariga för matbudens arbetsmiljö. För företagen är inte att betrakta som arbetsgivare. Det har Arbetsmiljöverket kommit fram till i en utredning.

Arbetsmiljöverket (AV) har på uppdrag av regeringen sedan 2018 inspekterat ett 30-tal egenanställningsföretag, som organiserar arbetskraft med hjälp av digitala plattformar. Rapporten släpptes den 18 februari.

Mats H Andersson, central ombudsman på Transport, och Sirin Celik, utredare, har båda ägnat mycket tid att åt plattforms- och egenanställningsföretag kontra arbetsgivaransvar. Båda läste rapporten samma dag som den släpptes.

– Vi har inte analyserat den färdigt, men det är ett par saker jag reagerat på. Det gäller bland annat genomförandet av rapporten. Arbetsmiljöverket säger själva att de inte kunnat genomföra så många inspektioner där de talat med arbetstagare, på grund av pandemin. Just att tala med arbetstagare är något vi tycker är viktigt, för att se hur företagen opererar, säger Sirin Celik.

Två domar

En annan sak är de rättsfall som AV lyfter. Det gäller två domar, där det inte är tydligt vilka företag det gäller. Rapporten hänvisar också till en tvist som Mats H Andersson är engagerad i: Transport har stämt Foodora i Arbetsdomstolen då facket anser att företaget är arbetsgivare för ett matbud som förlorat jobbet, men budföretaget hävdar att det i stället är egenanställningsföretaget Paysalary som haft arbetsgivaransvar.

– Det går inte att dra alla plattformsföretag över en kam. Om det handlar om att arbetstagaren tar arbete genom en förmedlingsplattform, och sedan själv bestämmer uppdrag och arbetstid, går det självklart att förstå som egenanställning, säger Mats H Andersson.

”Transports hållning klar”

När det gäller andra typer av företag, som exempelvis Uber Eats, är det en annan sak:

– Transports hållning är klar. Om det handlar om återkommande arbete, med bestämda tider, som ska utföras i budföretagets arbetskläder, så måste också arbetsmiljöansvaret ligga där – inte hos ett egenanställningsföretag eller budet, säger Mats H Andersson, som varit med att förhandla fram och teckna kollektivavtal med Foodora.

Risk för generalisering

Både han och Transports utredare, Sirin Celik, menar att det finns en risk att Arbetsmiljöverket i sin rapport generaliserat i allt för hög grad när det gäller egenanställningsföretagen; att för lite hänsyn har tagits till företagens vitt skilda uppbyggnad, struktur och funktion. Men de vill samtidigt vänta med att bedöma rapporten innan de analyserat de mål AV testat.

Arbetsmiljöverket drar självt slutsatsen att man saknar befogenhet att fatta beslut som skulle förbättra arbetsmiljön för arbetstagare inom den så kallade gig-ekonomin. Liksom att dagens lagstiftning inte räcker för att garantera god arbetsmiljö för alla som arbetar inom app-företagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.