Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster
Close
Flygplatskontrollanternas arbetsmiljö behöver åtgärdas. Annars riskerar Avarn vite.
Close

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Senast den 2 maj i år ska Avarn se till att arbetsstationerna med bildskärmar, där resenärernas bagage skannas och granskas, är ”utformade och placerade så att det inte uppkommer besvärande bländning eller reflexer från den omgivande miljön”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt föreläggande till säkerhetsbolaget.

Företaget ska också se till att kontrollanterna kan arbeta med armarna i lämplig höjd och på lämpligt synavstånd och att bildskärmarna ska kunna höjas, sänkas och vinklas efter var och ens behov.

Den nya säkerhetskontrollen i terminal 5 öppnade fullt ut förra sommaren. Kontrollerna går snabbare eftersom passagerarna slipper ta ut flytande vätskor och elektronik ur väskorna som placeras på rullbanden. Något som både passagerare och personal uppskattar.

Behörighetskontrollen av resenärerna sker i ett yttre rum, de fortsätter därefter till ett inre utrymme där väskorna skannas. Mer ”offside”, i ett hemligt rum, sitter några kontrollanter och flaggar väskor som kräver mer granskning. De styrs över till ett annat rullband för särskild kontroll.

Det är vid den arbetsstationen, där kontrollanterna arbetar stående och innehållet i väskorna kan lyftas upp, vändas och vridas virtuellt på en bildskärm och plockas ut för hand, som problemen uppstått. Skyddsombudet pekade flera gånger på svårigheterna med att inte kunna anpassa höjden på bildskärmarna efter de anställdas längd. Liksom att de tvingas hålla händerna i ett ansträngande högt läge när de använder pekfunktionen på skärmarna. Dessutom uppstår reflexer och kontrollanterna bländas av skärmarna, vilket innebär en påfrestning för ögonen.

Eftersom Avarn inte åtgärdade bristerna, utan tvärtom låste fast skärmarna på stativ i ett bestämt läge, gjorde skyddsombudet en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket och begärde att myndigheten skulle ingripa.

Vid sin inspektion instämde Arbetsmiljöverket i att bristerna behöver rättas till eftersom arbete vid bildskärm i obekväma arbetsställningar ökar risken att drabbas av besvär i särskilt nacke, rygg, skuldror och armar. Något som många kontrollanter, enligt skyddsombudet Günes Güler, redan känner av, liksom stress på grund av det.

Dåliga syn- och belysningsförhållanden innebär också att anställda får anstränga sig mer och kan drabbas av huvudvärk, trötthet och ögonproblem. Är skärmen på för hög eller för låg höjd finns ytterligare risker för besvär, enligt myndigheten.

– Arbetsgivaren förstår problematiken även om vi inte kommer överens varje gång. Därför har vi lämnat över ärendet till Arbetsmiljöverket så att de får bestämma. Det är tråkigt att det tagit så lång tid från det att jag lämnade in min 6:6a-anmälan, säger Günes Güler.

HR-chef Jennie Sörman på Avarn Security svarar skriftligt på Transportarbetarens frågor. Bolaget välkomnar alltid inspektioner och förslag på förbättringar av arbetsmiljön, skriver hon. Liksom att samtliga arbetsstationer löpande har utvärderats och att det arbetet och den dialogen med berörda fortsätter.

Att minimera risken för men eller arbetsskador prioriteras, uppger Jennie Sörman. Som svar på om bolaget kommer att hinna åtgärda bristerna svarar hon att Avarn kommer att ”återkoppla i tid” till Arbetsmiljöverket.

Fotnot. En 6:6a-anmälan innebär att ett skyddsombud anmäler brister i arbetsmiljön med stöd av arbetsmiljölagen, kapitel 6§6a.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Skäggig man slukar eld i gångtunnel

”Att sluka eld är inte så svårt”

Eld & lågor. Henrik Tynnhammar är skyddsvakt på dagen. På kvällen är han gycklare och eldslukare.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.