Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster
Close
Flygplatskontrollanternas arbetsmiljö behöver åtgärdas. Annars riskerar Avarn vite.
Close

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Senast den 2 maj i år ska Avarn se till att arbetsstationerna med bildskärmar, där resenärernas bagage skannas och granskas, är ”utformade och placerade så att det inte uppkommer besvärande bländning eller reflexer från den omgivande miljön”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt föreläggande till säkerhetsbolaget.

Företaget ska också se till att kontrollanterna kan arbeta med armarna i lämplig höjd och på lämpligt synavstånd och att bildskärmarna ska kunna höjas, sänkas och vinklas efter var och ens behov.

Den nya säkerhetskontrollen i terminal 5 öppnade fullt ut förra sommaren. Kontrollerna går snabbare eftersom passagerarna slipper ta ut flytande vätskor och elektronik ur väskorna som placeras på rullbanden. Något som både passagerare och personal uppskattar.

Behörighetskontrollen av resenärerna sker i ett yttre rum, de fortsätter därefter till ett inre utrymme där väskorna skannas. Mer ”offside”, i ett hemligt rum, sitter några kontrollanter och flaggar väskor som kräver mer granskning. De styrs över till ett annat rullband för särskild kontroll.

Det är vid den arbetsstationen, där kontrollanterna arbetar stående och innehållet i väskorna kan lyftas upp, vändas och vridas virtuellt på en bildskärm och plockas ut för hand, som problemen uppstått. Skyddsombudet pekade flera gånger på svårigheterna med att inte kunna anpassa höjden på bildskärmarna efter de anställdas längd. Liksom att de tvingas hålla händerna i ett ansträngande högt läge när de använder pekfunktionen på skärmarna. Dessutom uppstår reflexer och kontrollanterna bländas av skärmarna, vilket innebär en påfrestning för ögonen.

Eftersom Avarn inte åtgärdade bristerna, utan tvärtom låste fast skärmarna på stativ i ett bestämt läge, gjorde skyddsombudet en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket och begärde att myndigheten skulle ingripa.

Vid sin inspektion instämde Arbetsmiljöverket i att bristerna behöver rättas till eftersom arbete vid bildskärm i obekväma arbetsställningar ökar risken att drabbas av besvär i särskilt nacke, rygg, skuldror och armar. Något som många kontrollanter, enligt skyddsombudet Günes Güler, redan känner av, liksom stress på grund av det.

Dåliga syn- och belysningsförhållanden innebär också att anställda får anstränga sig mer och kan drabbas av huvudvärk, trötthet och ögonproblem. Är skärmen på för hög eller för låg höjd finns ytterligare risker för besvär, enligt myndigheten.

– Arbetsgivaren förstår problematiken även om vi inte kommer överens varje gång. Därför har vi lämnat över ärendet till Arbetsmiljöverket så att de får bestämma. Det är tråkigt att det tagit så lång tid från det att jag lämnade in min 6:6a-anmälan, säger Günes Güler.

HR-chef Jennie Sörman på Avarn Security svarar skriftligt på Transportarbetarens frågor. Bolaget välkomnar alltid inspektioner och förslag på förbättringar av arbetsmiljön, skriver hon. Liksom att samtliga arbetsstationer löpande har utvärderats och att det arbetet och den dialogen med berörda fortsätter.

Att minimera risken för men eller arbetsskador prioriteras, uppger Jennie Sörman. Som svar på om bolaget kommer att hinna åtgärda bristerna svarar hon att Avarn kommer att ”återkoppla i tid” till Arbetsmiljöverket.

Fotnot. En 6:6a-anmälan innebär att ett skyddsombud anmäler brister i arbetsmiljön med stöd av arbetsmiljölagen, kapitel 6§6a.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.