Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster
Close
Flygplatskontrollanternas arbetsmiljö behöver åtgärdas. Annars riskerar Avarn vite.
Close

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Senast den 2 maj i år ska Avarn se till att arbetsstationerna med bildskärmar, där resenärernas bagage skannas och granskas, är ”utformade och placerade så att det inte uppkommer besvärande bländning eller reflexer från den omgivande miljön”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt föreläggande till säkerhetsbolaget.

Företaget ska också se till att kontrollanterna kan arbeta med armarna i lämplig höjd och på lämpligt synavstånd och att bildskärmarna ska kunna höjas, sänkas och vinklas efter var och ens behov.

Den nya säkerhetskontrollen i terminal 5 öppnade fullt ut förra sommaren. Kontrollerna går snabbare eftersom passagerarna slipper ta ut flytande vätskor och elektronik ur väskorna som placeras på rullbanden. Något som både passagerare och personal uppskattar.

Behörighetskontrollen av resenärerna sker i ett yttre rum, de fortsätter därefter till ett inre utrymme där väskorna skannas. Mer ”offside”, i ett hemligt rum, sitter några kontrollanter och flaggar väskor som kräver mer granskning. De styrs över till ett annat rullband för särskild kontroll.

Det är vid den arbetsstationen, där kontrollanterna arbetar stående och innehållet i väskorna kan lyftas upp, vändas och vridas virtuellt på en bildskärm och plockas ut för hand, som problemen uppstått. Skyddsombudet pekade flera gånger på svårigheterna med att inte kunna anpassa höjden på bildskärmarna efter de anställdas längd. Liksom att de tvingas hålla händerna i ett ansträngande högt läge när de använder pekfunktionen på skärmarna. Dessutom uppstår reflexer och kontrollanterna bländas av skärmarna, vilket innebär en påfrestning för ögonen.

Eftersom Avarn inte åtgärdade bristerna, utan tvärtom låste fast skärmarna på stativ i ett bestämt läge, gjorde skyddsombudet en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket och begärde att myndigheten skulle ingripa.

Vid sin inspektion instämde Arbetsmiljöverket i att bristerna behöver rättas till eftersom arbete vid bildskärm i obekväma arbetsställningar ökar risken att drabbas av besvär i särskilt nacke, rygg, skuldror och armar. Något som många kontrollanter, enligt skyddsombudet Günes Güler, redan känner av, liksom stress på grund av det.

Dåliga syn- och belysningsförhållanden innebär också att anställda får anstränga sig mer och kan drabbas av huvudvärk, trötthet och ögonproblem. Är skärmen på för hög eller för låg höjd finns ytterligare risker för besvär, enligt myndigheten.

– Arbetsgivaren förstår problematiken även om vi inte kommer överens varje gång. Därför har vi lämnat över ärendet till Arbetsmiljöverket så att de får bestämma. Det är tråkigt att det tagit så lång tid från det att jag lämnade in min 6:6a-anmälan, säger Günes Güler.

HR-chef Jennie Sörman på Avarn Security svarar skriftligt på Transportarbetarens frågor. Bolaget välkomnar alltid inspektioner och förslag på förbättringar av arbetsmiljön, skriver hon. Liksom att samtliga arbetsstationer löpande har utvärderats och att det arbetet och den dialogen med berörda fortsätter.

Att minimera risken för men eller arbetsskador prioriteras, uppger Jennie Sörman. Som svar på om bolaget kommer att hinna åtgärda bristerna svarar hon att Avarn kommer att ”återkoppla i tid” till Arbetsmiljöverket.

Fotnot. En 6:6a-anmälan innebär att ett skyddsombud anmäler brister i arbetsmiljön med stöd av arbetsmiljölagen, kapitel 6§6a.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.