Avdelningar väver nätverk
Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.
När pandemin slog mot taxinäringen som värst i våras föddes idén om ett fackligt samarbete för taxi och färdtjänst. Över klubb-, avdelnings- och sektionsgränser och på olika nivå. ”Alla som är engagerade i våra frågor och vill dela erfarenheter”, för att använda Nermin Pudics ord. Han arbetar som färdtjänstchaufför och sitter också i Örebroavdelningens styrelse. Och han förutsåg att coronapandemin under lång tid skulle påverka branschen i hela landet.
– Tillsammans är vi starka, det är ju vår slogan. Men vi är så olika.
Under året har mycket hänt. Fokus i gruppen har allt mer kommit att ligga på samhällstrafik.
Vid ett digitalt möte redan i slutet av september märktes tydligt hur stort behovet är att diskutera branschspecifika frågor i pandemins tid:
- Hur många får åka i bilarna, och vad gäller för skolskjutsar?
- Vad för skydd har chaufförer?
- Möjlighet att anordna uppsökeri, speciellt för taxi och färdtjänst?
- Vad räknas som arbetsskada, att bli smittad av förkyld kund?
- Kan en medlem få hjälp av facket om åkeriet saknar kollektivavtal?
Det framgick tydligt hur varierande villkoren är för dem som kör.
Nermin Pudic har ringt upp flera avdelningar. För många i branschen är arbetslivet i längden ohållbart, enligt honom.
– En del jobbar upp mot 300 timmar per månad. Först kör de färdtjänst och sedan privat, säger Nermin.
Han talar också om ”Örebromodellen”. Inom avdelning 6 har man lyckats organisera och ställa krav.
På Teamsmötet i höstas uttryckte flera en önskan att kraftsamla för att få igenom en nationell linje. Och önskan om hjälp från förbundet, centralt.
En punkt på dagordningen var ett gemensamt uppsökeri. Flera tog upp att det vore bra med hjälp från förbundet centralt, bland annat med informationsmaterial.
Med på mötet var Mats H Andersson, central ombudsman med ansvar för taxi- och färdtjänst:
– Det finns inget hinder för att man samordnar arbetet över avdelningsgränserna. Men gäller det något specifikt, som en särskild dag för uppsökeri för just taxi måste förbundet tillskrivas, sa han.
Transports centrala ombudsman svarade också på frågor om möjlighet att hjälpa medlemmar som jobbar på arbetsplatser utan kollektivavtal. Mats Andersson påpekade att mycket, som försäkringar, arbetsmiljölagar och medbestämmande gäller alla, och går att driva. Men också:
– Avdelningarnas jobb är att teckna avtal där det inte finns. Grunden handlar om fotarbete, att organisera yrkesgruppen.
Men avdelningarna kan absolut vända sig till förbundet för draghjälp i arbetet med ordning och reda inom taxi och färdtjänst.
– Det är ett jättebra initiativ, och precis i enlighet med hur fackligt arbete ska drivas, säger Mats Andersson.
Och Nermin Pudic i Örebro arbetar vidare: