Louise Creutz
Close
Louise Creutz får tillbaka ungefär 4 000 kronor på skatten när hon har gjort avdraget för nattarbete på annan ort.
Close

Skatteavdraget kan ge tusenlappar till chaufförer

Deklarationsdags. Brukar du köra lastbil mellan midnatt och klockan sex på morgonen? Då kan det finnas pengar att hämta.

Den 19 mars är första dagen att deklarera i år. Den 2 maj är den sista. Så här års brukar Transportarbetaren påminna om skatteavdraget som gör att chaufförer kan få tillbaka tusenlappar på skatten.

Inte bara chaufförer. Och inte alla chaufförer. Grundförutsättningen är att vara borta från hemorten över natten.

– Förra året fick jag tillbaka ungefär 4 000 kronor, berättar Louise Creutz, som kör livsmedel i Halmstad, i stort sett bara på nätterna.

Hon kallar det djungeltelegrafen när chaufförer tipsar varandra om skatteavdraget. Själv hörde talas om det första gången från en gammal kollega.

– Visst är det lite meckigt, men ändå värt att göra det, säger hon.

– Jag skriver upp varje gång jag jobbar natt och sedan räknar jag ihop och för in det på deklarationen. Det är lätt att göra när man deklarerar på nätet.

Det handlar om ett avdrag för ökade levnadsomkostnader när man är på resa över natten. Hur stort det blir beror på hur länge man är borta. Ett krav är dock att starta resan före midnatt och inte komma tillbaka till hemorten före klockan sex på morgonen. Ett annat krav är att arbetsgivaren inte står för traktamente.

Däremot spelar det ingen roll om chauffören sover eller arbetar under natten.

Helt enkelt är det inte att förstå exakt i vilka situationer det går att göra skatteavdraget. Eller hur mycket det går att dra av. För att förklara detta har Skatteverket flera sidor med olika exempel på sin hemsida.

– Huvudregeln är att man måste var borta en natt, säger Christina Blommé som har faktakollat Transportarbetarens uppgifter.

Häromåret berättade vi om två chaufförer på samma åkeri som hade läst om skatteavdraget i Transportarbetaren. De gick igenom de senaste årens lönespecifikationer, begärde omprövning av sina deklarationer och förde in avdraget. Var och en av dem fick tillbaka 67 000 kronor.

Skatteavdrag? Gör så här

Den som arbetar natt som chaufför kan, om alla kriterier är uppfyllda, få pengar tillbaka på skatten för ökade levnadsomkostnader. I korthet krävs det att:

  • Du måste befinna dig minst 50 km från hemmet eller arbetsplatsen (åkeriet).
  • Du måste vara borta minst en natt, från före klockan 00 och till efter 06.
  • Du inte får traktamente från din arbetsgivare för natten.

Avdraget gör du på punkt 2.2 i deklarationen. Du ska vid behov kunna visa för Skatteverket vilka resor du har gjort med hjälp av till exempel lönespecifikationer eller körjournal.

  • Schablonavdraget för ökade levnadsomkostnader är lite förenklat 230 kronor per heldag. Om du jobbar en natt får du göra avdrag för två halvdagar, vilket alltså blir 230 kronor. Om arbetspasset är längre kan det bli en högre summa.
  • Man kan ompröva sin deklaration senast det sjätte året efter utgången av inkomståret. December i år är alltså sista chansen att begära omprövning för inkomståret 2013.
  • Har du fler frågor kring avdraget, vänd dig till Skatteverket.

Klicka här för att komma till Skatteverkets info.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    21 mars, 2019

    Tystnaden är total........
    Chaufförer har inte särskilt stor kunskap om detta med ekonomi och att ta hand om sig själv ekonomiskt.Oftast gnälls det på kör o vilotider......
    Investera i Aktier med 4-8 % i direktavkastning så kan ni njuta av att pengarna arbetar dygnet runt oavsett om ni sover eller ej........"blink".....
    Jag har enbart gått i grundskola och har lärt mig den hårda vägen att pengarna aldrig "sover".......
    Jag är 52 år och har dragit mig tillbaka,men när jag fyller 55 år så kan jag njuta av den avkastningen som mina pensionsförsäkringar har växt med de senaste 30 åren!!

  2. Peter Jansson:
    13 mars, 2019

    Alla gillar att få göra avdrag i deklarationen,men jag anser att det är att "lura" sig själv lite grann.
    Samtidigt blir bruttolönen lägre vilket ger mindre till pensionen och sänker den sjukpenninggrundande inkomsten.Givetvis är det skönt med avdrag för kostnader som man inte har och genom att ta med matlåda och smörgåsar hemifrån så blir det inga ökande levnadskostnader.Är man smart så investerar man det man får tillbaka på skatten för detta avdrag så kan man strunta i detta med att man "lurar" sig själv.Mycket möjligt att jag har fel men jag njuter av att vara en ung pensionär på 52 år som har investerat all skatteåterbäring jag har fått genom åren i aktier och det är ett tips till alla som får tillbaka på skatten som ett tillskott till pensionen.(Givetvis så har jag investerat mycket mer än bara skatteåterbäringen för att ha råd att pensionera mig vid 52 år.)

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.