Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar
Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.
– Vi beordrades att gå in och lasta, trots att mellanplanet var osäkrat och bara hängde i vajrarna. Det var fruktansvärt obehagligt, säger en chaufför.
Matjätten Ica har i många år haft ett transportsystem där burar med livsmedel fraktas i två våningar på lastbilar och släp. Det övre planet lastas först och hissas sedan upp och ska säkras genom särskilda låsklackar.
Tommy Nordberghs åkeri kör för Ica – med dubbeldäckare. Där har arbetsmiljön och säkerheten blivit en stridsfråga mellan fack och arbetsgivare.
Tvisten startade sedan det kommit fram att chaufförer tvingats jobba under låg takhöjd. Och i vissa fall under lastplan som inte säkrats på rätt sätt.
Nu larmar anställda som kör eller har kört Ica-gods på Bring Frigo i Helsingborg om samma problem. Tre Bring-trailrar som är omkring tio år gamla har dubbla lastplan.
– De här släpvagnarna är så illa skötta att de är rena dödsfällorna, säger en förare som inte vill framträda med namn.
Chauffören och en kollega som också jobbat flera år på Bring beskriver detaljerat en mängd tillfällen när låssystemet havererat. Ibland är det klackarna som strulat, andra gånger är det varningslamporna som varit ur funktion. Bak i trailrarna sitter fyra lampor som ska indikera att låsklackarna sitter i rätt läge.
– Är lamporna svarta vet du inte om lastplanet är säkrat. Man får försöka lyssna och höra när klackarna klickar i, säger en förare.
En tredje förare berättar hur han brukar gå in under det osäkrade lastplanet och knacka på låsmekanismen med något verktyg, för att om möjligt få fart på det lufttrycksdrivna systemet.
Flera förare uppger att de många gånger jobbat under lastplan som inte kunnat säkras – och som bara hängt i de vajrarna som används för att höja och sänka våningsplanen.
En kollega berättar om en allvarlig incident på Icas lager i Kungälv. En kvinnlig chaufför skulle sänka det fullastade mellangolvet när vajrarna brast.
– Som tur var stod föraren på lastbryggan när alltihop dråsade ner, säger han.
Chauffören som berättar har själv varit med om att dubbelplanet fått eget liv. Vid ett tillfälle när han trodde att det var låst och säkrat började det åka, trots att ingen rörde manöverdosan.
– I princip är det dagliga problem med tekniken. Varje arbetspass är det någon som riskerar sitt liv. Släpen skickas till verkstad, dagen efter är det samma problem igen. Det allvarligaste är att chaufförerna som kör inte får ordentliga instruktioner eller utbildning.
De kritiska förarna på Bring uppger att vajersystemet som används för att manövrera det rörliga mellanplanet i praktiken består av en enda lång vajer kopplad till en motor. En vajer som sedan är fäst i plattans fyra hörn.
Går vajern av på ett ställe, faller allt ner. Anser förarna. Det tillbakavisas av en tillverkare som hävdar att mellanplanet hänger i fyra separata vajrar. Som tål sju ton stycket.
Tillverkaren uppger också att instruktionen som kunderna får är att ingen ska gå in under ett lastplan som inte kunnat säkras med låsklackarna.
Brings dubbeldäckartrailrar har höj- och sänkbart yttertak. Det gör att chaufförerna i stort sett kan arbeta i upprätt ställning.
Så är det inte på Tommy Nordberghs åkeri Mariestad. Där är det flera skåp som har fasta tak. Det gör att ståhöjden bara blir 160 centimeter på ”undervåningen”.
För att slippa jobba med böjd rygg och nacke valde en del anställda att pressa upp mellanplanet så mycket det gick – för att vinna höjd och skona kroppen.
Resultatet blev att låsklackarna sattes ur spel.
När Transport fick kännedom om detta lade det regionala skyddsombudet Johan Nyman ett skyddsstopp. Företaget har efter det gått ut med nya instruktioner.
Instruktioner som Transport menar är omöjliga att följa. Nästa vecka ska fack och arbetsgivare ha nya förhandlingar.
Bring har svarat på Transportarbetarens frågor via mejl. Företagets presschef John Eckhoff skriver så här:
”Bring Frigo ser mycket allvarligt på de uppgifter som tas upp i artikeln och vi säkerställer nu efterlevnaden av våra gällande rutiner och processer. Hos oss ska ingen behöva skada sig på jobbet. Våra medarbetares säkerhet ligger alltid högst på agendan.”
Tidningen mejlade dessutom följande frågor till Ica och fick svar, skriftligt, från koncernens logistikdirektör Magnus Stadig:
Frågor:
• Det är nu chaufförer på två olika åkerier som berättar om problem kring arbete med lastbilar/trailrar med dubbelplan. Ekipage som fraktar Ica-gods.
– Hur många dubbelplansekipage rullar för Ica i Sverige?
• På Bring Frigo uppger förare att tre trailrar är slitna och att låsklackarna som ska säkra det upphissade mellanplanet ofta krånglar. Det gör att förarna jobbar under tonvis med gods som bara hänger i vajrar.
– Känner Ica till bristerna?
– Vad har Ica gjort åt dem?
– Vad kommer Ica att vidta för åtgärder nu?
• På Tommy Nordberghs åkeri måste chaufförer jobba under lastplan som bara kan hissas upp till 160 centimeters höjd. Förarna tvingas jobba med böjd kropp.
– Är det okej, anser Ica?
• Det har lett till att chaufförer ibland pressar upp mellanplanet, så att höjden blir lite bättre. Då sätts låssystemet ur spel, enligt uppgift.
– Vad säger Ica om det?
• Har Ica några egna säkerhetsrutiner/regler för arbete under upphissade lastplan?
• Vad ska förare/lagerarbetare göra om dubbelplanet inte går att säkra?
Magnus Stadig svarar:
”Utan alla duktiga medarbetare inom logistik, fungerar inte vår verksamhet. Vi jobbar mycket med säkerhetsfrågorna och alla som jobbar inom ICA ska kunna känna sig trygga på jobbet, oavsett om man är anställd av ICA eller av något företag vi samarbetar med. Vi ställer tydliga krav på våra transportörer att följa gällande lagar och regler i våra avtal, och utför även stickprovskontroller och revisioner för att säkerställa att de följs. Det är transportören som bär ansvaret för att följa säkerhetsföreskrifterna. Situationen som beskrivs av chaufförerna ser vi allvarligt på. Vi har initierat en kontakt med transportören i fråga för att få deras bild av situationen och kommer följa upp och se hur vi går vidare med frågan.”