Avhopp och nyrekryteringar på Transport
Personalförändringar. Flera anställda i Transports toppskikt har sagt upp sig på kort tid. – Det finns risk att vi förlorar kompetens, men samtidigt gör vi bra rekryteringar och får in nya kunskaper, säger förbundskassör Anna Ryding.
Hon valdes in i förbundets högsta ledning, verkställande utskott, tillsammans med förbundssekreterare Lars Mikaelsson vid Transports kongress i juni. Där sitter också förbundets nya ordförande Tommy Wreeth, sedan tidigare.
Förändringarna på förbundskontoret i Stockholm och lokalavdelningarna fortsätter efter att Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt sa upp sig i somras. Han har haft stort ansvar för förbundets avtalsförhandlingar under många år.
Nu anlitar förbundet i stället LO-TCO Rättsskydd för juridiskt stöd. Och centrala ombudsmannen Peter Winstén, som nu ansvarar för flyg- och hamnavtalet, går in som avtalssekreterare. Det innebär en sammanhållande roll i kommande avtalsförhandlingar.
Fram till kongressen var Matts Haglund organisationssekreterare och arbetade nära förbundssekreterare Markus Pettersson i verkställande utskottet. Pettersson kandiderade till förbundsordförande, men förlorade mot Tommy Wreeth och lämnade Transport efter kongressen.
Under sommaren sa även Matts Haglund upp sin anställning. Han ersätts den 1 september av Per Dufvenberg med den nya titeln organisationschef.
Per Dufvenberg arbetar som lokalombudsman sedan 2002 och lämnar sin anställning på avdelning 32 Mellersta Norrland, i Östersund.
– Jag kommer inte att bli någon fotokopia av min företrädare. Exakt vad jag ska göra bestäms i samråd med verkställande utskottet, men jag kommer att arbeta nära vu och allra närmast Lars Mikaelsson, säger han.
Det innebär inriktning på Mikaelssons ansvarsområden: politik, facklig organisering ute på arbetsplatserna och Transports omfattande studieverksamhet.
Per Dufvenberg var från början hundförare på Securitas och betonar vikten av att behålla kopplingen till det lokala fackliga uppdraget på arbetsplatsen.
– Bara för att man verkar på förbundskontoret ska man inte glömma var man kommer ifrån, säger han.
Att det blir en del personalomsättning efter en kongress med många nyval och ny ledning får man nästan räkna med, anser Anna Ryding.
– Speciellt på poster nära ledningen. Men jag vill inte gå in på vad folk tycker och tänker och vad orsaken är att de slutar. Alla har inte sagt upp sig heller, ett par personer har fått tjänstledigt, tillägger hon.
Till dem hör utredaren Antti Vainio från förbundets samhällspolitiska enhet som nyss headhuntats till politiskt sakkunnig hos nya infrastrukturministern Tomas Eneroth (S).
– Det innebär att han kan ta med sig Transports frågor till regeringen och det är ju positivt för oss, säger Anna Ryding.
Flera kunniga personer har redan hört av sig med intresse för utredartjänsten och samhällspolitiska avdelningen kommer att behöva ytterligare förstärkning inför kommande riksdagsval, berättar hon.
– Det kan verka lite råddigt nu, men om några månader tror jag att det har löst sig och att vi har fått nya kunniga medarbetare på plats. De kanske inte har precis samma kompetens, men andra kunskaper.
Som personalansvarig är Anna Ryding i full färd med att uppfylla sitt löfte från kongressen, att åka runt och träffa anställda på Transports olika lokalavdelningar. Sex har hittills fått besök.