”Avregleringarna drabbar arbetarna hårdast”

– Kampen mot den sociala dumpningen av löner och arbetsvillkor i Europa är vår helt överskuggande fråga att jobba med. Avregleringarna inom transportsektorn drabbar arbetarna hårdast. Så säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren, som valdes till ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, vid kongressen i Berlin.

Kongressen samlade över 400 fackliga representanter från drygt 30 europeiska länder inom ETF den 29-31 maj. Temat var ”Från global kris till global rättvisa. Europeiska Transportarbetare slår tillbaka”.

Svenska Transport med drygt 62 700 medlemmar ingår i ETF som representerar över 2,5 miljoner transportarbetare. Vad betyder det med en svensk transportordförande i federationen?

– Transports medlemmar påverkas i allra högsta grad av besluten som fattas i Bryssel och vi jobbar mycket med påverkan gentemot EU. Självklart får vi nu en annan tyngd och en starkare röst både inom ETF och EU, säger Lars Lindgren.

Hans uppfattning är de svenska fackförbunden borde lägga betydligt mer krut på att bevaka arbetarnas intressen och trycka på beslutsfattarna inom EU.

– Vi skulle behöva två, tre personer från varje fackförbund stationerade i Bryssel

för att arbeta med våra frågor. I dag lyckas vi hindra en del förslag, men vissa missar vi. Det är såna mängder med lag- och regeländringar och beslutsfattandet har i mångt och mycket flyttats från nationell till europeisk nivå, påpekar Lindgren.

På kongressen reste sig den ena representanten efter den andra, från Ungern och Kroatien till Spanien, Tyskland och England och vittnade om effekterna av EU:s avregleringar inom vägtransportsektorn, järnvägen och de allmänna kommunikationerna. Resultaten är bland annat kraftigt sänkta löner, långa arbetsdagar, tillfälliga anställningar och försämrad trygghet, deltider, farliga jobb och fler dödsolyckor. Samtliga beskrev en fackföreningsrörelse som motas tillbaka till förmån för ekonomisk vinning och det överordnade målet om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna.

– Starkast intryck på mig gjorde järnvägsarbetarnas ilska över avregleringarna inom järnvägen, som bland annat lett till flera dödsolyckor i England. EU-politikerna vill av miljöskäl ha en övergång från vägtransporter till spårbunden trafik, men det ser jag som helt omöjligt i dagsläget.

– Så länge man fortsätter att ohejdat dumpa villkoren inom vägtransporterna och strunta i lagar och regler så kommer de att dominera eftersom de är billigast, säger Lars Lindgren.

Avregleringarna har fullständigt slagit undan benen på miljö- och klimatarbetet, påpekar han.

– Det är ytterst allvarligt. På kongressen kunde vi gemensamt konstatera att liberaliseringarna inte har lett till något gott, varken socialt, ekonomiskt, tidsmässigt eller säkerhetsmässigt.

Lindgren uppmanar Transports medlemmar att gå till valurnorna vid EU-valet nästa år.

– Vi kommer ingen vart genom att bara sitta hemma och gnälla. Vi måste sätta press på politikerna om värdiga arbetsvillkor.

Den europeiska fackföreningsrörelsen har stora problem att hålla fast vid modellen med kollektivavtal kring löner och villkor, som träffas i mellan fack och arbetsgivare, beskriver Lars Lindgren.

– De tyska facken har tvingats släppa många kollektivavtal, bland annat inom livsmedels- och transportindustrin. I stället diskuterar politiker och fack nu lagstiftning om minimilöner. Om de införs skulle de hamna på 8.50 euro per timme, inte mer än 77 svenska kronor.

– Det  går inte att leva på och skulle innebära ett katastrofalt hot mot vår svenska modell!

Lindgren varnar också för att Tysklands system med så kallade minijobs kan komma att sprida sig över gränserna. Det är kortare jobb, där människor tvingas komplettera med socialbidrag för att klara sig, förklarar han.

– Inom ETF handlar det om att mobilisera ett motstånd, att se att alla länder inom EU slåss med samma problem och att vi därför måste arbeta tillsammans och hitta gemensamma lösningar.

Utvecklingen ser mörk ut för europeiska arbetare och Lars Lindgren ser en viss uppgivenhet hos västeuropeiska fackförbund även om England är på väg att repa sig.

– Uppgivenhet måste vi motarbeta för inget är så farligt. Vi upplever ett krig mot arbetare och det ser ganska dystert ut med framväxten av en medelklass som lever gott och varken ser eller bryr sig om arbetarklassen. Ett splittrat samhälle är farligt, där solidariteten inte omfattar alla.

ETF bildades 1999 och kongressen i Berlin var federationens fjärde. Lars Lindgren har tidigare sagt att han vill göra ETF till en starkare maktfaktor gentemot arbetsgivarna.

– Det tycker jag att vi blivit. I slutet av förra året lyckades vi stoppa ett nytt liberaliseringspaket inom flyget som skulle ha slagit hårt mot de anställda. EU-kommissionens planer på avreglera cabotaget ytterligare sköts också på framtiden efter våra protester.

 

Fotnot. Cabotage är tillfälliga inrikestransporter av utländska företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.