”Avregleringarna drabbar arbetarna hårdast”
– Kampen mot den sociala dumpningen av löner och arbetsvillkor i Europa är vår helt överskuggande fråga att jobba med. Avregleringarna inom transportsektorn drabbar arbetarna hårdast. Så säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren, som valdes till ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, vid kongressen i Berlin.
Kongressen samlade över 400 fackliga representanter från drygt 30 europeiska länder inom ETF den 29-31 maj. Temat var ”Från global kris till global rättvisa. Europeiska Transportarbetare slår tillbaka”.
Svenska Transport med drygt 62 700 medlemmar ingår i ETF som representerar över 2,5 miljoner transportarbetare. Vad betyder det med en svensk transportordförande i federationen?
– Transports medlemmar påverkas i allra högsta grad av besluten som fattas i Bryssel och vi jobbar mycket med påverkan gentemot EU. Självklart får vi nu en annan tyngd och en starkare röst både inom ETF och EU, säger Lars Lindgren.
Hans uppfattning är de svenska fackförbunden borde lägga betydligt mer krut på att bevaka arbetarnas intressen och trycka på beslutsfattarna inom EU.
– Vi skulle behöva två, tre personer från varje fackförbund stationerade i Bryssel
för att arbeta med våra frågor. I dag lyckas vi hindra en del förslag, men vissa missar vi. Det är såna mängder med lag- och regeländringar och beslutsfattandet har i mångt och mycket flyttats från nationell till europeisk nivå, påpekar Lindgren.
På kongressen reste sig den ena representanten efter den andra, från Ungern och Kroatien till Spanien, Tyskland och England och vittnade om effekterna av EU:s avregleringar inom vägtransportsektorn, järnvägen och de allmänna kommunikationerna. Resultaten är bland annat kraftigt sänkta löner, långa arbetsdagar, tillfälliga anställningar och försämrad trygghet, deltider, farliga jobb och fler dödsolyckor. Samtliga beskrev en fackföreningsrörelse som motas tillbaka till förmån för ekonomisk vinning och det överordnade målet om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna.
– Starkast intryck på mig gjorde järnvägsarbetarnas ilska över avregleringarna inom järnvägen, som bland annat lett till flera dödsolyckor i England. EU-politikerna vill av miljöskäl ha en övergång från vägtransporter till spårbunden trafik, men det ser jag som helt omöjligt i dagsläget.
– Så länge man fortsätter att ohejdat dumpa villkoren inom vägtransporterna och strunta i lagar och regler så kommer de att dominera eftersom de är billigast, säger Lars Lindgren.
Avregleringarna har fullständigt slagit undan benen på miljö- och klimatarbetet, påpekar han.
– Det är ytterst allvarligt. På kongressen kunde vi gemensamt konstatera att liberaliseringarna inte har lett till något gott, varken socialt, ekonomiskt, tidsmässigt eller säkerhetsmässigt.
Lindgren uppmanar Transports medlemmar att gå till valurnorna vid EU-valet nästa år.
– Vi kommer ingen vart genom att bara sitta hemma och gnälla. Vi måste sätta press på politikerna om värdiga arbetsvillkor.
Den europeiska fackföreningsrörelsen har stora problem att hålla fast vid modellen med kollektivavtal kring löner och villkor, som träffas i mellan fack och arbetsgivare, beskriver Lars Lindgren.
– De tyska facken har tvingats släppa många kollektivavtal, bland annat inom livsmedels- och transportindustrin. I stället diskuterar politiker och fack nu lagstiftning om minimilöner. Om de införs skulle de hamna på 8.50 euro per timme, inte mer än 77 svenska kronor.
– Det går inte att leva på och skulle innebära ett katastrofalt hot mot vår svenska modell!
Lindgren varnar också för att Tysklands system med så kallade minijobs kan komma att sprida sig över gränserna. Det är kortare jobb, där människor tvingas komplettera med socialbidrag för att klara sig, förklarar han.
– Inom ETF handlar det om att mobilisera ett motstånd, att se att alla länder inom EU slåss med samma problem och att vi därför måste arbeta tillsammans och hitta gemensamma lösningar.
Utvecklingen ser mörk ut för europeiska arbetare och Lars Lindgren ser en viss uppgivenhet hos västeuropeiska fackförbund även om England är på väg att repa sig.
– Uppgivenhet måste vi motarbeta för inget är så farligt. Vi upplever ett krig mot arbetare och det ser ganska dystert ut med framväxten av en medelklass som lever gott och varken ser eller bryr sig om arbetarklassen. Ett splittrat samhälle är farligt, där solidariteten inte omfattar alla.
ETF bildades 1999 och kongressen i Berlin var federationens fjärde. Lars Lindgren har tidigare sagt att han vill göra ETF till en starkare maktfaktor gentemot arbetsgivarna.
– Det tycker jag att vi blivit. I slutet av förra året lyckades vi stoppa ett nytt liberaliseringspaket inom flyget som skulle ha slagit hårt mot de anställda. EU-kommissionens planer på avreglera cabotaget ytterligare sköts också på framtiden efter våra protester.
Fotnot. Cabotage är tillfälliga inrikestransporter av utländska företag.