Avtalet för tidningsbuden dröjer
Tidningsbud. Efter två dagars förhandlingar är inget avtal i sikte för tidningsbuden. – Det går extremt trögt. Mycket trögare än på andra avtalsområden där vi förhandlat, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.
I avtalsrörelsen är löneutrymmet i stort sett givet – i och med industrins och LO:s normerande så kallade märke. Det ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader.
I märket ingår en betydelsefull förbättring av avtalspensionen, som LO-arbetarna får bekosta genom en avräkning på de 5,4 procenten.
För tidningsbuden är Transport och Medieföretagen/Almega någorlunda överens om lönehöjningarna och avräkningen för pensionen.
– Jämfört med andra branscher blir avräkningen relativt låg för buden. Och det styrs av medelåldern i yrkesgruppen. Ju färre unga, desto lägre avräkning, säger Peter Winstén.
Precis som i andra branscher höjs lönerna för tidningsbuden med största sannolikhet i två steg. Det första kommer den 1 december 2020 och nästa den 1 maj 2022.
Transport och arbetsgivarna hade ursprungligen satt ut två hela förhandlingsdagar för tidningsdistributörerna, den 1 och 2 december.
De dagarna har nu gått, utan att parterna kunnat enas. Striden står om andra villkor än lön, pension och avtalets löptid.
– Jag kan väl säga så mycket att vi står långt från varandra, säger Winstén.
Hur ska Transport agera nu?
– Det ska vi ta oss en rejäl funderare på.