Avtal klart även för miljöarbetarna

Lönerna är klara för Transports sopgubbar och gummor. Avtalet är ettårigt och ger 590 kronor mer i månaden. Tillägg och lokala premielönesystem höjs med 2,2 procent. – Det blev en del tjafs om lönenivån, men nu är det klart att alla får minst 590 kronor, säger Transports förhandlare Joakim Guttman.

Förhandlingarna startade i mitten av april och efter fyra dagars drabbning kunde Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) enas vid lunchtid i dag, torsdag.

Överenskommelsen gäller under perioden den 1 april 2016 till den 31 mars 2017. Lönerna höjs alltså med 590 kronor.

– Vi la också fast att lokala lönesystem följer med. Det gör att många miljöarbetare i praktiken får mer än 590 kronor, poängterar ombudsman Joakim Guttman som ansvarar för Transports miljöarbetareavtal.

Trygga jobb är Transports viktigaste fråga i avtalsrörelsen. Deltider och osäkra anställningar har ännu så länge inte varit ett stort problem i renhållningsbranschen. Men i det nya avtalet enades parterna ändå om samma regleringar som skrevs in i det nya stora åkeri- och terminalavtalet.

Det innebär att:

  •  Vikariat övergår i visstidsanställning när en person varit anställd som vikarie i mer än två år under en femårsperiod. Detsamma gäller om en person haft en eller flera anställningar på visstid eller så kallad allmän visstid.
  • Anställning för viss tid får bara användas vid tillfälliga och kortsiktiga behov av arbetskraft, inte för att täcka kontinuerligt behov.

Mertiden regleras också. Mertid får tas ut med högst 200 timmar per person under ett kalenderår. Extra mertid kan tas ut med 150 timmar, men då krävs särskilda skäl.

– Nu förebygger vi framtida problem. Trygga anställningar är en arbetsmiljöfråga också, säger Joakim Guttman.

Arbetsgivaren blir även skyldig att föra journal över övertid, mertid och jourtid. Arbetstagararen har rätt att ta del av uppgifterna. Samma sak gäller för facket, förutsatt att man företräder medlemmar på arbetsplatsen.

Transport gjorde ett par eftergifter i avtalet. En handlar om övertidsarbete. Arbetsgivarna får nu möjlighet att ta ut 200 timmar i extra övertid per år och person. Tidigare var taket 150 timmar. Precis som tidigare gäller att det krävs överenskommelse med facket innan extra övertid får användas.

För renhållningsarbetare finns en flora av nödvändiga utbildningar, bland annat yrkeskompetensbevis (YKB). Vem som ska betala kurserna har varit en tvistefråga, men nu är Transport och BA överens om tagen.

Följande gäller, ordagrant: ”Företagen ska tillhandahålla varje enskild arbetstagare all kompetensutveckling nödvändig för arbetet.”

I utbyte gick Transport med på att all utbildning betalas med bara grundlön, utan ob- och övertidsersättning.

Lönen kan bytas mot kompledigt, timme för timme. Men det förutsätter i så fall en överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.