Avtal klart även för miljöarbetarna
Lönerna är klara för Transports sopgubbar och gummor. Avtalet är ettårigt och ger 590 kronor mer i månaden. Tillägg och lokala premielönesystem höjs med 2,2 procent. – Det blev en del tjafs om lönenivån, men nu är det klart att alla får minst 590 kronor, säger Transports förhandlare Joakim Guttman.
Förhandlingarna startade i mitten av april och efter fyra dagars drabbning kunde Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) enas vid lunchtid i dag, torsdag.
Överenskommelsen gäller under perioden den 1 april 2016 till den 31 mars 2017. Lönerna höjs alltså med 590 kronor.
– Vi la också fast att lokala lönesystem följer med. Det gör att många miljöarbetare i praktiken får mer än 590 kronor, poängterar ombudsman Joakim Guttman som ansvarar för Transports miljöarbetareavtal.
Trygga jobb är Transports viktigaste fråga i avtalsrörelsen. Deltider och osäkra anställningar har ännu så länge inte varit ett stort problem i renhållningsbranschen. Men i det nya avtalet enades parterna ändå om samma regleringar som skrevs in i det nya stora åkeri- och terminalavtalet.
Det innebär att:
- Vikariat övergår i visstidsanställning när en person varit anställd som vikarie i mer än två år under en femårsperiod. Detsamma gäller om en person haft en eller flera anställningar på visstid eller så kallad allmän visstid.
- Anställning för viss tid får bara användas vid tillfälliga och kortsiktiga behov av arbetskraft, inte för att täcka kontinuerligt behov.
Mertiden regleras också. Mertid får tas ut med högst 200 timmar per person under ett kalenderår. Extra mertid kan tas ut med 150 timmar, men då krävs särskilda skäl.
– Nu förebygger vi framtida problem. Trygga anställningar är en arbetsmiljöfråga också, säger Joakim Guttman.
Arbetsgivaren blir även skyldig att föra journal över övertid, mertid och jourtid. Arbetstagararen har rätt att ta del av uppgifterna. Samma sak gäller för facket, förutsatt att man företräder medlemmar på arbetsplatsen.
Transport gjorde ett par eftergifter i avtalet. En handlar om övertidsarbete. Arbetsgivarna får nu möjlighet att ta ut 200 timmar i extra övertid per år och person. Tidigare var taket 150 timmar. Precis som tidigare gäller att det krävs överenskommelse med facket innan extra övertid får användas.
För renhållningsarbetare finns en flora av nödvändiga utbildningar, bland annat yrkeskompetensbevis (YKB). Vem som ska betala kurserna har varit en tvistefråga, men nu är Transport och BA överens om tagen.
Följande gäller, ordagrant: ”Företagen ska tillhandahålla varje enskild arbetstagare all kompetensutveckling nödvändig för arbetet.”
I utbyte gick Transport med på att all utbildning betalas med bara grundlön, utan ob- och övertidsersättning.
Lönen kan bytas mot kompledigt, timme för timme. Men det förutsätter i så fall en överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare.