Avtal klart för åkerichaufförer och terminalarbetare
(Uppdaterad) Åkeri. Avtalet är klart för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare. Uppgörelsen är på 29 månader och ger totalt 5,4 procent i lönelyft. Minus en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen.
OBS! Detta är en äldre artikel och ett nytt Transportavtal tecknades den 6 april 2023. Läs mer om det nya avtalet här.
Avtalet undertecknades av Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund vid 20-tiden på torsdagskvällen. En enig facklig delegation hade då ställt sig bakom uppgörelsen.
Bläcket har knappt hunnit torka när Transportarbetaren når förbundsordförande Tommy Wreeth:
– Nöjd är man ju aldrig. Men utifrån förutsättningarna, med ett låst löneutrumme, kom vi en bra bit framåt i våra krav på tryggare anställningar. Nu kortas tiden som krävs innan visstidsjobb övergår i tillsvidareanställning.
– Jag är också glad över att vi fick igenom kravet på ytterligare ett steg i chaufförernas lönetrappa. Det får betydelse i en bransch som skriker efter förare.
Transport är ett av förbunden som ställt sig bakom LO:s samordning och det så kallade märket. I den pågående avtalsrörelsen innebär det ett löneutrymme på 5,4 procent över 29 månader. I märket är även kompensation inbakad för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen egentligen löpte ut.
Chaufförerna och terminalare kommer nu att få löneökningar i två steg. Den första höjningen gäller från den 1 november 2020, och innebär att:
- terminalarbetarna får ett påslag på 818:51 kronor i månaden i alla sex löneklasserna. Transport har inte individuell lönesättningen i avtalen, så höjningen blir densamma för alla som arbetar heltid.
Chaufförerna får ytterligare ett steg i lönetrappan. För att klara den ekvationen inom märket blir löneökningarna något olika i de fyra löneklasserna. Detta gäller:
- För anställda med begynnelselön, 0 till 2 år i yrket, blir höjningen 705 kronor.
- I nästa klass, 2 till 4 år, blir uppräkningen densamma – 705 kronor.
- Tidigare var 4 år samma sak som slutlön för förarna. Här, i löneklass tre, höjs lönen med 818 kronor.
- En majoritet har åkerichaufförerna har kört länge, mer än sex år i yrket. De hamnar nu i den nya löneklass fyra. Med en löneökning på 850 kronor.
Chaufförer med B-körkort får samma löneuppräkningar, men här stannar lönetrappan vid fyra år i yrket.
Notera att den första höjningen blir försenad en månad. Lagom till jul kommer första löneökningen, plus en månads retroaktiv betalning för november månad.
Lönehöjning nummer två sker den 1 april 2022. (Det är samma som för andra LO-förbund som tecknat avtal enligt märket.) Den ger 638:18 kronor i påslag för alla, såväl chaufförer som terminalare. Höjningen blir densamma i alla löneklasser.
Ob-tilläggen höjs också i två steg. Numera beräknas ersättningen på fasta procentsatser av ingångslönerna. När lönerna väl är satta blir ob-tilläggen givna.
För åkeri gäller nu:
- enkelt ob: 33:24 kronor per timme.
- kvalificerat ob: 66:49 kronor per timme.
För lager och terminal:
- enkelt ob: 32:13 kronor per timme.
- kvalificerat ob: 55:07 kronor per timme.
En ny höjning av ob-tilläggen sker den 1 april 2022.
I överenskommelsen har parterna enats om att frysa traktamentena fram till den 1 januari 2023. Traktamentena baseras på kostnadsutvecklingen i samhället och har gått både upp och ner de senaste åren. En justering skedde tidigare i år.
Inför årets avtalsrörelse hade LO förhandlat fram en förbättring av den tjänstepension som arbetsgivarna betalar in premier till. I dag tickar premier in först när den anställde fyllt 25 år. Nu sänks åldern i etappvis under avtalsperioden, till 22 år.
Tommy Wreeth säger:
– Det är en värdefull ändring som är extra viktig på våra avtalsområden där medlemmarna ofta kommer ut i arbetslivet tidigt. Vid fyllda 25 har många redan hunnit jobba fem, sex år och gått miste om avsättningar till avtalspension.
Kruxet är att LO och Svenskt Näringsliv enades om att pensionssatsningen ska rymmas inom löneutrummet – alltså inom märket på 5,4 procent.
En avräkning kommer att ske för alla fackförbund. Och den varierar från bransch till bransch – beroende på arbetstagarnas ålder. Många unga betyder högre kostnad för arbetsgivarna, och större avräkning på märket.
Åkerichaufförer och terminalare får betala 0,31 procentenheter. Kvar blir knappt 5,1 procent.
Många chaufförer har efterlyst en längre lönestege. Nu fick den ett pinnhål till, efter sex år i yrket. En förändring som träder i kraft den 1 januari 2021. Tommy Wreeth är medveten om att det i nuläget inte ger några jättepengar. Det handlar om drygt 30 kronor extra.
– Det viktiga var att få igenom sexårssteget. Det ligger rätt i tiden. Nu kan vi jobba vidare och diskutera vad som är en rimlig löneutveckling i framtiden. På minussidan finns att grupperna längst ner fick avstå en hundralapp för att bekosta ”sex-åringen”. Men jag vill betona att Transport fortfarande har bra ingångslöner.
I årets avtalsrörelse vill Transport ha regler som begränsar missbruk av visstids- och deltidsanställningar.
I den tecknade uppgörelsen fick förbundet igenom ett krav som innebär att det räcker med att jobba 18 månader som visstidsanställd, under en femårsperiod, för att tjänsten ska övergå i tillsvidareanställning. I dag gäller 24 månader. Förändringar träder i kraft den 1 juni 2021.
– I och med det har vi säkerställt att åtskilliga arbetstagare kommer snabbare ur visstidsträsket, säger Tommy Wreeth.
I överenskommelsen fick Transport också gehör för ett särskilt tillägg för terminal- och lagerarbetare som jobbar i frysrum. Ersättningen blir 15:30 extra i timmen. En 50-öring mer än vad Handels medlemmar får.
Parterna enades också om att tillsätta fyra olika arbetsgrupper. En ska jobba med formaliafrågor i själva avtalet och möjligheten för Transport att ta del av lönestatistik som arbetsgivarna sitter på.
En annan tittar på utvecklingen när det gäller anställningsformer, otrygga jobb och inhyrning av arbetskraft från bemanningsföretag.
Den tredje gruppen ska diskutera Transports krav på ett nytt kompetensbevis för terminalanställda. Och fokuserar samtidigt på automatiseringen och robotiseringen som befaras slå ut många jobb i framtiden.
Den sista arbetsgruppen tar sig an ”mobila arbetstagare” och deras arbetstider i samband med nattarbete.
Till förhandlingsbordet hade Transport med sig förslag till en bilaga som behandlar arbetsmiljö och säkerhet. Tommy Wreeth konstaterar att det blev kalla handen från arbetsgivarna.
– Det är förvånande, men motståndet var kompakt. Här få vi ta nya tag till nästa avtalsrörelse.
I den fackliga delegationen får Tommy Wreeth frågan: Vilka eftergifter gör Transport i uppgörelsen? Vad får arbetsgivarna?
– Ingenting! Företagen har redan fått sju månader utan lönehöjningar! Till förhandlingarna hade Biltrafikens Arbetsgivareförbund med sig en lista med 24 krav på försämringar för transportarbetarna. Försämringar som skulle ha ökat otryggheten och givit arbetsgivarna ännu mera makt.
– Jag rev sönder den och slängde i papperskorgen. Deras förhandlingschef blev lite kantstött och sa att man åtminstone borde ha fått läsa upp kraven. Varför skulle vi behöva lyssna på det? Arbetsgivarna har redan fått mer än nog.
Hur har pandemin påverkat förhandlingarna och årets avtalsrörelse?
– Väldigt mycket, måste man väl säga. Vi har haft en stor facklig delegation, nästan 40 personer. Jag vill ge dem en stor eloge. Vi har fört diskussioner via datorskärmarna, men det har fungerat långt över förväntan.
Retroaktiv betalning, eller snarare kompensation, för de uteblivna lönehöjningarna i sju månader är en stor fråga bland Transports medlemmar. Vad vill du säga till dem?
– Tyvärr utgår ingen kompensationen. Den är inbakad i löneutrymmet på 5,4 procent. Det blev så när industrin gjorde upp. Men jag har sagt till våra arbetsgivare: Aldrig mer! För det blev inte bra.
– Och visst, vi hade kunnat få ut några tusenlappar till jul. Låt säga 3 000 kronor. Men då hade medlemmar fått avstå en hundralapp i löneökning. Vad är bäst, 3 000 kronor i engångsbelopp eller en hundralapp mer i månaden resten av yrkeslivet? För mig är valet enkelt.