Avtal klart för flygtekniker
Flyg. Två år, höjningar på sammanlagt 7,4 procent. Och en ökning som gäller på utgående lön, inkluderat alla tillägg och inte enbart på tarifferna. På måndagen tecknade Transport nytt kollektivavtal för flygteknikerna.
På den sista avsatta förhandlingsdagen blev trepartsavtalet för tekniker med typcertifikat klart. Avtalet gäller från och med den 1 november och betyder påslag på 4,1 procent det första året, 3,3 procent år två.
Hur mycket det nya avtalet ger i kronor och ören är svårt att säga.
– Det positiva är att vi fick ökningen på allt, på utgående lön. En hel del görs ju också upp i lokala överenskommelser, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.
Teknikerna är den sista grupp inom flyget att få ett nytt avtal, och också det sista avtal som Transport förhandlar med något av arbetsgivarförbunden inom Transportföretagen.
I flera omgångar innan avtalet blev klart hade de tre parterna, förutom Svenska Transportarbetareförbundet och arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen också Svensk Flygteknikerförening (SFF), träffats.
Blir det krångligare att ni är tre parter?
– Ja, det kan bli klart svårare ibland, säger Peter Winstén.
Men alla tre parter kom fram till att starta en gemensam arbetsgrupp som ska se över nuvarande lönestruktur och möjlighet till nytt lönesystem. Det ska göras förutsättningslöst inom arbetsgruppen.
Flygteknikerna tillhör de grupper inom Transport som har högst lön i dagsläget. Teknikerna har formell behörighet att godkänna kontroller och underhållsarbeten på flygplan. Men det är inget skrivbordsyrke där pappersarbete dominerar utan oftast likt det som utförs av flygmekaniker, som går på ett annat kollektivavtal.
Trepartsavtalet för flygtekniker omfattar företag anslutna till Svenska Flygbranschen inom civilflygområdet. Det reglerar lön och villkor för flygtekniker anställda vid dessa företag.
Med flygtekniker avses formellt anställda som har giltigt certifikat enligt EASA, alternativt militärt certifikat efter lokal överenskommelse.