Avtal klart för förare som kör på utlandet
De svenska utlandschaufförerna har fått ett nytt ettårigt löneavtal. Garantilönen höjs med 590 kronor och traktamentet med hela sju procent. Flera lönekomponenter är frysta fram till nästa avtalsrörelse. – Det är tyvärr väldigt få förare kvar som avlönas efter utlandsavtalet, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
De senaste 20–25 åren har mängder av svenska utlandschaufförer ersatts av lågbetalda förare från östra Europa. Den krympande skaran har kvar ett eget kollektivavtal som skiljer sig markant från andra avtal i Transport.
I stället för månadslön som huvudingrediens har den anställde betalt för alla timmar man står till arbetsgivarens förfogande, normalt 24 timmar per dygn.
Den timersättningen blir nu kvar på samma nivå som tidigare, 33.87 kronor.
På helger har föraren en extra ersättning. Den höjs med 2,2 procent och landar på 18.23 kronor per timme.
Utlandschauffören får också premieersättning för körda mil och för varje lastnings- och lossningsställe. De beloppen höjs inte, utan ligger kvar på 12.52 kronor per mil respektive 71.41 kronor vid lossning eller lastning.
För varje period om en vecka är chauffören garanterad en lön på minst 5 997 kronor. Utslaget på en månad innebär det en höjning på 590 kronor.
Traktamentet höjs från 27.42 kronor per timme till 29.35 kronor. Det är en ökning med drygt sju procent. Lars Lindgren säger:
– Vi valde att satsa på traktamentet den här gången. Det kan man ha synpunkter på. I övrigt fick vi genom samma skrivningar som för inrikeschaufförerna när det gäller yrkeskompetensbevis (YKB) och annan utbildning. Det är arbetsgivaren som ska så för den.
– Vi lyckades också öka tryggheten i anställningen på samma sätt som i andra avtalsuppgörelser. När personer haft vikariat eller visstidsjobb i 24 månader under en femårsperiod ska anställningen övergå i en tillsvidareanställning.
Avtalet tecknades den 3 maj och gäller från den 1 april 2016 till den 31 mars 2017.