Avtal klart för miljöarbetarna
Miljöarbete. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för landets renhållare. Uppgörelsen gäller i 29 månader och ger totalt 1 492 kronor i lönehöjning. Avtalspensionen förbättras också. I likhet med andra LO-grupper får miljöarbetarna ingen kompensation för de gångna sju månaderna då avtalen varit frysta.
OBS! Den 9 maj 2023 tecknades ett nytt miljöarbetareavtal. Du kan läsa mer om det nya avtalet här.
– Den kompensationen är inbakad i märket. Alltså i det löneutrymme som industrin och LO la fast i höstas för hela arbetsmarknaden, säger Joakim Guttman, central ombudsman och förhandlare i Transport.
I den stora avtalsrörelse som nu rullar är löneutrymmet satt till 5,4 procent i löneökning på 29 månader. Det är lägre än i förra lönerörelsen då fack och arbetsgivare enades om 6,5 procent på tre år.
Fast då, 2017, fanns inte corona-viruset. Pandemin har slagit hårt mot många branscher och det fick arbetsgivarna att inledningsvis kräva noll kronor i lönelyft för arbetstagarna.
Miljöarbetarnas avtal blev klart på fredagskvällen, efter fyra dagars nötande vid förhandlingsbordet. Uppgörelsen gäller från den 1 november 2020 till den 30 april 2023.
Löner höjs i två steg:
- den första sker den 1 november 2020 och ger 836:53 kronor mer i månaden. På samtliga tariffer. Det innebär att miljöarbetarna får ut dubbla höjningar på jul-lönen.
- den 1 april 2022 kommer nästa höjning, som är på 656:01 kronor.
Löneökningarna motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Orsaken är att LO förhandlat fram en förbättring av avtalspensionen, som arbetsgivarna betalar in premier till. Åldern sänks etappvis från 25 till 22 år, då premieinbetalningarna startar.
Transport betonar att pensionsreformen är viktig, särskilt för LO-arbetare som ofta kommer ut i arbetslivet tidigt.
För en ung miljöarbetare innebär de tre åren uppåt 47 000 kronor extra i premier på det egna pensionskontot, vid fyllda 25. Det är pengar som sedan kan växa genom ”ränta-på-ränta-effekten” under ett yrkesliv som fortsätter 40–45 år till.
Förbättringen av avtalspensionen är dock inte gratis.
LO-arbetarna får betala genom en viss avräkning på löneutrymmet, på det så kallade märket. Avräkningen blir inte lika för alla, utan beräknas branschvis. Ju fler unga, desto större avräkning.
För miljöarbetarna blir reduceringen totalt 0,3 procentenheter. Det är ungefär lika mycket som för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare, som jobbar under Transportavtalet.
I överenskommelsen för miljöarbetarna fick Transport igenom ett par nya skrivningar som ger mer logiska löneavdrag vid frånvaro.
Till förhandlingsbordet hade Transport också med sig ett genomarbetat förslag till arbetsmiljöbilaga.
Joakim Guttman säger:
– Samma bilaga hade vi med oss vid förhandlingarna för åkerichaufförer och terminalare. Där blev det tvärstopp. För miljöarbetarna lyckades vi efter hårda diskussioner få igenom en arbetsgrupp som ska titta på arbetsmiljöfrågorna och den personliga integriteten i arbetslivet. Vi vill exempelvis få stopp på onödig realtidsövervakning.
– För miljöarbetarna är arbetsmiljön en helvetisk viktig fråga. Yrkesgruppen ligger tyvärr i toppligan när det gäller tillbud och olyckor.
I avtalsrörelsen har Transport och arbetsgivarna redan enats om arbetsgrupper som ska se över formalia i ett flertal avtal, exempelvis spelreglerna vid förhandlingar.
Förutom arbetsmiljön får renhållarna en arbetsgrupp som ska granska lönesystemet och förutsättningarna för kompetenstillägg.
Vilka krav fick arbetsgivarna igenom i det nya miljöarbetaravtalet?
Joakim Guttman igen:
– Ingenting! De har redan fått sju månader utan lönehöjningar. In i det sista krävde arbetsgivarna att få utjämna arbetstiden under en längre tidsperiod än i dag. Men vår förhandlingsdelegation sa stenhårt nej. Det blev inga eftergifter.
Många av Transports medlemmar förväntade sig kompensation, retroaktiv betalning, för de sju månaderna utan löneökningar. Vad säger du till dem?
– Kompensationen är inräknad i märket på 5,4 procent. Visst, vi hade ändå kunnat kräva låt säga 3 000 eller 4 000 kronor till jul. Men vi hade fått betala med lägre löneökningar. En dålig affär. Det hade varit som att pinka i brallorna. Varmt en stund, och kallt när lönen blivit en hundralapp lägre varje månad resten av yrkeslivet.