Genrebild taxi i Stockholm
Avtal 2021

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Transports ordförande Tommy Wreeth är lättad:

– Taxi är en låglönebransch och förhandlingarna blev hårda. Men nu höjs förarnas löner fullt ut enligt den låglönesatsning som är en del av LO-samordningen. Det gäller både för chaufförer med månadslön, och för dem som kör på procentlön. Där höjs garantinivån med 1 399 kronor under avtalsperioden.

Taxi är Transports sorgebarn. Efter avregleringen 1990 har lönerna stagnerat och branscher präglas av överetablering. Många förare kör på rakt ackord, så kallad procentlön.

I avtalsförhandlingarna blev löneutrymmet den stora stridsfrågan. Arbetsgivarna hänvisade till pandemin som slagit hårt mot taxibranschen och ville inte betala samma ökningar som andra grupper fått i avtalsrörelsen.

Transport kontrade med att många förare redan nu har svårt att klara sig på lönen. För att sätta press på arbetsgivarna tvingades facket varsla om stridsåtgärder. Åtgärder som skulle ha löst ut nu på måndag morgon.

Varslet ledde till att medlare kopplades in och medlingsförsöken har pågått hela veckan. På fredagseftermiddagen fick parterna ett slutbud, som båda alltså accepterade.

För Transports del var det en enig förhandlingsdelegation och en enig förbundsstyrelse som ställt sig bakom överenskommelsen.

Det nya avtalet gäller från den 1 februari 2021 till den 30 juni 2023.

Lönerna höjs i två etapper.

Den första sker den 1 februari 2021 och innebär att:

  • förare som har månadslön och avlönas efter avtalets tariffer får 773 kronor mer i månaden. Höjningen gäller i alla löneklasser. Förare som har procentlön får samtidigt höjd garantilön, med 626 kronor.

Nästa lönehöjning kommer den 1 juli 2022. Den innebär att:

  • förare med månadslön får 626 kronor i lönelyft. Samtidigt höjs garantilönerna nu med 773 kronor.

Båda grupperna får alltså samma totala lönehöjning under avtalsperioden – 1 399 kronor mer i månaden. Men procentlöneförarna får vänta lite längre på den största höjningen.

– Det här var en kompromiss vi fick göra. Men jag ser det ändå som en framgång. Tidigare har garantilönerna släpat efter rejält. Det här är ett genombrott som vi ska dra fördel av under kommande avtalsrörelser, säger Tommy Wreeth.

I årets avtalsrörelse la industrin och LO fast ett lönetrymme, det så kallade märket. Det är på 5,4 procent i löneökning på 29 månader.

Fast inför avtalsrörelsen hade LO och Svenskt Näringsliv förhandlat fram en rejäl förbättring av den avtalspension som följer med kollektivavtalet. Startåldern då pensionspremierna börjar ticka in på den anställdes konto sänks nu etappvis från 25 till 22 år.

Kruxet är att LO-arbetarna får betala förbättringen med en liten avräkning på märket – på de 5,4 procenten. För taxiförarna är avräkningen liten, bara 0,11 procentenheter.

I LO-samordningen finns också en särskild låglönesatsning. Den innebär förenklat att alla yrkesgrupper som tjänar under 26 100 kronor i månaden ska få en lönehöjning som om de tjänat just 26 100 kronor.

Det är den satsningen som Transport tog strid för. Följden blir att chaufförerna nu får betydligt mer än 5,4 procent i lönelyft de kommande 29 månaderna.

De flesta av kollektivavtalen i Transport och andra LO-förbund löpte egentligen ut i våras. På grund av pandemin förlängdes de med sju månader.

Många medlemmar såg fram mot retroaktiv betalning. Men i den uppgörelse som industrin och LO la fast, märket, anses den kompensationen vara inbakad.

I likhet med andra yrkesgrupper blir det alltså ingen retroaktiv betalning till taxiförarna. Undantaget är februari månad. Eftersom det nya avtalet gäller från den 1 februari ska förarna ha retroaktiv höjning för denna månad.

Under avtalsförhandlingarna diskuterade parterna andra frågor. Bland annat en förlängd lönetrappa som var tänkt att ge extra påslag till förare som jobbat fyra år i yrket. Fack och arbetsgivare var också inne på att tillsätta en gemensam arbetsgrupp som skulle diskutera branschens problem och framtid.

Det blev varken förlängd lönestege eller arbetsgrupp. Orsaken uppges vara besvikelse i arbetsgivarlägret över lönehöjningarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ni är sämst:
    9 maj, 2022

    Hur mycket är taxiförares kollektiv avtale i månaden??
    Att ni har höjt 5% här och där hjälper mig inte att veta hur mycket en taxi chaufförslön ska vara!
    Kunde ni inte skriva vad en taxiförare ska ha i månaden istället för allt detta med 5 procent hit och 6 procent ditt? Mpste f.n ringa o h fråga runt

  2. Ibrahim Mazaheri:
    19 mars, 2022

    Den som ni har skrivit här, man ser bara här inte i verkligheten.
    Stoppa Bolt och uber från gator, ta bort jävla färdtjänst avtalet som staten letar efter billigaste taxi centralen för att skriva avtal med. Begränsa antalet taxi i alla städer enligt tätorter och behöv.
    Den kan blir bra lösning för taxi

  3. Mats Hedfors:
    4 maj, 2021

    Bra med större höjning än andra, taxilönerna släpar alldeles för mycket. Trist bara att 'alla' inklusive facket kallar det för 'löneförhöjning' (vid ren procentlön). En månad då man kommit över garantilön får man ju inte en enda krona i höjning. Får man lite garantilön är det ju bara den som höjs, dvs inte alls några 5,4% höjning av hela lönen. Mycket missvisande i alla förhandlingar osv. Förslag: Kalla det t.ex 'Höjd garantilön' i.st.f 'Löneförhöjning'.

  4. Mohammad:
    18 februari, 2021

    Underbart 🥰🥰🥰

  5. Magnus:
    15 februari, 2021

    När blir det ett separat avtal för oss som kör sjukresor och färdtjänst? Vi kör dagligen personer som av någon anledning inte kan åka med allmänna färdmedel . Personer i rullstol eller på bår. Personer som inte får lämnas av utan att någon tar emot dem. Personer som inte klarar sig själva. Ofta dementa och väldigt oroliga. Vi som kör dessa resor tar ett väldigt stort ansvar som inte alltid syns. Vi kör personer med trappklättrare och vi bär bårar, i bland i trånga utrymmen i bostäder. Varför ska vi som kör dessa resor lyda under taxiavtalet? Det är helt olika arbeten.

  6. Lars M:
    14 februari, 2021

    Förbjud provisionslön! Det hör inte hemma i ett reglerat land som Sverige. Körningar går upp ner i antal och nu i pandemi tider går det inte att leva på en provisionsbaserad lön, alla ska kunna betala sina räkningar och ha mat på bordet!

  7. Peter:
    13 februari, 2021

    Får vi nån retroaktiv höjning som det varit tal om?

    Mvh En Sjuktransport som egentligen borde tillhöra Kommunal.

  8. Douglas Hellbom taxitransportör:
    13 februari, 2021

    Alla förändringar som gör att låglöneyrken ses som ett framsteg mot tryggare ekonomi och sundare levnads standard.
    Målet måste vara att man skall överleva i alla yrken, för att undvika social misär.
    Väl kämpat :)
    Mvh
    Douglas

  9. Per eric larsson:
    13 februari, 2021

    Ett eget färdtjänstbussavtal nämns det ingenting om ?

  10. Lars Larsson:
    13 februari, 2021

    Det var bra jobbat.

  11. Jeff:
    13 februari, 2021

    Hej
    Men vart är löneökningen för 2020 dom skulle betalas ut retroaktivt. Blir det inget med den så är ju ett år försvunnet utan löneökning och då är det nya avtalet helt värdelöst enligt mig.

Lästips:

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vilken roll och vilken koll ska medlarna ha?

Ordförandeord. Vilken roll, vilken koll och vilket uppdrag har egentligen Medlingsinstitutet? Vi har på kort tid tvingats varsla på både bevakningsavtalet och taxiavtalet. Möjligen kan det också bli tuffa tag inom flygsektorn där förhandlingarna pågår för fullt.

Transportarbetarens logga

Taxi-förhandlingarna går sakta framåt

Taxi. Manglingarna mellan fack och arbetsgivare om ett nytt taxiföraravtal går vidare. Men Transport vågar inte sia om ifall parterna är överens på torsdag den 31 augusti, då medlarna annars kommer att kliva in igen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.