Tidningsbud i Ystad
Close
Tidningsbud i Ystad.
Close
Avtal 2020

Avtal klart för tidningsbuden

Tidningsbud. Ett nytt avtal är tecknat för landets tidningsbud. Lönerna höjs i två omgångar med totalt 5,4 procent. Minus ett litet avdrag för en förbättrad avtalspension.

Artikeln avser ett äldre avtal. Nytt avtal är tecknat den 16 maj 2023. Läs mer på Transportarbetaren.se.

– Arbetsgivarna var minst sagt motsträviga. Vi ville ha ett nytt arbetsmiljöavtal och en ny skrivning för det som kallas Extratid 2. Men det blev stenhårt nej, säger Magnus Thelander, central ombudsman med ansvar för tidningsbudsavtalet.

Uppgörelsen följer de andra avtal som Transport tecknat under den pågående lönerörelsen. Tidningsbuden får nu:

  • Ett 29 månader långt avtal, som löper från den 1 december 2020 till den 30 april 2023.
  • Den första lönehöjningen sker den 1 december 2020 och ger 2,92 procent i påslag på alla tariffer. Nästa kommer den 1 maj 2022 och fyller på med 2,31 procent till.

Precis som för övriga yrkesgrupper får buden en förbättring av avtalspensionen som företagen betalar in premier till. I dag är startåldern för inbetalningarna 25 år. Den sänks nu etappvis till 22 år.

För det får arbetstagarna en avräkning på löneutrymmet (5,4 procent) som industrin och LO la fast i höstas. Avräkningen beräknas bransch för bransch – enligt formeln ju fler unga desto större reducering.

För buden blir avräkningen mindre än för många andra grupper, bara 0,17 procentenheter. Magnus Thelander välkomnar förbättringen av pensionen, även om den främst gynnar de yngsta LO-arbetarna:

– Nästan alla har barn, barnbarn eller anhöriga som förr eller senare kommer ut i arbetslivet. För dem betyder det här en rejäl förbättring av pensionen.

Precis som för övriga LO-grupper blir buden utan kompensation för de sju månaderna som gått med förlängda, frysta, avtal. Den kompensationen anses inräknad i de 5,4 procenten.

I det nya tidningsbudsavtalet räknas tilläggen upp med samma procentsatser som lönerna.

Transport motade bort alla arbetsgivarkrav. Ett av dem var rätt för företagen att schemalägga distributörer även på söndagar. I dag medger avtalet sex dagar i veckan, måndag till lördag.

Under den gångna avtalsperioden har Transport fått många signaler om att distributionsföretagen bråkar om betalningen när buden inte hinner klart utdelningen inom den angivna arbetstiden. Enligt avtalet ska buden då ha lön enligt ”Extratid 2”. Det vill säga 1,5 gånger den vanliga timlönen.

Magnus Thelander säger:

– Arbetsgivarna ifrågasätter inte sällan budens uppgifter om övertidsarbete. Våra medlemmar tycker inte att bestämmelsen om extratiden fungerar. Vi ville ha tydligare regler, men vi fick inget gehör.

– Det, och det faktum att vi står utan en arbetsmiljöbilaga, gör att våra avdelningar kommer att lägga mer kraft på att kontrollera hur distributionsföretagen sköter arbetsmiljöarbetet.

Efter den andra löneökningen i maj 2022 kommer erfarna tidningsbud (minst tio år i yrket) att tjäna 173,36 kronor i timmen, i grundlön. Det motsvarar 30 165 kronor för heltidsjobb.

Den som jobbat minst två år hamnar på 166,69 kronor i timmen, motsvarande 29 003 kronor för heltid.

Heltid är dock ovanligt inom tidningsdistributionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Sandmark:
    10 oktober, 2022

    Det står ingenting om ob-tillägget.

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.