Avtal klart för tidningsbuden
Tidningsbud. Ett nytt avtal är tecknat för landets tidningsbud. Lönerna höjs i två omgångar med totalt 5,4 procent. Minus ett litet avdrag för en förbättrad avtalspension.
Artikeln avser ett äldre avtal. Nytt avtal är tecknat den 16 maj 2023. Läs mer på Transportarbetaren.se.
– Arbetsgivarna var minst sagt motsträviga. Vi ville ha ett nytt arbetsmiljöavtal och en ny skrivning för det som kallas Extratid 2. Men det blev stenhårt nej, säger Magnus Thelander, central ombudsman med ansvar för tidningsbudsavtalet.
Uppgörelsen följer de andra avtal som Transport tecknat under den pågående lönerörelsen. Tidningsbuden får nu:
- Ett 29 månader långt avtal, som löper från den 1 december 2020 till den 30 april 2023.
- Den första lönehöjningen sker den 1 december 2020 och ger 2,92 procent i påslag på alla tariffer. Nästa kommer den 1 maj 2022 och fyller på med 2,31 procent till.
Precis som för övriga yrkesgrupper får buden en förbättring av avtalspensionen som företagen betalar in premier till. I dag är startåldern för inbetalningarna 25 år. Den sänks nu etappvis till 22 år.
För det får arbetstagarna en avräkning på löneutrymmet (5,4 procent) som industrin och LO la fast i höstas. Avräkningen beräknas bransch för bransch – enligt formeln ju fler unga desto större reducering.
För buden blir avräkningen mindre än för många andra grupper, bara 0,17 procentenheter. Magnus Thelander välkomnar förbättringen av pensionen, även om den främst gynnar de yngsta LO-arbetarna:
– Nästan alla har barn, barnbarn eller anhöriga som förr eller senare kommer ut i arbetslivet. För dem betyder det här en rejäl förbättring av pensionen.
Precis som för övriga LO-grupper blir buden utan kompensation för de sju månaderna som gått med förlängda, frysta, avtal. Den kompensationen anses inräknad i de 5,4 procenten.
I det nya tidningsbudsavtalet räknas tilläggen upp med samma procentsatser som lönerna.
Transport motade bort alla arbetsgivarkrav. Ett av dem var rätt för företagen att schemalägga distributörer även på söndagar. I dag medger avtalet sex dagar i veckan, måndag till lördag.
Under den gångna avtalsperioden har Transport fått många signaler om att distributionsföretagen bråkar om betalningen när buden inte hinner klart utdelningen inom den angivna arbetstiden. Enligt avtalet ska buden då ha lön enligt ”Extratid 2”. Det vill säga 1,5 gånger den vanliga timlönen.
Magnus Thelander säger:
– Arbetsgivarna ifrågasätter inte sällan budens uppgifter om övertidsarbete. Våra medlemmar tycker inte att bestämmelsen om extratiden fungerar. Vi ville ha tydligare regler, men vi fick inget gehör.
– Det, och det faktum att vi står utan en arbetsmiljöbilaga, gör att våra avdelningar kommer att lägga mer kraft på att kontrollera hur distributionsföretagen sköter arbetsmiljöarbetet.
Efter den andra löneökningen i maj 2022 kommer erfarna tidningsbud (minst tio år i yrket) att tjäna 173,36 kronor i timmen, i grundlön. Det motsvarar 30 165 kronor för heltidsjobb.
Den som jobbat minst två år hamnar på 166,69 kronor i timmen, motsvarande 29 003 kronor för heltid.
Heltid är dock ovanligt inom tidningsdistributionen.