Avtal klart också för däckarbetarna
I dag på förmiddagen blev avtalet för gummiverkstäderna klart. Det följer samma mönster som för Transports övriga yrkesgrupper, utom på en punkt. De som jobbat länge i branschen får större höjning än nykomlingarna. – Lönestegen blir mer utdragen. Det är något som våra medlemmar efterfrågat, säger gummiarbetare Henrik Lagberg, som ingår i Transports förhandlingsdelegation.
Det nya gummiverkstadsavtalet löper från 1 april 2013 till 31 mars 2016, alltså i 36 månader. Sista året kan sägas upp och retroaktiv betalning utgår.
Majoriteten av medlemmarna, de som jobbat minst sex år i yrket, får sammanlagt 1 923 kronor i löneförhöjning. De yngsta, ett fåtal som kommer in i branschen som 17–18 åringar, får bara ett par tior mer i plånboken.
– Å andra sidan är ingångslönen vid fyllda 18 år redan 22 434 kronor. Det är bra jämfört med andra LO-förbund, påpekar Christer Bengtsson, ombudsman i Umeåavdelningen. Även han ingår i delegationen.
Uppgörelsen innebär att lönestegen dras ut från 823 kronor till ett spann på knappt 1 600 kronor. Transport fick igenom ett krav på förmånligare beräkning av semesterlönen för personer som är sjuka eller barnlediga.
Parterna enades också om en reglering när företagen vill hyra in arbetskraft. Det är samma skrivningar som chaufförer och terminalarbetare strejkade sig till tidigare under våren.
Transport gick med på en eftergift, förklarar Henrik Lagberg.
Däckbranschen är starkt säsongsbunden – med två tydliga toppar höst och vår. Facket har under lång tid spjärnat emot när arbetsgivarna velat luckra upp arbetstidsreglerna – för att kunna schemalägga mer tid under de intensiva veckorna.
I det gamla avtalet kunde arbetsgivarna bara förlägga schemat inom ramen: klockan 07-19 måndag till torsdag, och klockan 07 till 17 på fredagar. Allt annat blev automatiskt övertid. Med övertidstillägg.
– Nu går vi med på en utvidgning av tidsfönstret med en timme, från klockan 07 till klockan 20. Fast bara måndag till torsdag. Inte på fredagar, förtydligar Christer Bengtsson.