Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

– Det här känns bra, säger Transports Jimmy Ovesson. Det visar styrkan i facklig verksamhet och den svenska modellen.

Första gången Transports lokalavdelning försökte teckna avtal med Alguns åkeri var 2015. De senaste gångerna facket har kallat till förhandling om kollektivavtal var avsändarna Jimmy Ovesson och Tommy Jonsson, som driver Transports verksamhet för ordning och reda i åkeribranschen.

– De uteblev från förhandlingarna och delgivningsmannen fick ingen kontakt med bolagets vd, berättar Tommy Jonsson.

Samtidigt stod det klart att åkeriet, som hade runt 80 anställda i början av året, inte längre hade några chaufförer på lönelistan. De var i stället anställda på bemanningsföretaget Gitator, med samma ägare. Lastbilarna hade flyttats över till ett tredje företag med samma ägare och adress som de andra två.

Svårt läge, konstaterade Transports ordning och reda-team som planerade att trycka på via de stora koncerner som anlitade åkeriet och dess bemanningsanställda chaufförer.

– Det handlar inte bara om lönen, säger Tommy Jonsson. Grundsynen är att chaufförer som kör i Sverige ska ha kollektivavtal med alla dess villkor.

Så engagerade företaget/företagen juristen Anders Elvingsson som ett par dagar före midsommar har ett rakt besked när Transportarbetaren ber om kommentarer:

– Arbetsgivaren har för avsikt att ingå kollektivavtal både för Alguns och Gitator.

Detta hade juristen, som nu kan lämna sitt uppdrag, förstås redan meddelat Transport.

– ­ Vi har tagit direkt kontakt med bolagen. Jag hoppas att de går med i en arbetsgivarorganisation också, sa Jimmy Ovesson direkt efter beskedet.

Förhandlingen som ska sluta med kollektivavtal hade inte hållits än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    21 juni, 2019

    Vad är kollektivavtalet värt när åkerier får anställa i princip alla nyanställda på allmänna visstidsanställningar och sedan skilja dem från sin tjänst, efter 27 månader, utan att ange något skäl under tiden som de pratar med en ombudsman om varför vedebörande inte får fast anställning. Den enda reaktionen från Transportarbetareförbundet: du har jobbat för få dagar, arbetsgivaren gör som han vill.

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.