Avtal på gång med skånskt åkeri
Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.
– Det här känns bra, säger Transports Jimmy Ovesson. Det visar styrkan i facklig verksamhet och den svenska modellen.
Första gången Transports lokalavdelning försökte teckna avtal med Alguns åkeri var 2015. De senaste gångerna facket har kallat till förhandling om kollektivavtal var avsändarna Jimmy Ovesson och Tommy Jonsson, som driver Transports verksamhet för ordning och reda i åkeribranschen.
– De uteblev från förhandlingarna och delgivningsmannen fick ingen kontakt med bolagets vd, berättar Tommy Jonsson.
Samtidigt stod det klart att åkeriet, som hade runt 80 anställda i början av året, inte längre hade några chaufförer på lönelistan. De var i stället anställda på bemanningsföretaget Gitator, med samma ägare. Lastbilarna hade flyttats över till ett tredje företag med samma ägare och adress som de andra två.
Svårt läge, konstaterade Transports ordning och reda-team som planerade att trycka på via de stora koncerner som anlitade åkeriet och dess bemanningsanställda chaufförer.
– Det handlar inte bara om lönen, säger Tommy Jonsson. Grundsynen är att chaufförer som kör i Sverige ska ha kollektivavtal med alla dess villkor.
Så engagerade företaget/företagen juristen Anders Elvingsson som ett par dagar före midsommar har ett rakt besked när Transportarbetaren ber om kommentarer:
– Arbetsgivaren har för avsikt att ingå kollektivavtal både för Alguns och Gitator.
Detta hade juristen, som nu kan lämna sitt uppdrag, förstås redan meddelat Transport.
– Vi har tagit direkt kontakt med bolagen. Jag hoppas att de går med i en arbetsgivarorganisation också, sa Jimmy Ovesson direkt efter beskedet.
Förhandlingen som ska sluta med kollektivavtal hade inte hållits än.