Close
Sabine Eriksson och Daniel Piersic från avdelning 5 grillar hamburgare på Instabees terminal i Bromma.
Close

Avtal på paketjätte firades

Arbetsvillkor. Instabee har tecknat kollektivavtal för nära 700 anställda arbetare. Det firade Transport genom att bjuda terminalarbetare och chaufförer på hamburgare och facklig information.

Resan hade varit lång. Men nu är det helt klart att Instabee, som är en sammanslagning av Budbee och Instabox, tecknat kollektivavtal med Transport. Avtalet gäller från den 1 oktober och det firade Transport genom att besöka flera av företagets terminaler och bjuda anställda på hamburgare eller fika. På terminalen i Bromma passerar runt en kvarts miljon paket i veckan innan de sätts ut i paketskåp. Då ombudsmännen från avdelning 5 Stockholm tänt grillen är det ungefär 70 personer som jobbar inne på terminalen.

– Vi är här för att hylla att företaget tecknat ett kollektivavtal och för att träffa de anställda, säger Sabine Eriksson som är ombudsman för Transport i Stockholm.

En chaufför som kommer förbi ombudsmännen och ställer frågor får veta att han kommer att få tusenlappar mer i lön nästa månad, eftersom han har flera års erfarenhet och får glädje av transportavtalets lönetrappa. För andra blir skillnaderna mindre.

Med kollektivavtal på plats råder det nu ingen tvekan om vilket fackförbund anställda ska vara med i och vem det är som ska utse skyddsombud på arbetsplatsen.

Frågorna till facket är många och flera av undringarna rör arbetsmiljön.

– Där finns det fortfarande saker att jobba på, säger Sabine Eriksson.

Instabox och Budbee var först hårda konkurrenter med olika företagskultur. Sedan skrällde bolagen och meddelade en sammanslagning hösten 2022. Efter det har rutiner och teknik synkats ihop i ett helt nytt företag.

Och utöver det har verksamheten anpassats för att bolaget skulle kunna teckna ett kollektivavtal. Det var en lång och ansträngande resa, berättar Lina Andersson, HR-chef på Instabee.

– Det är det absolut jobbigaste jag har gjort i hela mitt liv, säger hon.

Transports Jimmy Ovesson har suttit med i samtalen om kollektivavtal i ungefär ett år.

– Vi har försökt vara behjälpliga och föra en dialog hela tiden. Det här är ett bolag med 700 anställda transportarbetare och tittar man framåt i tiden tror jag på det här sättet att jobba för kollektivavtal. Genom att föra samtal, svara och hela tiden hålla dialogen öppen har vi fått till ett avtal för väldigt många personer, säger Jimmy Ovesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke Pettersson:
    4 oktober, 2023

    När ska Transport ta djurskydd, mänsklighet och klimat på allvar.
    Aldrig?

Lästips:

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.