Avtal vid upphandlingar en het potatis
Regeringen kommer inte att ställa krav på kollektivavtal vid offentlig upphandling. Däremot ska villkor enligt kollektivavtal gälla. Det klargjorde civilminister Ardalan Shekarabi vid Transports seminarium i Almedalen i dag, tisdag. För facket är skillnaden betydande. Det handlar inte minst om vem som ska kolla att ett vinnande företag verkligen följer löner och andra avtalsvillkor.
Transports seminarium handlade om kollektivavtalen och parternas roll vid framtidens offentliga upphandlingar, en fråga som blivit allt hetare de senaste åren.
I panelen ingick Ardalan Shekarabi (S). Han påpekade att offentliga upphandlingar påverkar oss alla och står för en femtedel av Sveriges hela BNP:
– Ändå saknas det en helhetspolitik på det här området. Staten har ingen målsättning vid inköp av varor och tjänster.
– Nu ska vi forma en nationell upphandlingsstrategi och vi inrättar en särskild upphandlingsmyndighet, där målet är att höja kvaliteten vid upphandlingarna. Det handlar om att ta social hänsyn, men också att väga in miljön och främja innovationer.
Ardalan Shekarabi slog fast att lagstiftningen som styr upphandlarna är komplicerad och formad på EU-nivå. Försöken att förenkla bestämmelserna har ofta lett till fler regler.
– Ändå måste vi förenkla. Oseriösa aktörer ska bort från den offentliga sektorn. Vi ska inte ge konkurrensfördelar till företag som inte följer lagar och avtal.
– Det är en självklarhet att vi ska ställa krav på villkor enligt kollektivavtal. Vi har tillsatt en utredning som ska se över hur regelverket ska utformas.
Shekarabi fick frågan hur läget kunnat bli så bekymmersamt i taxi, där färdtjänsten och de andra samhällsbetalda resorna står för hälften av branschens samlade intäkter. Han sa:
– Det beror på att upphandlarna haft ett enda fokus: lägsta pris. Det får man tyvärr betala ett högt pris för, på lång sikt. Jag har svårt att förstå hur politikerna resonerar i Stockholms läns landsting. Men det har varit juridiskt otydligt vilka villkor man egentligen får ställa.
Transports ordförande Lars Lindgren fick ordet:
– Jag är glad om politikerna äntligen tar den här frågan på allvar. Vi har länge ställt krav på kollektivavtal. Här möter vi ett hårt motstånd, trots att de flesta av oss här säger sig hylla den svenska modellen som bygger på just kollektivavtal.
Lena Mikko, ordförande i organisationen Sveriges kommuner och landsting (SKL), ingick också i debattpanelen – liksom Peter Jeppsson, arbetsgivarbas för Transportföretagen.
Mikko fick frågan om kommunerna bidragit till lönedumpning inom exempelvis taxi. Hon passade och sa:
– Vi ser i vart fall ett ökat intresse för att se över kraven som ställs när kommunerna upphandlar. Det är ett stort ansvar och det är viktigt att aktörerna har stöd i lagstiftningen.
Under den timslånga debatten blev det uppenbart att de medverkande har olika syn på just kollektivavtalen. Kan stat och kommuner kräva att företag som lämnar in anbud har ett riktigt avtal? Eller bara villkor som är avtalslika?
Peter Jeppsson ansåg att arbetsgivarna ägnat mycket kraft åt att utreda vad reglerna medger – och inte:
– Det går inte att ställa krav på kollektivavtal. Det som diskuteras är kollektivavtalslika villkor. Men man ska vara försiktig. Det finns en tendens att man vill gå in och peta i avtalens innehåll också.
Transportsbasen Lars Lindgren härsknade till:
– Det är klart att man ska kräva riktigt kollektivavtal vid alla offentliga upphandlingar! Det finns skrivningar i avtalen som är väldigt viktiga för arbetstagarna. Det är jäkligt konstigt att ett land som valt just den här modellen, den svenska modellen, sedan inte står upp för den!
– En sak vill jag i alla fall klargöra. Fackförbundet Transport kommer att kräva avtal av företagen i våra branscher.
Peter Jeppsson från arbetsgivarlägret kontrade snabbt:
– Domstolarna får utkristallisera vad som gäller. Hos oss försöker vi förstå rättsläget. Transport pratar mer om hur man önskar att det vore. Lars Lindgren tog upp den så kallade Vita jobb-modellen, som bygger på att facket ska vara en sorts tillsynsmyndighet. Det ställer vi aldrig upp på i Svenskt Näringsliv.
Uttalandet fick Lindgren att höja rösten ytterligare ett steg. Med adress till Peter Jeppsson sa han:
– Ni är också en part! Ni borde också jobba för att kollektivavtalen tecknas och följs. Men det skiter ni i!
Civilminister Ardalan Shekarabi inflikade att de offentliga verksamheterna inte kan utvecklas, om man inte tar hänsyn till de människor som jobbar där.
– Det gäller inte minst inom taxi. Vi vill att samhällsbetalda körningar ska bli ett riktigt jobb. Det är väldigt positivt om kommunerna slutar att bara se till lägsta pris.
Om ett företag tecknar kollektivavtal kan facket gå in och göra kontroller och granska bland annat löner och arbetstider.
Men om bolaget bara lovar tillämpa ”kollektivavtalsenliga” villkor är det mycket svårt för facket att agera. Vem ska sköta tillsynen då? Arbetsmiljöverket? Någon ny myndighet med hundratals anställda kontrollanter?
När Transportarbetaren ställer frågan till Ardalan Shekarabi säger han:
– Det är en sak som vår utredning ska ta ställning till. Jag vill inte föregripa rapporten.