Plånbok med pengar
Close
Så mycket mer i lön ger avtalen som tecknats.
Close
Avtal 2023

Avtalat och klart: Här har du din nya lön

Löner. Efter tuffa förhandlingar och strejkhot är de nya lönerna klara i majoriteten av Transports avtal. Transportarbetaren listar löneökningarna. Här är de som fått minst – och de som har fått mest.

Här nedanför ser du en sammanställning av nästan alla avtal som Transport förhandlat fram i årets avtalsrörelse. Vissa avtal är inte färdigförhandlade. Depåavtalet, samt vatten och miljö- och flygavtalet med Sobona, är inte med eftersom lönerna delvis fördelas genom potter. De låter sig inte riktigt jämföras med de flesta övriga avtal, som har lön utifrån erfarenhet och arbetsuppgifter.

Vi har valt att skriva ut de lägsta lönerna för myndiga arbetstagare och de högsta stegen. Som ni kan se har Transport lagt sitt krut på att erfaren personal ska få upp lönerna mest.

Alla löner är baserade på heltid, tillägg är inte inräknade. Värt att veta att vissa branscher har mycket ofrivillig deltid och att många tidningsbud jobbar deltid med en stor del av arbetstiden på natten, men med ett ob som är betydligt lägre än i de andra avtalen.

I vissa avtal är lönerna högre i storstäderna. I de fallen har vi angett lönerna för övriga landet i tabellen.

 

Bensin- och garageavtalet

Ingångslön servicebiträde:

Lön 2022: 23 853 kronor

Ny lön 2023: 24 792 kronor

Ny lön 2024: 25 652 kronor

Sammanlagd ökning: 1 799 kronor

Serviceman 8 år i yrket, 1 år på företaget:

Lön 2022: 28 690 kronor

Ny lön 2023: 29 988 kronor

Ny lön 2024: 31 003 kronor

Sammanlagd ökning: 2 313 kronor

 

Bevaknings- och säkerhetsavtalet*

Nyanställd:

Lön 2022: 23 090 kronor

Ny lön 2023: 24 030 kronor

Ny lön 2024: 25 380 kronor

Sammanlagd ökning: 2 290 kronor

Lönegrupp A (väktare m  fl efter 6 månader):

Lön 2022: 24 374 kronor

Ny lön 2023: 25 344 kronor

Ny lön 2024: 26 594 kronor

Sammanlagd ökning: 2 220 kronor

Lönegrupp B (väktare m fl efter 15 månader):

Lön 2022: 28 313 kronor

Ny lön 2023: 29 458 kronor

Ny lön 2024: 30 408 kronor

Sammanlagd ökning: 2 095 kronor

Lönegrupp C (ordningsvakter m  fl)

Lön 2022: 28 690 kronor

Ny lön 2023: 29 830 kronor

Ny lön 2024: 30 805 kronor

Sammanlagd ökning: 2 115 kronor

* Efter fem år i branschen får bevakningsanställda 100 kronor extra i månaden.

 

Bilvårdare på biluthyrningsföretag

Ingångslön:

Lön 2022: 24 198 kronor

Ny lön 2023: 25 190 kronor

Ny lön 2024: 26 021 kronor

Sammanlagd ökning: 1 823 kronor

Efter 8 år i yrket:

Lön 2022: 28 284 kronor

Ny lön 2023: 29 444 kronor

Ny lön 2024: 30 415 kronor

Sammanlagd ökning: 2 131 kronor

 

Bilvårdsanläggningar, Fremia

Ingångslön biträde:

Lön 2022: 23 853 kronor

Ny lön 2023: 24 792 kronor

Ny lön 2024: 25 652 kronor

Sammanlagd ökning: 1 799 kronor

Bilvårdsman med 8 år i yrket, 1 år på företaget:

Lön 2022: 28 690 kronor

Ny lön 2023: 29 988 kronor

Ny lön 2024: 31 003 kronor

Sammanlagd ökning: 2 313 kronor

 

B-kortschaufför, transportavtalet**

(+ premiekompensation 2–5 kr/timmen)

Ingångslön

Lön 2022: 25 365 kronor

Ny lön 2023: 26 446 kronor

Ny lön 2024: 27 346 kronor

Sammanlagd ökning: 1 981 kronor

Efter 6 år i yrket:

Lön 2022: 28 514 kronor

Ny lön 2023: 29 594 kronor

Ny lön 2024: 30 494 kronor

Sammanlagd ökning: 1 980 kronor

** Det är nytt för i år med en helt egen stege för chaufförer med enbart B-kort. Tidigare kvalade förare av fordon under 3,5 ton in på ”vanliga” stegen efter en tid.

 

Bärgningsarbetare, transportavtalet***

Ingångslön:

Lön 2022: 27 941 kronor

Ny lön 2023: 29 454 kronor

Ny lön 2024: 30 624 kronor

Sammanlagd ökning: 2 683 kronor

Efter 4 år i yrket:

Lön 2022: 28 535 kronor

Ny lön 2023: 30 045 kronor

Ny lön 2024: 31 216 kronor

Sammanlagd ökning: 2 681 kronor

*** I tidigare avtal hade bärgningsarbetare enbart veckolön angiven i kollektivavtalet. För att kunna jämföra har 2022 års veckolön räknats om till månadslön.

 

Flygtankning, tankningsman

Nyanställd:

Lön 2022: 23 583 kronor

Ny lön 2023: 25 046 kronor

Ny lön 2024: 26 273 kronor

Sammanlagd ökning: 2 690 kronor

Efter 8 år i yrket, 1 år på företaget:

Lön 2022: 30 674 kronor

Ny lön 2023: 32 400 kronor

Ny lön 2024: 33 847 kronor

Sammanlagd ökning: 3 173 kronor MEST!

 

Gummiverkstadsarbetare

Ingångslön över 18 år:

Lön 2022: 26 019 kronor

Ny lön 2023: 26 784 kronor

Ny lön 2024: 27 532 kronor

Sammanlagd ökning: 1 513 kronor

Efter 6 år i yrket:

Lön 2022: 28 885 kronor

Ny lön 2023: 30 285 kronor

Ny lön 2024: 31 491 kronor

Sammanlagd ökning: 2 606 kronor

 

Hamnarbetare

Lönen skiljer sig mellan hamnbolag, siffrorna är ungefärliga:

Lön 2022: 32 000 kronor

Ny lön 2023: 33 000 kronor

Ny lön 2024: 35 000 kronor

Sammanlagd ökning: 2 575 kronor

 

Lastbilschaufför, transportavtalet

(+ premiekompensation 2–5 kr/timmen)

Ingångslön:

Lön 2022: 28 183 kronor

Ny lön 2023: 29 263 kronor

Ny lön 2024: 30 163 kronor kronor

Sammanlagd ökning: 1 980

Efter 6 år i yrket:

Lön 2022: 28 546 kronor

Ny lön 2023: 29 946 kronor

Ny lön 2024: 31 046 kronor

Sammanlagd ökning: 2 500 kronor

 

Miljöarbetare med C-kort, miljöarbetareavtalet

Ingångslön:

Lön 2022: 28 670 kronor

Ny lön 2023: 29 801 kronor

Ny lön 2024: 30 749 kronor kronor

Sammanlagd ökning: 2 079

Efter 6 år i yrket:

Lön 2022: 28 670 kronor

Ny lön 2023: 30 289 kronor

Ny lön 2024: 31 420 kronor

Sammanlagd ökning: 2 750 kronor

 

Miljöarbetare, medåkare utan C-kort

(ny kategori från och med 1 juni 2023)

Ingångslön:

Lön 2022: 28 670 kronor

Ny lön 2023: 29 000 kronor

Ny lön 2024: 29 853 kronor

Sammanlagd ökning: 1 183 kronor    MINST!

Efter 8 år i yrket:

Lön 2022: 28 888 kronor

Ny lön 2023: 30 289 kronor

Ny lön 2024: 31 420 kronor

Sammanlagd ökning: 2 532 kronor

 

Taxiförare, månadslön

Ingångslön:

Lön 2022: 25 223 kronor

Ny lön 2023: 26 804 kronor

Ny lön 2024: 26 984 kronor

Sammanlagd ökning: 1 761 kronor

Efter 4 år i yrket:

Lön 2022: 25 704 kronor

Ny lön 2023: 27 004 kronor

Ny lön 2024: 28 084 kronor

Sammanlagd ökning: 2 380 kronor

 

Taxiförare, garantilön vid provision****   

Lön 2022: 21 052 kronor

Ny lön 2023: 22 337 kronor

Ny lön 2024: 23 337 kronor

Sammanlagd ökning: 2 285 kronor

**** 2022 var garantilönen något högre i Stockholm än i övriga riket. Från 2023 finns bara en nivå.

 

Taxitelefonister*****

Under provtjänstgöring:

Lön 2022: 25 227 kronor

Ny lön 2023: 26 172 kronor

Ny lön 2024: 27 157 kronor

Sammanlagd ökning: 1 935 kronor

Efter 5 år som yrkeskunnig på företaget:

Lön 2022: 26 651 kronor

Ny lön 2023: 28 040 kronor

Ny lön 2024: 29 040 kronor

Sammanlagd ökning: 2 370 kronor

***** Tabellen för Göteborg och Malmö har slagits ihop med övriga landet från 2023. Därför är jämförelsen med 2022 något missvisande.

 

Terminalarbetare, transportavtalet

(+ premiekompensation 2–5 kr/timmen)

Ingångslön:

Lön 2022: 27 257 kronor

Ny lön 2023: 28 355 kronor

Ny lön 2024: 29 274 kronor

Sammanlagd ökning: 2 017 kronor

8 års branschvana:

Lön 2022: 28 018 kronor

Ny lön 2023: 29 519 kronor

Ny lön 2024: 30 643 kronor

Sammanlagd ökning: 2 625 kronor

 

Tidningsdistributörsavtalet

Ingångslön:

Lön 2022: 25 432 kronor

Ny lön 2023: 26 475 kronor

Ny lön 2024: 27 348 kronor

Sammanlagd ökning: 1 916 kronor

Efter 120 månader:

Lön 2022: 30 165 kronor

Ny lön 2023: 31 402 kronor

Ny lön 2024: 32 438 kronor

Sammanlagd ökning: 2 273 kronor

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.