Kalmar flygplats
Avtal 2021

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nya avtal tecknade för 2023. Läs mer här.

Precis som för andra yrkesgrupper höjs nu lönerna i två steg. Den första gäller från den 1 maj 2021 och nästa lönelyft kommer den 1 oktober 2022. Avtalet löper sedan på till den 30 september 2023.

Transports ordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth är lättad efter uppgörelsen med flygarbetsgivarna. Förbundet hade förberett konfliktvarsel, för att öka trycket på motparten.

– Nu kan vi lägga varslen i papperskorgen. Förhandlingarna gick trögt. Det var först på slutet som arbetsgivarna visade en riktig förhandlingsvilja, tycker jag.

– Vi gick in i förhandlingarna med tre huvudkrav. Vi fick igenom två av dem och det känns som en seger. Löneökningarna ska beräknas på utgående löner, inklusive personliga tillägg som är vanliga inom flyget. Arbetsgivarna gick till slut också med på LO:s låglönesatsning, det så kallade knäet.

Låglönesatsningen innebär att LO-arbetare som tjänar under 26 100 kronor får lite större procentuell lönehöjning än andra. I flyget ligger nästan alla anställda över den nivån. Men Transport ville ändå att lägstalönerna i avtalen skulle justeras upp, enligt knä-principen.

Det tredje kravet från den fackliga delegationen handlar om att växla lön mot mer ledighet. Genom att avstå från den extra semestersättningen skulle de flyganställda få fyra, fem dagar extra semesterdagar – utöver de vanliga fem veckorna.

– Det är en förändring som inte skulle kosta arbetsgivarna ett öre. Ändå blev det stenhårt nej. Och motståndet kommer från högsta ort i Svenskt Näringsliv. Där hävdar man att tjänstemännen drivit samma krav, utan att få gehör. Det handlar uppenbarligen inte om ekonomi, utan om ideologi.

– Men vi kommer inte att släppa frågan. Den är intressant på fler av våra avtalsområden. I nästa avtalsrörelse får vi driva kravet bredare. Många av våra medlemmar skulle sätta värde på mer ledighet, säger Tommy Wreeth.

Dagens uppgörelse omfattar tre olika avtal – för flygmekaniker, lastare och personal som jobbar med flygfrakt. För lastarna och mekaniker gäller att lönerna höjs i två omgångar:

  • den 1 maj 2021 med 2,87 procent.
  • och den 1 oktober 2022 med ytterligare 2,13 procent.

Flygfrakten får något mer. 2,9 procent i första vändan och 2,2 procent i den andra.

Höjningarna motsvarar inte fullt ut 5,4 procent. Förklaringen är att alla LO-grupper får en rejäl förbättring av avtalspensionen som arbetsgivarna betalar in premier till. (Startåldern för premieinbetalningarna sänks etappvis från 25 till 22 år de kommande åren.)

Kruxet är att LO-medlemmarna får bekosta reformen genom en avräkning på löneutrymmet. Ju fler unga desto större avdrag. För lastare och mekaniker blir avräkningen 0,4 procentenheter av de ursprungliga 5,4 procenten. Flygfraktspersonalen kommer undan med 0,3 procentenheter.

I likhet med övriga LO- och Transportgrupper får flygets medlemmar ingen kompensation för de sju månader då de gamla avtalen förlängdes. Den anses inbakad i löneutrymmet – märket – som industrin och LO la fast i höstas.

I slutspurten av flygförhandlingarna begärde Transport att den första löneökningen ska betalas ut redan på majlönen, och det blev också målet för arbetsgivarna, förklarar Tommy Wreeth.

Parterna enades om att tillsätta en arbetsgrupp som ska jobba med arbetsmiljöfrågor och den automatisering som väntas komma över hela arbetsmarknaden. En annan arbetsgrupp ska fortsätta med översynen av själva lönesystemet.

Tidigt i avtalsrörelsen gjorde Transport och arbetsgivarna upp om att se över formalia i avtalen, spelreglerna. Förslagen som läggs kan påverka även flygavtalen.

I och med torsdagens uppgörelse är avtalsrörelsen avslutad för Transports del.

Tommy Wreeth säger:

– Det känns skönt. Det blev stökigt med pandemin och prolongeringen av avtalen. Mycket av överläggningarna har fått ske digitalt. Våra fackliga förhandlingsdelegationer har gjort ett fantastiskt jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.