Avtalet gäller inte för alla
Bevakning. I går, tisdag, fick bevakningsbranschen ett nytt löneavtal. Kruxet är att uppgörelsen inte gäller alla företag och anställda. Knappt 1 700 av branschens 16 000 anställda omfattas inte.
Transports ombudsman Jerker Nilsson säger:
– Det är tråkigt att det blivit så här. Förklaringen ligger på arbetsgivarsidan. De stora, ledande bolagen bildade nyligen ett helt nytt arbetsgivarförbund. Det ingår i Transportföretagen där majoriteten av Transports chaufförer, hamnarbetare och andra medlemsgrupper redan finns.
– Tidigare förhandlade vi med Almega. Problemet är att en del företag ännu inte följt med över till det nya förbundet. De bolagen omfattas heller inte av det nya avtalet.
Situationen är lite trasslig, medger Jerker Nilsson. Bakgrunden ser ut så här:
I många år förhandlade Transport fram det centrala kollektivavtalet för bevakningsbranschen med Almega/Tjänsteförbunden.
Men de dominerande bolagen ville ha en förändring. Beslutet blev att starta arbetsgivarförbundet Säkerhetsföretagen, under Transportföretagens paraply.
Problemet är alltså att ett antal företag stannat kvar i Almega. Bland eftersläntrarna finns två stora p-övervakningsbolag, i övrigt är det mest mindre företag. Totalt är det närmare 90 procent av de anställda i branschen som bytt hemvist – till Transportgruppen.
– Vi kommer att skriva brev till de berörda företagen och uppmana dem att gå över till Säkerhetsföretagen/Transportgruppen. Alternativt begär vi hängavtal. Företag som redan har hängavtal måste teckna ny hängavtalsförbindelse.
– I väntan på det här arbetet blir klart har vi tyvärr en del medlemmar som hänger i luften, säger Jerker Nilsson.