Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn
Close
Mikael Gustafsson, skyddsombud på APM Terminals. Bilden tagen i ett annat sammanhang.
Close
Avtal 2020

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Förbundet är i full gång med avtalsförhandlingar för åkerichaufförer, terminalarbetare, renhållare och anställda i bevakningsföretagen.

Nu kliver hamnarbetarna in i ringen. Transport och motparten, Sveriges Hamnar, påbörjade förhandlingarna redan i våras, men fick avbryta när pandemin bröt ut. Precis som på andra områden förlängdes det gamla avtalet, som egentligen löpte ut den 30 april.

För stuveri gäller nu samma förutsättningar som för övriga grupper i förbundet. Transport har sagt ja till LO:s samordnade krav och till det ”märke” som LO-styrelsen antog efter att industrin tecknat en uppgörelse i månadsskiftet oktober-november.

Det som gäller nu är 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader. En het potatis är retroaktiv betalning för de månader som gått sedan parterna valde att frysa de gamla avtalen.

– Den möjligheten skrev industrin bort. Visst, vi kan kräva kompensation ändå. Men då kommer den ersättningen att räknas av från de 5,4 procenten, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Industrins uppgörelse bygger på lönehöjningar i två steg. Den första sker i höst och är tänkt att ge 3 procent i lönelyft. Nästa kommer på våren 2022 och fyller på med ytterligare 2,4 procent.

Hamnarbetarnas snittlöner ligger i dag på drygt 30 600 kronor. Det innebär att det finns ett löneutrymme på totalt cirka 1 600 kronor. Det kan jämföras med det förra treåriga avtalet som gav sammanlagt 1 908 kronor. Fast då hade ingen hört talas om corona.

Peter Winstén påpekar att praxis på stuveriområdet varit att löneökningarna ska räknas på utgående löner – inklusive tillägg. Det innebär att många får större höjningar än de nominella.

Märket anger alltså 5,4 procent i löneutrymme i årets avtalsrörelse.

Men i det ingår en förbättring av tjänstepensionen, som LO förhandlat fram. Det handlar om en etappvis sänkning av de anställdas ålder, från 25 till 22 år, då arbetsgivarna börjar betala in pensionspremier till Fora.

Kruxet är att arbetsgivarna numera kräver ”avräkning” för alla förändringar som kostar pengar. Det gäller även avtalspensionen. Kostnaden ska tas ut bransch för bransch. Många unga på arbetsplatserna betyder större kostnad för arbetsgivarna – och en större avräkning på de 5,4 procent som ursprungligen finns i lönepotten.

Bevakning är en av Transports branscher med relativt låg medelålder. Här kommer den förbättrade avtalspensionen att kosta 0,51 procentenheter. Av de 5,4.

Stuveri har färre unga och avräkningen stannar på cirka 0,13 procentenheter. Denna skillnad ger en dryg hundralapp mer i löneökning för hamnarbetarna, jämfört med väktarna.

I årets förhandlingar vill Transport skapa tryggare och säkrare jobb för alla medlemsgrupper. Missbruk av visstider och deltider ska stävjas. Förbundet vill också se ett mer konstruktivt samarbete kring arbetsmiljöfrågor.

I hamnarna har arbetsgivarna länge använt sig av extringar, blixten, som kallats in på kort varsel när personalbehovet är stort. Facket har accepterat lösningen, bland annat därför att företagen inte använt sig av bemanningsföretag.

Denna praxis är numera bruten. APM Terminals i Göteborg har sagt upp fast anställda och ersatt dem med uppåt 200 inhyrda. Från fackligt håll finns en oro för att fler stuveriföretag ska följa efter.

Ett annat orosmoln är automatisering och robotisering. Flera hamnar skaffar nu kranar eller truckar som är förberedda för automatiserad drift.

Transport vill ha en skrivning i kollektivavtalet som slår fast att de nya jobb och arbetsuppgifter som skapas i och med digitaliseringen ska utföras av kollektivarna.

Transport och Sveriges hamnar ska i första skedet förhandla under måndagen och tisdagen.

På onsdag väntas Arbetsdomstolen släppa domen i målet mellan Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF).

Efter närmare 50 år utan kollektivavtal – och utan så kallad fredsplikt – fick HF ett eget avtal i början av 2019. Avtalet gav inte det inflytande förbundet hoppats på. Efter en lokal tvist i Göteborg gick HF till Arbetsdomstolen.

I Sverige har praxis länge varit att inte tillämpa två eller flera avtal samtidigt på en och samma yrkesgrupp. Det först tecknade kollektivavtalet gäller.

– Skulle Arbetsdomstolen gå på HF:s linje får det orimliga konsekvenser. Vi kan få olika villkor för hamnarbetare i en och samma hamn, beroende på vilket fackförbund man är med, säger Per-Olof Norgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.