Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn
Close
Mikael Gustafsson, skyddsombud på APM Terminals. Bilden tagen i ett annat sammanhang.
Close
Avtal 2020

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Förbundet är i full gång med avtalsförhandlingar för åkerichaufförer, terminalarbetare, renhållare och anställda i bevakningsföretagen.

Nu kliver hamnarbetarna in i ringen. Transport och motparten, Sveriges Hamnar, påbörjade förhandlingarna redan i våras, men fick avbryta när pandemin bröt ut. Precis som på andra områden förlängdes det gamla avtalet, som egentligen löpte ut den 30 april.

För stuveri gäller nu samma förutsättningar som för övriga grupper i förbundet. Transport har sagt ja till LO:s samordnade krav och till det ”märke” som LO-styrelsen antog efter att industrin tecknat en uppgörelse i månadsskiftet oktober-november.

Det som gäller nu är 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader. En het potatis är retroaktiv betalning för de månader som gått sedan parterna valde att frysa de gamla avtalen.

– Den möjligheten skrev industrin bort. Visst, vi kan kräva kompensation ändå. Men då kommer den ersättningen att räknas av från de 5,4 procenten, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Industrins uppgörelse bygger på lönehöjningar i två steg. Den första sker i höst och är tänkt att ge 3 procent i lönelyft. Nästa kommer på våren 2022 och fyller på med ytterligare 2,4 procent.

Hamnarbetarnas snittlöner ligger i dag på drygt 30 600 kronor. Det innebär att det finns ett löneutrymme på totalt cirka 1 600 kronor. Det kan jämföras med det förra treåriga avtalet som gav sammanlagt 1 908 kronor. Fast då hade ingen hört talas om corona.

Peter Winstén påpekar att praxis på stuveriområdet varit att löneökningarna ska räknas på utgående löner – inklusive tillägg. Det innebär att många får större höjningar än de nominella.

Märket anger alltså 5,4 procent i löneutrymme i årets avtalsrörelse.

Men i det ingår en förbättring av tjänstepensionen, som LO förhandlat fram. Det handlar om en etappvis sänkning av de anställdas ålder, från 25 till 22 år, då arbetsgivarna börjar betala in pensionspremier till Fora.

Kruxet är att arbetsgivarna numera kräver ”avräkning” för alla förändringar som kostar pengar. Det gäller även avtalspensionen. Kostnaden ska tas ut bransch för bransch. Många unga på arbetsplatserna betyder större kostnad för arbetsgivarna – och en större avräkning på de 5,4 procent som ursprungligen finns i lönepotten.

Bevakning är en av Transports branscher med relativt låg medelålder. Här kommer den förbättrade avtalspensionen att kosta 0,51 procentenheter. Av de 5,4.

Stuveri har färre unga och avräkningen stannar på cirka 0,13 procentenheter. Denna skillnad ger en dryg hundralapp mer i löneökning för hamnarbetarna, jämfört med väktarna.

I årets förhandlingar vill Transport skapa tryggare och säkrare jobb för alla medlemsgrupper. Missbruk av visstider och deltider ska stävjas. Förbundet vill också se ett mer konstruktivt samarbete kring arbetsmiljöfrågor.

I hamnarna har arbetsgivarna länge använt sig av extringar, blixten, som kallats in på kort varsel när personalbehovet är stort. Facket har accepterat lösningen, bland annat därför att företagen inte använt sig av bemanningsföretag.

Denna praxis är numera bruten. APM Terminals i Göteborg har sagt upp fast anställda och ersatt dem med uppåt 200 inhyrda. Från fackligt håll finns en oro för att fler stuveriföretag ska följa efter.

Ett annat orosmoln är automatisering och robotisering. Flera hamnar skaffar nu kranar eller truckar som är förberedda för automatiserad drift.

Transport vill ha en skrivning i kollektivavtalet som slår fast att de nya jobb och arbetsuppgifter som skapas i och med digitaliseringen ska utföras av kollektivarna.

Transport och Sveriges hamnar ska i första skedet förhandla under måndagen och tisdagen.

På onsdag väntas Arbetsdomstolen släppa domen i målet mellan Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF).

Efter närmare 50 år utan kollektivavtal – och utan så kallad fredsplikt – fick HF ett eget avtal i början av 2019. Avtalet gav inte det inflytande förbundet hoppats på. Efter en lokal tvist i Göteborg gick HF till Arbetsdomstolen.

I Sverige har praxis länge varit att inte tillämpa två eller flera avtal samtidigt på en och samma yrkesgrupp. Det först tecknade kollektivavtalet gäller.

– Skulle Arbetsdomstolen gå på HF:s linje får det orimliga konsekvenser. Vi kan få olika villkor för hamnarbetare i en och samma hamn, beroende på vilket fackförbund man är med, säger Per-Olof Norgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.