Avtalsförhandlingarna – som ett schackparti
Micael Ebbesson, lastbilschaufför från Skåne, är ny i Transports avtalsdelegation som just nu möter arbetsgivarna. – Jag gillar förhandlingsspelet. Det är som schack. Man måste tänka flera drag framåt, säger han.
Onsdag klockan 13.32. Förhandlingarna om ett nytt löneavtal för chaufförer och terminalarbetare är inne på sin andra dag. Transports ombud har tagit lunch i matsalen som ligger i bottenvåningen på Svenskt Näringslivs kontorshus.
Lunchen behövs. I årets avtalsrörelse får förhandlarna inga kakor av arbetsgivarna, bara kaffe.
Micael Ebbesson är fackligt aktiv i avdelning 14 i Helsingborg. Han har kört lastbil länge, de senaste åren på företaget Bring Frigo. Åkeriet har ingen fackklubb längre, men Ebbesson är förhandlingsombud och har täta drabbningar med arbetsgivaren.
– Det kan bli tufft ibland, men jag tycker att det är kul. Samma sak känner jag här under avtalsförhandlingarna. Jag har ställt en del frågor som säkert provocerar andra. Men jag upplever att det är högt i tak i delegationen.
Ebbesson engagerade sig fackligt för åtta, nio år sedan. Just nu jobbar han halvtid på avdelningen, som försäkringsrådgivare.
Vilka frågor eller krav har han med sig till avtalsförhandlingarna från arbetskamraterna hemma på Bring Frigo?
– Övertiden är viktig. Företaget säger att de vill minska övertidsarbetet, men jag får inte ihop det med arbetsgivarnas krav här – där man vill ha friare regler för övertidsuttag.
– Mina medlemmar har inte några speciella förväntningar på kronor och ören. Det lär bli industrin som styr det. Annat är viktigare. Bland annat arbetstidsförkortningen. De vill ha ett utökat tidsfönster för nattarbete då man tjänar in lediga minuter.
Enligt Micael Ebbesson har den havererade samordningen i LO ökat intresset för avtalsrörelsen – och särskilt för eventuella konfliktåtgärder. Han konstaterar att andra LO-förbund nu laddar kanonerna. Tidigare i dag, onsdag, varslade LO-förbundet Byggnads om konfliktåtgärder på ett 60-tal företag från den 12 april. Omkring 2 600 byggjobbare berörs.
När Transport hade en stor avtalskonferens i höstas enades ombuden från alla avtalsområden om att tryggheten på jobbet var den största frågan. I bransch efter bransch ökar problemen med deltider och visstidsanställningar.
– Så är det hos också, säger Micael Ebbesson. Vi har fått in fler behovsanställda. Jag försöker organisera dem. Parallellt ligger jag på företaget om att tillfälliga inhoppare och inhyrd personal ofta blir dyrt i längden. Det blir mer skador på gods och bilar.