Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet
Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.
Lönekravet är redan känt. Precis som de flesta andra LO-förbund kräver Transport 3 procent och ettåriga avtal. Samt en låglönesatsning som går ut på att den som har en månadslön under 26 100 kronor får ett fast lönepåslag i kronor.
Med LO-samordningen följer också kravet att en anställd ska börja tjäna in till sin pension från första dagen, inte vänta tills hen fyller 25.
Transports avtalsdelegation inom åkeri och lager/terminal samt Biltrafikens arbetsgivareförbunds (BA) motsvarande gäng har mötts under ett dygn på en kursgård på Lidingö. Så nu vet arbetsgivarna vilka ytterligare krav facket ställer inom transportavtalet.
Transports ordförande Tommy Wreeth räknar upp något av det som facket kräver för dem som jobbar på lager och terminaler:
- Rätt till heltid.
- Begränsad inhyrning.
- Arbetstidsförkortning.
– I dag gäller kortare arbetstid för den som jobbar natt, vi vill utöka det till att gälla på kvällar och helger … för att på sikt få en generell arbetstidsförkortning på lager och terminaler, säger han.
– Och när det gäller inhyrning är vår linje att arbetsgivaren bara ska kunna använda bemanningsföretag vid arbetstoppar eller om många är frånvarande.
Specifika krav fördes fram också för åkerichaufförerna, Tommy Wreeth igen:
- Fler lönesteg, nu tar höjningen slut vid fyra års erfarenhet.
- Huvudentreprenörer ska ta ansvar för löner, villkor och arbetsmiljö hos åkerier som anlitas.
- Utökad tid då ob-tillägg gäller.
– I dag får chaufförerna ob från midnatt på fredagskvällen och i två dygn framåt. Vi vill förlänga ob-tiden och till sist hamna på att hela helgen är ob-tid, från klockan sex på fredag eftermiddag till klockan sex på måndag morgon.
– Fler lönesteg skulle göra att erfarenhet lönar sig och att företagen får behålla kompetent personal, säger Tommy Wreeth.
Han är medveten om att arbetsgivarnas linje är att utrymmet för löneökningar minskar om facket driver igenom arbetstidsförkortning, längre ob-tid eller annat som kostar.