Avtalsrörelsen i backspegeln

LO har förlorat allt inflytande över lönebildningen. Makten ligger numera helt hos industrin. Det hävdar kritiska röster i Transport efter de senaste turerna i avtalsrörelsen.

Löner och löneutveckling har blivit en allt hetare potatis, sedan LO på 1990-talet slog in på en väg som innebar större återhållsamhet. Genom måttliga lönelyft skulle inflationen hållas nere och Sverige skulle stå sig starkare mot omvärlden.

En bärande tanke var att löneökningarna för de anställda inom industrin skulle bli normerande för alla. Det är en roll som har ifrågasatts av andra i LO-familjen.

I den förra avtalsrörelsen fick LO:s industrifack rejält på skallen. Trots att alla förbund enats om att driva samordnade krav, gick IF Metall sin egen väg. Utan att snacka med övriga fack tecknade man ett tvåårsavtal med historiskt låga lönelyft.

För resten av LO blev kallduschen om möjligt ännu blötare när det stod klart att arbetsgivarna surrat sig hårt vid rodret. Ingen enskild arbetsgivarorganisation skulle tillåtas sticka iväg vid förhandlingsborden. Arbetsgivarnas taktik blev framgångsrik. Förbund efter förbund tvingades skriva på avtal som gav 0,9 procent första året och 2,6 procent det påföljande.

Våren 2011 drog det ihop sig till ny avtalsrörelse. I LO-borgen kom samordningsfrågan upp på bordet. Skulle de 14 förbunden enas igen? Skulle man agera tillsammans?

Den 9 maj 2011 presenterade industrifacken plötsligt ett nytt så kallat industriavtal. Det är en konstruktion som funnits sedan 1997 och som satt upp egna spelregler vid löneförhandlingarna för arbetare, tjänstemän och arbetsgivare i industrisektorn.

I sin nya tappning gick avtalet längre än de tidigare. Nu stadgades att Industriavtalet skulle stå över andra eventuella uppgörelser. Men hur skulle industriavtalet fungera ihop med en eventuell LO-samordning? Gick överenskommelserna över huvud taget att förena?

När frågan kom upp i LO:s styrelse blev debatten hätsk. Svaret blev till slut ett tveksamt ”ja”. Från alla utom från Transport som reserverade sig.

I LO fortsatte sedan diskussionerna om en ny samordning. Knäckfrågan blev kvinnopotten, en särskild satsning på lågavlönade kvinnor.

Resultatet blev att tre industrifack ställde sig utanför samordningen – IF Metall, Livs och GS. Övriga elva LO-förbund anslöt sig och enades om att gå ut och kräva 860 kronor i lönelyft, plus 100 kronor i en särskild jämställdhetspott för grupper som tjänar under 22 400 kronor.

I Transport väcktes farhågor. Skulle industrin återigen gå ut först och teckna ett avtal på låg nivå? En uppgörelse som alla andra löntagare skulle tvingas underkasta sig…

I dag har profetiorna besannats, menar man i Transport.

IF Metall gick in i ringen först och skrev på ett avtal som bara gav 2,6 procent på ett år. För de allra flesta av LO:s arbetare är det långt under samordningskravet på 860 kronor. Näst på tur stod Byggnads, som nådde 774 kronor. Det motsvarar 2,6 procent för de relativt välavlönade byggjobbarna. Det var alltså inte ända fram, men betyget drogs upp av att avtalet omfattade alla. Även lågavlönade byggstädare, där 774 kronor faktiskt motsvarar över fyra procent i lönehöjning.

Efter Byggnads har Handels och Fastighets gjort upp. I Transports led har avtalen inte väckt någon entusiasm. Handels butiksanställda fick visserligen 710 kronor, men medlemmarna har fått betala varje krona över 2,6 procent med andra försämringar. Mest har unga och nyanställda fått offra.

Märket är alltså ristat i sten. Igen. Av industrifacken.

”Även medlarna är satta under förmyndarskap! Transport är det enda förbund som kan vara öppet kritiskt. Vi var de enda som sa nej när LO-styrelsen tog ställning till industriavtalet och samordningen” mullrar en besviken transportare.

Hur ska Transport göra nu? Utkämpa en ensam kamp under samordningens sönderblåsta fana?

Vad händer när samordning kommer upp på LO:s dagordning nästa gång? Vad talar för att Transport ska gå med då?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.