Loudden
Close
Avvecklingen av Loudden har redan börjat, säger Stockholms Hamnars vd Johan Castwall.
Close

”Avvecklingen har redan börjat”

Hamn. Johan Castwall, vd i Stockholms Hamnar, utgår från att Loudden kommer att stängas planenligt, den 31 december 2019.

– Så kommer det att bli. Avvecklingen har redan börjat. Fast det kommer inte att vara sanerat och klart till dess. Vi räknar med att det blir en saneringsperiod på ett och ett halvt år, innan man kan börja förbereda för kontor och bostäder.

Vart ska Louddens bränslevolymer ta vägen?

– Den mängd vi hanterar i dag kan Södertälje hamn ta hand om, med den utrustning och de tillstånd som redan finns. Om även Bergs oljedepå läggs ner, så kan Södertälje klara det också. Men då krävs en del investeringar. Det finns intressenter som är beredda att satsa, förutsatt att de får klartecken från oljebolagen.

– Fast i slutänden är det varken vi som hamnbolag eller några myndigheter som bestämmer vilka vägar oljan ska ta. Det är en fråga för oljebolagen.

Är Södertälje en bra lösning?

– Jo, jag tycker att Södertälje är alldeles utmärkt. Hamnen ligger relativt nära Stockholmsområdet och insegling där båtarna tar sig in hela vägen. På sikt kommer också Förbifart Stockholm som underlättar lastbilstransporterna.

Fast det blir betydligt fler tankbilsmil än i dag …

– Ja, något fler. Men det säkerhetspolitiska läget har inneburit nya argument. Det är inte vettigt att ha oljedepåer så nära Stockholm, med så lång insegling som det är. Dessutom ligger båda depåerna nära varandra, vilket inte heller är bra ut säkerhetssynpunkt.

– Tankbilarna från Loudden passerar nära inpå bostäder, det är inte optimalt. Jag tror att om politikerna skulle ha avgjort Louddens framtid i dag, 2018, så skulle beslutet ha blivit detsamma.

I Norvik pågår en diskussion om trafiksituationen. Hur ser du på den?

– Jag är inte så bekymrad. Det finns ett bra vägsystem ner till Norvik, från Stockholm. Det saknas en bra tvärförbindelse över Södertörn, men den kommer att byggas på sikt.

– Vi som är aktörer i Norvik har olika roller. Stockholms Hamnar investerar miljarder i ny hamninfrastruktur. Trafikverket har ansvaret för att säkerställa att vägarna och trafikmiljön är bra.

Norvik kommer att leda till fler lastbilstransporter, anser kritikerna. Vad säger du till dem?

– Den nya hamnen kommer att locka till sig gods som i dag lossas i hamnar på syd- och västkusten, och går med lastbil till Stockholm. Det kommer att resultera i färre långväga lastbilstransporter.

Samma argument använder Stockholms hamnar i Mark- och miljödomstolen. Där konstaterar Naturvårdsverket att det inte finns någon studie som visar att andra delar av landets vägnät kommer att avlastas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Fartyg vid containerhamnen i Göteborg ska få tillgång till landström för att minska utsläppen. Foto: Göteborgs Hamn

18,8 miljoner euro till elanslutning av fartyg

Hamn. Fyra hamnar i Nordeuropa får dela på 18,8 miljoner euro för att elansluta containerfartyg som ligger vid kaj.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Mötesplats. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Däckbytartider
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.