Loudden
Close
Avvecklingen av Loudden har redan börjat, säger Stockholms Hamnars vd Johan Castwall.
Close

”Avvecklingen har redan börjat”

Hamn. Johan Castwall, vd i Stockholms Hamnar, utgår från att Loudden kommer att stängas planenligt, den 31 december 2019.

– Så kommer det att bli. Avvecklingen har redan börjat. Fast det kommer inte att vara sanerat och klart till dess. Vi räknar med att det blir en saneringsperiod på ett och ett halvt år, innan man kan börja förbereda för kontor och bostäder.

Vart ska Louddens bränslevolymer ta vägen?

– Den mängd vi hanterar i dag kan Södertälje hamn ta hand om, med den utrustning och de tillstånd som redan finns. Om även Bergs oljedepå läggs ner, så kan Södertälje klara det också. Men då krävs en del investeringar. Det finns intressenter som är beredda att satsa, förutsatt att de får klartecken från oljebolagen.

– Fast i slutänden är det varken vi som hamnbolag eller några myndigheter som bestämmer vilka vägar oljan ska ta. Det är en fråga för oljebolagen.

Är Södertälje en bra lösning?

– Jo, jag tycker att Södertälje är alldeles utmärkt. Hamnen ligger relativt nära Stockholmsområdet och insegling där båtarna tar sig in hela vägen. På sikt kommer också Förbifart Stockholm som underlättar lastbilstransporterna.

Fast det blir betydligt fler tankbilsmil än i dag …

– Ja, något fler. Men det säkerhetspolitiska läget har inneburit nya argument. Det är inte vettigt att ha oljedepåer så nära Stockholm, med så lång insegling som det är. Dessutom ligger båda depåerna nära varandra, vilket inte heller är bra ut säkerhetssynpunkt.

– Tankbilarna från Loudden passerar nära inpå bostäder, det är inte optimalt. Jag tror att om politikerna skulle ha avgjort Louddens framtid i dag, 2018, så skulle beslutet ha blivit detsamma.

I Norvik pågår en diskussion om trafiksituationen. Hur ser du på den?

– Jag är inte så bekymrad. Det finns ett bra vägsystem ner till Norvik, från Stockholm. Det saknas en bra tvärförbindelse över Södertörn, men den kommer att byggas på sikt.

– Vi som är aktörer i Norvik har olika roller. Stockholms Hamnar investerar miljarder i ny hamninfrastruktur. Trafikverket har ansvaret för att säkerställa att vägarna och trafikmiljön är bra.

Norvik kommer att leda till fler lastbilstransporter, anser kritikerna. Vad säger du till dem?

– Den nya hamnen kommer att locka till sig gods som i dag lossas i hamnar på syd- och västkusten, och går med lastbil till Stockholm. Det kommer att resultera i färre långväga lastbilstransporter.

Samma argument använder Stockholms hamnar i Mark- och miljödomstolen. Där konstaterar Naturvårdsverket att det inte finns någon studie som visar att andra delar av landets vägnät kommer att avlastas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.