”BA tolkar taxiavtalet fel”
Den 29 januari i år enades Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt löneavtal för taxiförare. Men det har redan uppstått en tvist om hur det nya avtalet ska tolkas. Oenigheten gäller ”passningstjänsten”.
Passningstjänsten lyftes ur det nya avtalet. Passningstjänst innebär att föraren bara får betalt när de kör uppdrag och får vänta obetald övrig tid. Med det nya avtalet har därför arbetsgivaren inte längre mandat att beordra någon förare till passningstjänst. Däremot kommer det i fortsättningen vara tillåtet, så länge det finns en överenskommelse mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Men här är inte BA och Transport överens i sin tolkning av det nya avtalet. I ett cirkulär som utgått till BA:s medlemmar, förklarar BA att de nya reglerna för passningstjänst bara gäller nyanställda chaufförer. BA skriver att det går att fortsätta att upprätta scheman med passningstjänst för de förare som redan arbetar i ett sådant system, utan att föraren blir tillfrågad.
Transport motsätter sig BA:s tolkning och anser att det nya avtalet kräver att alla, oavsett om de nyanställs eller redan finns schemalagda, har rätt att själva välja passningstjänst.
Lennart Sköld är ansvarig för taxiavtalet på Transport:
– Det här är en jätteviktig skillnad. Om anställd och arbetsgivare kommer överens är det en sak, men arbetsgivaren kan inte längre kräva passningstjänst med stöd av avtalet. Inte för någon, säger han.