Debatt. Den 24 februari tog LO:s styrelse ett historiskt beslut att inte längre ställa absolut krav på kollektivavtal vid framtida offentliga upphandlingar. Den enda som reserverade sig mot beslutet var Svenska Transportarbetareförbundets ordförande Lars Lindgren.
Beskedet om detta beslut väckte stor besvikelse och bestörtning hos många LO-medlemmar i allmänhet och Transports medlemmar i synnerhet.
Transport hör till de fackförbund som i många år kämpat för att teckna kollektivavtal i verksamheter som till exempel taxi, buss och åkeri, där social dumpning och lönedumpning satts i system. Inte bara godkända, utan pådrivna av politiska beslut och dåligt upphandlade offentligt tjänster.
Transports kamp är bara början på en frontlinje där samhällsutvecklingen drivs bakåt. Snart kommer alla arbetstagare att påverkas, om den inte byter riktning. Det börjar höras krav från medlemmar om att försöka införa åtta timmars arbetsdag. Vi kämpar för grundläggande fackliga rättigheter som rätten att organisera sig utan att få sparken, en arbetsmiljö värd namnet, och en bra och likvärdig hälso- och sjukvård. I det läget svider LO-styrelsens beslut.
För fackförbunden innebär ett kollektivavtal att vi kan företräda medlemmar när det gäller villkoren på arbetsmarknaden, och att fackföreningen kan bevaka att kollektivavtalet efterlevs. Det är också kollektivavtalet som står för garantin att våra medlemmar ska slippa leva som fattigpensionärer när den dagen kommer. Ja, som en garanti för att medlemmarna över huvud taget ska få leva till pensionen. I LO:s och Socialdemokraternas skrivelse om tio (S)teg mot ett anständigt arbetsliv skriver man att ”EU-parlamentet beslutat att det ska vara möjligt att ställa krav på socialt ansvar och kollektivavtal vid offentlig upphandling.”
I december 2013 deltog LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i en manifestation, till stöd för taxiförare som på grund av sitt fackliga engagemang och krav på kollektivavtal förlorade sitt arbete. Karl-Petters deltagande uppskattades stort och bidrog till kampen för kollektivavtal, särskilt i taxibranschen. Nu backar man! Den nya linjen som LO tänker driva är att det räcker med att anbudsgivare som deltar i offentlig upphandling visar att man tillämpar löner och anspråksvillkor. Företagen skulle alltså inte behöva teckna kollektivavtal! Detta betyder att näringslivet får ännu mer makt och att fackföreningens roll försvagas. I slutändan säger man farväl till den svenska modellen.
Transports Socialdemokratiska fackklubb anser att LO-styrelsens olyckliga beslut är oansvarigt och kräver att styrelsen tar sitt förnuft till fånga, upphäver beslutet och återgår till att värna kollektivavtal och det framtida samhälle vi vill ha. Där ska girighet och snålhet inte få förstöra människors hälsa, och inte tillåtas skapa en permanent livegen fattigklass.
Kampen för kollektivavtal är inte i första hand en juridisk fråga, utan handlar om hur vi kan och vill forma det svenska samhället. Kollektivavtalet är skyddsnätet för de grundläggande fackliga och mänskliga rättigheterna i välfärdssamhället.
Vi uppmanar fackföreningsrörelsens medlemmar och organisationer att på olika sätt protestera mot beslutet och återgå till en offensiv kamp för kollektivavtal. Vi är helt övertygade om kollektivavtalet som garant för den svenska välfärden och hoppas att även LO:s styrelse delar vår uppfattning.
Social dumpning och avskaffande av kollektivavtal ska inte drivas fram med våra gemensamma skattepengar och definitivt inte av arbetarnas egna ombud i LO-styrelsen.