Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.
Close
Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.
Close

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

I början på september i år hände det som inte fick ske – igen. En renhållningsarbetare hämtade ett sopkärl i ett soprum i Kopparberg. När sophämtaren sedan backade bilen för att kunna köra ut på länsvägen blev en man i 50-årsåldern, som bodde på ett särskilt boende strax intill soprummet, påkörd.

– Föraren tittar ut och ser att det ligger en foppatoffel vid sidan av lastbilen. Föraren går då ur bilen och ser att det även ligger en keps på marken, böjer sig ner och ser att en människa har blivit överkörd, säger Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud på renhållningsföretaget Nordren.

Överlevde inte olyckan

Chauffören tillkallade direkt ambulans, men mannens liv gick inte att rädda.

– Jag har varit i branschen i snart 40 år. Vi har aldrig råkat ut för något liknade tidigare. Det här känns fruktansvärt, säger Helge Johnsson, renhållningsföretagets avdelningschef i Bergslagen.

Trots att sopbilen hade två backkameror syntes det inte varifrån mannen kom.

– Vi arbetar med arbetsmiljön hela tiden och försöker få bort backningar. Men på stället där olyckan hände hade vi inte reagerat på att det var farligt. Det är öppna ytor, säger Helge Johnsson.

Inte heller Elisabeth Jansson uppfattade platsen som särskilt riskfylld.

– Det finns andra ställen som är mer problematiska, där man väntar sig att något snart ska hända. Den här platsen hade vi inte ens tänkt på, säger hon.

Facket tycker att det tydligt borde framgå att det är tillåtet att köra in på grusvägen vid busshållplatsen. ”Hade det varit tydligt skyltat hade föraren kört in där. Hade föraren gjort det hade olyckan inte skett”, säger RSO Mikael Wahlberg.
Facket tycker att det tydligt borde framgå att det är tillåtet att köra in på grusvägen vid busshållplatsen. ”Hade det varit tydligt skyltat hade föraren kört in där. Hade föraren gjort det hade olyckan inte skett”, säger RSO Mikael Wahlberg. Foto: Kamilla Kvarntorp

Annan väg

Efter olyckan har sophämtarna fått tydliga instruktioner av arbetsgivaren att ta en annan väg till soprummet, där de inte behöver backa.

Transports regionala skyddsombud i Örebro, Mikael Wahlberg, anser att det borde vara tydligt markerat att det är tillåtet att köra in på grusvägen vid busshållplatsen.

– Hade det varit tydligt skyltat att det var en infart vid busshållplatsen hade föraren kört in där. Hade föraren gjort det hade olyckan inte skett, säger han.

Michael Lindström, avfallstrateg på Samhällsbyggnad Bergslagen, anger att det ska göras en undersökning av om det är möjligt att tydligare skylta att det är tillåtet att köra in på grusvägen vid busshållplatsen.

– Vi har fört samtal med vår trafikingenjör som jobbar med uppskyltning av kommunala gator, vägar och områden. Skyltning ska göras utifrån gällande regelverk.

Känt problem

Backningsolyckor är ett känt problem. Under perioden 2000 – 2020 dog 13 personer och 23 skadades allvarligt i vägtrafikolyckor där sopbilar var inblandade, enligt uppgifter som Transportarbetaren tidigare har tagit fram.

Elisabeth Jansson, som dagligen backar i tjänsten, är inte förvånad över att allvarliga olyckor fortfarande sker.

– Vi backar så pass mycket där det är folk i rörelse. Slapp vi backa, skulle vi ju inte backa på någon, säger hon.

Risken för olyckor skulle minska om det alltid var två sophämtare i varje bil, anser hon.

– Men en backvakt kostar pengar, en till ska ha lön. Ekonomin är hela tiden på marginalen, så fler utgifter önskar inte företaget, säger Helge Johnsson på Nordren.

Soprummens placering

Skyddsombuden och Helge Johnsson är eniga om att risken för olyckor skulle minska om soprummen inte låg i områden där det rör sig mycket människor.

– Men plan- och byggnadslagen säger att det inte ska vara för långt till soprummet för de boende, säger Mikael Wahlberg.

– Så vi måste köra in och hämta soporna och sedan backa ut, för att de boende inte ska behöva gå så långt med sina sopor, fyller Elisabeth Jansson i.

Kan fler soprum placeras mer avskilt, där det inte rör sig så mycket folk?

– Avfallsutrymmen ska vid nybyggnation alltid placeras med hänsyn till arbetsmiljö för hämtningspersonalen. Befintliga utrymmen har över tid placerats utifrån tidigare omständigheter. Där det finns risk för olycka arbetar vi för att få till en förändring. Behovet av förändring vid ett avfallsutrymme sker i samråd med entreprenören, säger Michael Lindström.

”Backning inte ett körsätt”

Miljöarbete. Backningskameror och annan ny teknik gör att sopbilar fortfarande backar långa sträckor, trots att parterna och Arbetsmiljöverket har kommit överens om att det inte ska ske.

– Det skapar risker som tyvärr kan sluta med att någon mister livet, säger Transports Martin Miljeteig.

I början på 2000-talet kom fack, arbetsgivare och Arbetsmiljöverket överens om att backning inte är ett körsätt. Tunga fordon ska alltså inte backa i tätbebyggda områden.

Ändå sker det fortfarande. Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, tror att en förklaring är upphandlarna inte tar tillräckligt stort ansvar när det gäller att skriva in i villkoren att det ska göras en riskbedömning innan ett nytt uppdrag påbörjas.

– Upphandlarna ska ta höjd för att rätt förutsättningar finns för att utföra arbete som beställare. Jag tror att de ibland glömmer bort underentreprenörernas trafiksäkerhetsarbete och arbetsmiljöarbete.

Av samtal han får från medlemmar i södra Sverige uppfattar han det som att Arbetsmiljöverket, trots överenskommelsen, tycker att det går bra att backa om sopbilen har backningskameror och annan teknisk utrustning.

– Men teknisk utrustning kan fallera och bli smutsig. Backning skapar risker som tyvärr kan sluta med att någon mister livet. Det blir också ett psykosocialt problem om chaufförerna hela tiden är rädda för att skada någon.

Martin Miljeteig betonar att arbetsgivarna har ett stort ansvar för att kartlägga riskerna på varje hämtningsställe tillsammans med behörigt utsett skyddsombud innan ett uppdrag startas, och ta hänsyn till trafiksäkerhet och arbetsmiljö.

– Finns det inte en vändplan eller en T-korsning att vända i kan det vara nödvändigt med dubbelbemannade fordon, så att någon kan gå bakom bilen när den backar, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rogge:
    29 oktober, 2021

    Samtidigt envisas myndigheterna om att skuldbelägga föraren och inte utbilda allmänheten om vad tung trafik är, skulle till o börja med vara med i grundutbildningen för b-behörigheten.
    Orsaken till olyckan är ju i första hand oaktsamhet från den gåendes sida.

  2. Kim Jorgensen:
    28 oktober, 2021

    Ledsamt för alla med dödsolyckor i vår bransch.
    Hur kan upphandlares/kommuners ansvar för
    trafiksäkerheten bara upphöra i de kontraktlagda områdena? Upphandling/tilldelning mm tar inte bort ansvaret? Hade det varit en fabrik/motsv egen ägd yta/
    hade då inte ansvar kunnat utkrävas enl AML kap 7:8 §

    "Om det finns något missförhållande i skyddshänseende beträffande //ett markområde //som har upplåtits för arbete// kan Arbetsmiljöverket meddela förbud enligt 7 § mot en sådan upplåtelse till dess angiven åtgärd har vidtagits.

    Fundering: Låt Kommunerna ha kvar ett upplåtaransvar för hur sopebilen bäst rör sig eller inte.

    Ps Fordonsmonterade Kameror är väl till för
    övervakning av svepet vid inmatning av avfall?
    De har intet med backningsrörelser att göra. De kan månne komplettera vad jag ser i backspeglarne
    Pps Kollegaassisterad backning är utesluten.
    Ppps: Kommuner: Släpp sargen o kom med i kampen

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.