Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet.
Close
Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet.
Close
Farlig arbetsmiljö

Backande sopbilar kostar människoliv

Miljöarbetare. Ökar eller minskar antalet olyckor med sopbilar? Det är svårt att avgöra utifrån tillgänglig statistik. Systemen för inrapportering av dödsfall, allvarliga och lindrigare personskador har också ändrats.

22 personer dog i olyckor med sopbilar mellan år 1994 och 2016, visar statistik från Vägverket och Transportstyrelsen som Transportarbetaren samkörde 2016. Under samma tidsspann skadades 102 personer svårt i olyckor där sopbilar var inblandade, enligt uppgifter som polisen rapporterat in.

I många av dödsfallen omkom personer under bilen, när föraren tvingades backa för att komma åt säckar och sopkärl. Bland dem en 79-årig kvinna på en mindre ort i Mjölby kommun 2016. Kvinnan hamnade, osedd, under höger bakhjul på återvinningsbilen när chauffören backade ett 50-tal meter över en parkering. En skola och ett fritidshem låg alldeles intill.

Våren 2015 miste en miljöarbetare på Ragn-Sells livet vid tömning av sopor i ett fritidshusområde i Vallentuna, norr om Stockholm. Renhållaren åkte bakpå bilens kärlstege. När föraren backade uppför en grusväg föll kollegan, i 60-årsåldern, av och blev överkörd. Åtal väcktes för arbetsmiljöbrott men arbetsgivaren friades.

13 dödsfall

Transportstyrelsen gör en ny specialsökning för Transportarbetaren. Den pekar på att 13 personer dött i vägtrafikolyckor med sopbilar mellan år 2 000 och fram till början av oktober 2020. Det gäller fall som både sjukhus och polis rapporterat in.

Med Arbetsmiljöverkets statistik ökar dödsfallen till 14, när en återvinningsarbetare räknas in. Han blev överbackad av en hjullastare på inhägnat område i Malmö hamn 2017. Återigen handlade det om att chauffören inte såg personen bakom bilen.

Under den nämnda perioden (år 2000 till oktober 2020 ) inrapporterades även 23 allvarliga olyckor och 66 ”måttliga” olyckor med sopbilar, enligt Transportstyrelsen. Där antas en del tillbud gömma sig, alltså situationer som kunde ha utvecklats till värre personskador. De ska rapporteras in till arbetsgivare, skyddsombud och i vissa fall till Arbetsmiljöverket. Syftet är att förebygga och undvika allvarligare olyckor framöver, men fångas långt ifrån alltid upp och åtgärdas. Orsaken kan finnas i bristande tillbudsrapportering och uppföljning på miljöföretagen, att anställda glömmer, är rädda om jobbet eller inte tar sig tid att anmäla händelser.

Att avgöra om antalet olyckor med sopbilar har ökat eller minskat utifrån tillgänglig statistik är alltså vanskligt eftersom olyckor, tillbud och dödsfall har rapporterats in på olika sätt över tid. Sedan 2016 ska alla sjukhus anmäla olyckor i vägtrafik där någon skadats. Men dessförinnan började de rapportera successivt mellan åren 1999 och 2015.

IVL Svenska Miljöinstitutet ger på sin webbplats fler exempel på dödsolyckor med sopbilar inblandade.

 

  • På en smal lokalgata ska en sopbil hämta avfall vid ett hyreshus. Eftersom vändplats saknas backar bilen. Chauffören ser inte kvinnan som går på gatan mot sin bostad. Bilens backningsvarnare och kamera fungerade inte tillfredsställande.

 

  • En sopbil backar för att hämta avfall på en 3,5 meter bred gångväg i ett bostadsområde. Föraren ser inte cyklisten bakom bilen, som omkommer trots att fordonet hade både akustisk backningsvarnare, optisk varning, backkamera och backspeglar.

 

  • Två cyklande barn körs över av en backande sopbil som hämtat avfall vid en förskola.

 

  • Avfallsfordon hämtar sopor vid tre entréer genom att backa på en asfalterad gång i ett bostadsområde. Chauffören hör en duns och upptäcker en död person bakom bilen. Den var försedd med stora backspeglar och backkamera med monitor vid förarplatsen.

 

  • Sophämtaren ser inte personen som dyker upp bakom bilen för att slänga en sopsäck. Fotgängaren blir överkörd. Backningssignal och kamera fanns på bilen, men kameran var inte påslagen eftersom den inte fungerade i starkt solljus.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Niclas Gustafsson:
    29 oktober, 2020

    Jag tycker att dagens människor har blivit allt för nonchalanta gäntemot trafiken, det känns som folk tror dom är odödliga och kan göra vad som helst, också tror folk att dom alltid syns och har företräde i alla lägen och inte tänker på risken på vad som kan hända! Det om nått är psykosocial arbetsmiljö för oss chaufförer

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.