Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet.
Close
Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet.
Close
Farlig arbetsmiljö

Backande sopbilar kostar människoliv

Miljöarbetare. Ökar eller minskar antalet olyckor med sopbilar? Det är svårt att avgöra utifrån tillgänglig statistik. Systemen för inrapportering av dödsfall, allvarliga och lindrigare personskador har också ändrats.

22 personer dog i olyckor med sopbilar mellan år 1994 och 2016, visar statistik från Vägverket och Transportstyrelsen som Transportarbetaren samkörde 2016. Under samma tidsspann skadades 102 personer svårt i olyckor där sopbilar var inblandade, enligt uppgifter som polisen rapporterat in.

I många av dödsfallen omkom personer under bilen, när föraren tvingades backa för att komma åt säckar och sopkärl. Bland dem en 79-årig kvinna på en mindre ort i Mjölby kommun 2016. Kvinnan hamnade, osedd, under höger bakhjul på återvinningsbilen när chauffören backade ett 50-tal meter över en parkering. En skola och ett fritidshem låg alldeles intill.

Våren 2015 miste en miljöarbetare på Ragn-Sells livet vid tömning av sopor i ett fritidshusområde i Vallentuna, norr om Stockholm. Renhållaren åkte bakpå bilens kärlstege. När föraren backade uppför en grusväg föll kollegan, i 60-årsåldern, av och blev överkörd. Åtal väcktes för arbetsmiljöbrott men arbetsgivaren friades.

13 dödsfall

Transportstyrelsen gör en ny specialsökning för Transportarbetaren. Den pekar på att 13 personer dött i vägtrafikolyckor med sopbilar mellan år 2 000 och fram till början av oktober 2020. Det gäller fall som både sjukhus och polis rapporterat in.

Med Arbetsmiljöverkets statistik ökar dödsfallen till 14, när en återvinningsarbetare räknas in. Han blev överbackad av en hjullastare på inhägnat område i Malmö hamn 2017. Återigen handlade det om att chauffören inte såg personen bakom bilen.

Under den nämnda perioden (år 2000 till oktober 2020 ) inrapporterades även 23 allvarliga olyckor och 66 ”måttliga” olyckor med sopbilar, enligt Transportstyrelsen. Där antas en del tillbud gömma sig, alltså situationer som kunde ha utvecklats till värre personskador. De ska rapporteras in till arbetsgivare, skyddsombud och i vissa fall till Arbetsmiljöverket. Syftet är att förebygga och undvika allvarligare olyckor framöver, men fångas långt ifrån alltid upp och åtgärdas. Orsaken kan finnas i bristande tillbudsrapportering och uppföljning på miljöföretagen, att anställda glömmer, är rädda om jobbet eller inte tar sig tid att anmäla händelser.

Att avgöra om antalet olyckor med sopbilar har ökat eller minskat utifrån tillgänglig statistik är alltså vanskligt eftersom olyckor, tillbud och dödsfall har rapporterats in på olika sätt över tid. Sedan 2016 ska alla sjukhus anmäla olyckor i vägtrafik där någon skadats. Men dessförinnan började de rapportera successivt mellan åren 1999 och 2015.

IVL Svenska Miljöinstitutet ger på sin webbplats fler exempel på dödsolyckor med sopbilar inblandade.

 

  • På en smal lokalgata ska en sopbil hämta avfall vid ett hyreshus. Eftersom vändplats saknas backar bilen. Chauffören ser inte kvinnan som går på gatan mot sin bostad. Bilens backningsvarnare och kamera fungerade inte tillfredsställande.

 

  • En sopbil backar för att hämta avfall på en 3,5 meter bred gångväg i ett bostadsområde. Föraren ser inte cyklisten bakom bilen, som omkommer trots att fordonet hade både akustisk backningsvarnare, optisk varning, backkamera och backspeglar.

 

  • Två cyklande barn körs över av en backande sopbil som hämtat avfall vid en förskola.

 

  • Avfallsfordon hämtar sopor vid tre entréer genom att backa på en asfalterad gång i ett bostadsområde. Chauffören hör en duns och upptäcker en död person bakom bilen. Den var försedd med stora backspeglar och backkamera med monitor vid förarplatsen.

 

  • Sophämtaren ser inte personen som dyker upp bakom bilen för att slänga en sopsäck. Fotgängaren blir överkörd. Backningssignal och kamera fanns på bilen, men kameran var inte påslagen eftersom den inte fungerade i starkt solljus.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Niclas Gustafsson:
    29 oktober, 2020

    Jag tycker att dagens människor har blivit allt för nonchalanta gäntemot trafiken, det känns som folk tror dom är odödliga och kan göra vad som helst, också tror folk att dom alltid syns och har företräde i alla lägen och inte tänker på risken på vad som kan hända! Det om nått är psykosocial arbetsmiljö för oss chaufförer

Lästips:

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.