Bärgare lever farligare när Arbetsmiljöverket byter spår
Arbetsmiljöverket gör en kovändning när det handlar om säkerheten för bilbärgare och däckjourer. Den nya huvudlinjen är att landets hundratals företag själva ska riskbedöma jobben ute på vägarna. – Det här skadar verkets trovärdighet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.
Bärgnings- och däckjobb ute i trafiken har länge varit ett riskabelt jobb – ett jobb som blivit ännu farligare i takt med ökat mobil- och gps-knappande bland bilförare.
För fem år började Arbetsmiljöverket med ett nytt angreppssätt i Stockholmsregionen. Först ut var bärgarna.
I stället för att företagen själva fick ansvara för riskbedömning och eventuella säkerhetsåtgärder skickade inspektörerna systematiskt ut underrättelser till alla berörda bolag. Breven följdes upp med vitesbeslut som innehöll strikta krav på skydd vid bärgningsarbete på alla riskklassade vägar.
Den viktigaste åtgärden är att jobbet inte får utföras utan så kallad TMA-bil – ett fordon med ”krockkudde” bakpå.
Arbetsmiljöverket utvidgade satsningen. Region mitt – med Örebro och Västerås – hakade på och samma krav kom också att riktas mot däckfirmor som rycker ut till haverister.
Men i somras kom de första signalerna om att verket tänkte backa och återgå till ett mer traditionellt arbetssätt där ansvaret för arbetsmiljön ligger på arbetsgivarna. Transports ombudsman Martin Miljeteig var en av många som reagerade:
– Vi blev oroliga. Våra bärgare utsätts i princip dagligen för tillbud och incidenter. Det finns många småföretag som varken har tillräcklig kunskap eller intresse för arbetsmiljöfrågor.
– Branschen har länge efterlyst föreskrifter och lika spelregler för alla, så att dålig arbetsmiljö inte fortsätter vara ett konkurrensmedel. Varför slår verket plötsligt till bromsarna?
Under 2015 tillsatte verket en arbetsgrupp som skulle se över tillsynen vid ”servicearbete på väg”, där bärgning ingår. Kruxet var att inspektörerna i Syd- och Västsverige inte gillar arbetssättet som införts i Stockholm.
Under hösten har frågan utretts och i både bärgarledet och i Transport har man väntat på besked.
Nu har Arbetsmiljöverket satt ner foten. Det skedde dagarna före jul. Beskedet, som ännu inte gått ut till berörda parter, innebär:
- Verkets nya huvudinriktning är att arbetsgivarna ska göra riskbedömningar, enligt kraven i arbetsmiljölagen.
- Fast insatsen i Stockholm och region mitt (Örebro och Västerås) lever vidare ett tag till. Redan fattade beslut och förbud fortsätter gälla, med uttalat krav på TMA-bil. I de fall underrättelser redan gått ut till nya företag, kommer inspektörerna att följa upp med beslut med påkopplade viten.
Ändå återstår många frågetecken. Vad händer om nya däck- eller bärgningsföretag etablerar sig i Stockholm eller Örebro? Vad gör verket om ett bolag överklagar förbudet, med hänvisning till att reglerna blir olika i olika delar av landet?
Anneli Lundh är chef i Arbetsmiljöverkets region Öst. Hon säger:
– Vi fullföljer den påbörjade insatsen, men framöver kommer vi inte att agera som vi gjort med underrättelser och beslut. Om någon överklagar får ärendet gå den vanliga vägen till förvaltningsdomstol.
Flera av Transports regionala skyddsombud är djupt besvikna över att Arbetsmiljöverket överger en linje som radikalt förbättrat säkerheten vid arbete utmed vägarna.
Richard Elvin är vd på Örebrobärgarna, en av Assistancekårens entreprenörer. Han fick tidigt vitesbeslut på sig från Arbetsmiljöverket och valde att skaffa egna TMA-fordon för att kunna leva upp till kraven.
– Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen. Tills vidare tycks det alltså som om företagen här i länen har samma spelregler en tid framåt.
– I början var vi skeptiska till Arbetsmiljöverkets hårda linje, men i dag vill ingen av mina anställda jobba utan TMA-skydd. Man ska komma ihåg att TMA skyddar såväl bärgarna som folk i det havererade fordonet.