Bärgningsarbete på väg.
Close
Säkerhetskraven vid bärgningsarbete blir olika beroende på var i landet arbetet sker.
Close

Bärgare lever farligare när Arbetsmiljöverket byter spår

Arbetsmiljöverket gör en kovändning när det handlar om säkerheten för bilbärgare och däckjourer. Den nya huvudlinjen är att landets hundratals företag själva ska riskbedöma jobben ute på vägarna. – Det här skadar verkets trovärdighet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Bärgnings- och däckjobb ute i trafiken har länge varit ett riskabelt jobb – ett jobb som blivit ännu farligare i takt med ökat mobil- och gps-knappande bland bilförare.

För fem år började Arbetsmiljöverket med ett nytt angreppssätt i Stockholmsregionen. Först ut var bärgarna.

I stället för att företagen själva fick ansvara för riskbedömning och eventuella säkerhetsåtgärder skickade inspektörerna systematiskt ut underrättelser till alla berörda bolag. Breven följdes upp med vitesbeslut som innehöll strikta krav på skydd vid bärgningsarbete på alla riskklassade vägar.

Den viktigaste åtgärden är att jobbet inte får utföras utan så kallad TMA-bil – ett fordon med ”krockkudde” bakpå.

Arbetsmiljöverket utvidgade satsningen. Region mitt – med Örebro och Västerås – hakade på och samma krav kom också att riktas mot däckfirmor som rycker ut till haverister.

Men i somras kom de första signalerna om att verket tänkte backa och återgå till ett mer traditionellt arbetssätt där ansvaret för arbetsmiljön ligger på arbetsgivarna. Transports ombudsman Martin Miljeteig var en av många som reagerade:

– Vi blev oroliga. Våra bärgare utsätts i princip dagligen för tillbud och incidenter. Det finns många småföretag som varken har tillräcklig kunskap eller intresse för arbetsmiljöfrågor.

– Branschen har länge efterlyst föreskrifter och lika spelregler för alla, så att dålig arbetsmiljö inte fortsätter vara ett konkurrensmedel. Varför slår verket plötsligt till bromsarna?

Under 2015 tillsatte verket en arbetsgrupp som skulle se över tillsynen vid ”servicearbete på väg”, där bärgning ingår. Kruxet var att inspektörerna i Syd- och Västsverige inte gillar arbetssättet som införts i Stockholm.

Under hösten har frågan utretts och i både bärgarledet och i Transport har man väntat på besked.

Nu har Arbetsmiljöverket satt ner foten. Det skedde dagarna före jul. Beskedet, som ännu inte gått ut till berörda parter, innebär:

  • Verkets nya huvudinriktning är att arbetsgivarna ska göra riskbedömningar, enligt kraven i arbetsmiljölagen.
  • Fast insatsen i Stockholm och region mitt (Örebro och Västerås) lever vidare ett tag till. Redan fattade beslut och förbud fortsätter gälla, med uttalat krav på TMA-bil. I de fall underrättelser redan gått ut till nya företag, kommer inspektörerna att följa upp med beslut med påkopplade viten.

Ändå återstår många frågetecken. Vad händer om nya däck- eller bärgningsföretag etablerar sig i Stockholm eller Örebro? Vad gör verket om ett bolag överklagar förbudet, med hänvisning till att reglerna blir olika i olika delar av landet?

Anneli Lundh är chef i Arbetsmiljöverkets region Öst. Hon säger:

– Vi fullföljer den påbörjade insatsen, men framöver kommer vi inte att agera som vi gjort med underrättelser och beslut. Om någon överklagar får ärendet gå den vanliga vägen till förvaltningsdomstol.

Flera av Transports regionala skyddsombud är djupt besvikna över att Arbetsmiljöverket överger en linje som radikalt förbättrat säkerheten vid arbete utmed vägarna.

Richard Elvin är vd på Örebrobärgarna, en av Assistancekårens entreprenörer. Han fick tidigt vitesbeslut på sig från Arbetsmiljöverket och valde att skaffa egna TMA-fordon för att kunna leva upp till kraven.

– Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen. Tills vidare tycks det alltså som om företagen här i länen har samma spelregler en tid framåt.

– I början var vi skeptiska till Arbetsmiljöverkets hårda linje, men i dag vill ingen av mina anställda jobba utan TMA-skydd. Man ska komma ihåg att TMA skyddar såväl bärgarna som folk i det havererade fordonet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.