Bärgarnas nya avtal klart

Bärgarnas löner höjs med sammanlagt 1 827 kronor. Det står klart efter att Transport tecknat ett treårigt avtal med arbetsgivarparten MAF. Det motsvarar en höjning med 7,1 procent.

Senaste bärgningsavtalet löpte ut sista februari i år. Det nya sträcker sig från och med 1 mars 2013 och över sammanlagt 37 månader. Det betyder att den första höjningen ska betalas ut retroaktivt.

Överenskommelsen lägger sig nära Transportavtalet för landets åkerichaufförer, berättar Ulf Persson. Han är centralt ansvarig ombudsman för Bärgningsavtalet på Transport, som tecknats med Motorbranschens Arbetsgivareförbund, MAF.

De nya lönepåslagen sker enligt följande:

• 650 kronor från 1 mars 2013

• 582 kronor från 1 april 2014

• 595 kronor från 1 april 2015.

– Bärgningsavtalet brukar följa Transportavtalet och vi kom överens med arbetsgivarna om att ta upp en diskussion i höst kring säkerheten på väg och månadslön i stället för veckolön, säger Ulf Persson.

Lön per vecka är en gammal skrivning som legat kvar i kollektivavtalet, fast den nu inte är särskilt uppskattad varken bland fack eller arbetsgivare.

– Vi räknar med att ha tagit fram förslag inom bägge områdena inför nästa avtalsrörelse om tre år.

Nöjd med avtalet blir förhandlare aldrig, förklarar Ulf Persson. Han tillägger:

– Men sätter vi oss ner tillsammans med arbetsgivarparten och diskuterar hur vi kan förbättra säkerheten i bärgarnas väldigt utsatta jobb, så tror jag att vi kan komma fram till något riktigt bra.

Persson framhåller att Transport även inom bärgning fick igenom ett förbättrat fackligt inflytande när det gäller inhyrning av personal. Nu kommer bärgningsarbetarna också att omfattas av den särskilda bemanningsbilaga, som förbundet tidigare förhandlat fram för åkerichaufförer, renhållningsarbetare, gummiverkstadsarbetare och taxitelefonister.

Det betyder bland annat att företagen är skyldiga att förhandla med Transports representanter om man vill ta in bemanningsanställda. Särskilt viktigt är detta i de fall då bolaget först sagt upp fast anställda på grund av arbetsbrist och därefter vill anlita bemanningspersonal. Det handlar om att värna om personal med återanställningsrätt.

– Vi har också rätt att få information om genomsnittligt förtjänstläge, genomsnittslönen. Tidigare har företagen ofta sagt att det är en sak som sköts mellan inhyraren och bemanningsföretaget, säger centrala ombudsmannen Magnus Larsson som också deltog i förhandlingarna.

Det genomsnittliga förtjänstläget, GFL, för jämförbara grupper hos inhyrningsföretagen styr hur mycket bemanningspersonalen ska ha i lön. Utan de uppgifterna är det svårt för facket att kontrollera att rätt löner betalas ut.

Centrala arbetsmiljöombudmannen Martin Miljeteig betonar vikten av att säkerheten för bärgningsarbetarna förbättras.

– Vi ser så allvarligt på detta att Transport genomfört ett eget bärgningsprojekt. Resultaten visade på stora risker, inte minst för att hänsynen i trafiken försämrats så radikalt.

– Det är bra att Arbetsmiljöverket nu gått ut med föreläggande om att bärgningsföretag i Uppsala och Stockholms län inte får bärga fordon utan särskilda påkörningsskydd eller påkörningsfordon. De anställda ska också använda varselkläder, påpekar Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om skydden, som kallas TMA, Truck Mounted Attenuator och TA, Truck Attenuator. Enligt nya bestämmelser ska de användas på bland annat E4, E20 och E18 inom Stockholms och Uppsala län, med vissa undantag.

Saknas påkörningsskydd krävs i stället att polis eller räddningstjänst stängt av körfälten innan något arbete utförs. Allt för att skydda vägarbetarna i en hård trafikmiljö.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.