Bärgarnas nya avtal klart
Bärgarnas löner höjs med sammanlagt 1 827 kronor. Det står klart efter att Transport tecknat ett treårigt avtal med arbetsgivarparten MAF. Det motsvarar en höjning med 7,1 procent.
Senaste bärgningsavtalet löpte ut sista februari i år. Det nya sträcker sig från och med 1 mars 2013 och över sammanlagt 37 månader. Det betyder att den första höjningen ska betalas ut retroaktivt.
Överenskommelsen lägger sig nära Transportavtalet för landets åkerichaufförer, berättar Ulf Persson. Han är centralt ansvarig ombudsman för Bärgningsavtalet på Transport, som tecknats med Motorbranschens Arbetsgivareförbund, MAF.
De nya lönepåslagen sker enligt följande:
• 650 kronor från 1 mars 2013
• 582 kronor från 1 april 2014
• 595 kronor från 1 april 2015.
– Bärgningsavtalet brukar följa Transportavtalet och vi kom överens med arbetsgivarna om att ta upp en diskussion i höst kring säkerheten på väg och månadslön i stället för veckolön, säger Ulf Persson.
Lön per vecka är en gammal skrivning som legat kvar i kollektivavtalet, fast den nu inte är särskilt uppskattad varken bland fack eller arbetsgivare.
– Vi räknar med att ha tagit fram förslag inom bägge områdena inför nästa avtalsrörelse om tre år.
Nöjd med avtalet blir förhandlare aldrig, förklarar Ulf Persson. Han tillägger:
– Men sätter vi oss ner tillsammans med arbetsgivarparten och diskuterar hur vi kan förbättra säkerheten i bärgarnas väldigt utsatta jobb, så tror jag att vi kan komma fram till något riktigt bra.
Persson framhåller att Transport även inom bärgning fick igenom ett förbättrat fackligt inflytande när det gäller inhyrning av personal. Nu kommer bärgningsarbetarna också att omfattas av den särskilda bemanningsbilaga, som förbundet tidigare förhandlat fram för åkerichaufförer, renhållningsarbetare, gummiverkstadsarbetare och taxitelefonister.
Det betyder bland annat att företagen är skyldiga att förhandla med Transports representanter om man vill ta in bemanningsanställda. Särskilt viktigt är detta i de fall då bolaget först sagt upp fast anställda på grund av arbetsbrist och därefter vill anlita bemanningspersonal. Det handlar om att värna om personal med återanställningsrätt.
– Vi har också rätt att få information om genomsnittligt förtjänstläge, genomsnittslönen. Tidigare har företagen ofta sagt att det är en sak som sköts mellan inhyraren och bemanningsföretaget, säger centrala ombudsmannen Magnus Larsson som också deltog i förhandlingarna.
Det genomsnittliga förtjänstläget, GFL, för jämförbara grupper hos inhyrningsföretagen styr hur mycket bemanningspersonalen ska ha i lön. Utan de uppgifterna är det svårt för facket att kontrollera att rätt löner betalas ut.
Centrala arbetsmiljöombudmannen Martin Miljeteig betonar vikten av att säkerheten för bärgningsarbetarna förbättras.
– Vi ser så allvarligt på detta att Transport genomfört ett eget bärgningsprojekt. Resultaten visade på stora risker, inte minst för att hänsynen i trafiken försämrats så radikalt.
– Det är bra att Arbetsmiljöverket nu gått ut med föreläggande om att bärgningsföretag i Uppsala och Stockholms län inte får bärga fordon utan särskilda påkörningsskydd eller påkörningsfordon. De anställda ska också använda varselkläder, påpekar Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.
Transportarbetaren har tidigare skrivit om skydden, som kallas TMA, Truck Mounted Attenuator och TA, Truck Attenuator. Enligt nya bestämmelser ska de användas på bland annat E4, E20 och E18 inom Stockholms och Uppsala län, med vissa undantag.
Saknas påkörningsskydd krävs i stället att polis eller räddningstjänst stängt av körfälten innan något arbete utförs. Allt för att skydda vägarbetarna i en hård trafikmiljö.