Close
Överenskommelsen som Bärgningstjänsten gjort med facket gäller beredskaptid – "passning" – och arbetstidsförkortningen tjänas in under en period som följer semesteråret.
Close

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Marcus Gustavsson, Bärgningstjänstens vd, och Transports ombudsman Magnus Kvilén.

– Det har varit förhandlat till och från under ett halvår innan vi skakade tass. Men vi kom överens innan, säger Magnus Kvilén, ombudsman på Göteborgsavdelningen.

Han förklarar hur överenskommelsen är uppbyggt; hur arbetstidsförkortningen tjänas in. Det gäller beredskapstjänst – ”passning” – och görs i ett spann som följer semesteråret. Det saldo som den anställda har på sitt konto ska tas ut före den sista mars.

– Det blir ingen jättestor skuld då den måste tas ut, säger Magnus Kvilén.

Han är ute hos Bärgningstjänsten i Hisings Kärra i Göteborg tillsammans med Göteborgsavdelningens ordförande, Viktor Andersson, och Magnus Larsson, central ombudsman med ansvar för bärgningsdelen i transportavtalet.

Några av bärgarna som kommer in i lunchrummet undrar varför är facket är här med tårta. En av dem förklarar att han självklart är med i facket ”för att morsan lärde mig det”.

Generellt sett är den fackliga aktiviteten jämförelsevis låg på bärgningsföretag, där många anställda är nöjda med ett fritt arbete (och ”hemmasnickrade” lösningar på arbetsupplägg.) Bärgningstjänstens vd kallar själv branschen för spretig.

Tim Forsander, en av de anställda, tar tårta…
Tim Forsander, en av de anställda tar tårta…

– Vi skriver på ett nytt arbetstidsavtal, det är ett generöst arbetstidsavtal – tid går att plocka ut ungefär som kompledighet, förklarar Magnus Kvilén.

Till skillnad från jour – då man är i arbete – räcker det vid beredskap då räcker det att vara hyfsat nära en telefon, men det är ändå ledig tid.
– Vill någon åka hem är det okej, säger Magnus Kvilén.

Marcus Gustavsson är vd för bolaget Bärgningstjänsten som han som han köpte för tio år sedan.

– Det är ett bra avtal, säger han.

Han är uppvuxen i branschen och startade eget redan år 2008, då som enskild firma. När Marcus Gustavsson tog över bolaget 2014 var de åtta anställda med trafikledningen. I dag har Bärgningstjänten i Sverige 48 heltider, och ett upptagningsområde som sträcker sig över Storgöteborg till Alingsås och söderut till Kungsbacka.

I dag handlar bärgningsjobbet i huvudsak om transportering av bilar, inte så mycket om att fixa och meka ute på vägarna.

… och åker ut på jobb.

Marcus Gustavsson tar upp att det blir allt svårare att konkurrera med jätten Assistensbolaget, som ”slukat” en hel del offentliga uppdrag, nyligen Kronofogden. Och konkurrerar med betydligt lägre lönenivå.

– Det är tufft att rekrytera personal, men har blivit något enklare nu då det är brist på arbete.

Tidigare var det vanligt att de fick åka ut och hjälpa elbilar som ”stannade lite här och var”, men även om det blivit bättre är elbilarna överrepresenterade

Två av bärgarna tar varsin tårtbit innan det är dags för utejobb igen: Tim Forsander, som har jobbat på företaget i tolv år, och kollegan Tony Moratovic tar tårta som är rätt ny på jobbet men funnit sig tillrätta:

– De är jättevettiga här, det är bra samarbete.

Lagar och undantag

Bärgningsföretag är undantagna kör och viloreglerna i EU-förordningen (561/2006), och i och med det även från lagen om arbetstid vid visst vägtransportarbete (SFS 2005:39).

För företag som har kollektivavtal gäller transportavtalets arbetstidsbilaga A; stationära arbetstagare, i stället för arbetstidslagen. I båda finns dock kravet på minst elva timmars dygnsvila, som alltså gäller oavsett.

För företag som inte har kollektivavtal gäller arbetstidslagen, som har ett generellt förbud mot nattarbete. Tillsyningsmyndighet är då Arbetsmiljöverket.

Men om ett företag har kollektivavtal är det Transportarbetareförbundet som har tillsynsansvar.

– Kollektivavtalet fungerar om skydd, och är branschanpassat. Det gäller även bärgningsbranschen, säger Magnus Larsson, central ombudsman med ansvar för bärgningsdelen inom transportavalet.

Kollektivavtalet har en stark ställning i sammanhanget. Förra året slog två domstolar fast att ett åkeri har rätt i att delvis ersätta vägarbetstidslagens bestämmelser med bestämmelser i transportavtalet. Det innebar att Transportstyrelsen, som utfärdat föreläggande mot åkeriet, inte haft stöd i författningen.

Förvaltningsrätten i Falun grundar domen på att det genom kollektivavtal, som har slutits av central arbetstagarorganisation, får göras undantag från bestämmelserna i lagen när det gäller vissa paragrafer. Genom ett sådant kollektivavtal får det också bestämmas i vilken omfattning perioder av väntan ska räknas som arbetstid.

Den högre domstolen, kammarrätten, fastställde senare förvaltningsrättens beslut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Svenskar jobbar mycket jämfört med andra länder

Arbetsliv. Hur mycket jobbar svenskarna? En hel del enligt LO:s utredare. Det är ett argument för att vi faktiskt kan korta arbetstiden, anser LO-ledningen.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.