Close
Överenskommelsen som Bärgningstjänsten gjort med facket gäller beredskaptid – "passning" – och arbetstidsförkortningen tjänas in under en period som följer semesteråret.
Close

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Marcus Gustavsson, Bärgningstjänstens vd, och Transports ombudsman Magnus Kvilén.

– Det har varit förhandlat till och från under ett halvår innan vi skakade tass. Men vi kom överens innan, säger Magnus Kvilén, ombudsman på Göteborgsavdelningen.

Han förklarar hur överenskommelsen är uppbyggt; hur arbetstidsförkortningen tjänas in. Det gäller beredskapstjänst – ”passning” – och görs i ett spann som följer semesteråret. Det saldo som den anställda har på sitt konto ska tas ut före den sista mars.

– Det blir ingen jättestor skuld då den måste tas ut, säger Magnus Kvilén.

Han är ute hos Bärgningstjänsten i Hisings Kärra i Göteborg tillsammans med Göteborgsavdelningens ordförande, Viktor Andersson, och Magnus Larsson, central ombudsman med ansvar för bärgningsdelen i transportavtalet.

Några av bärgarna som kommer in i lunchrummet undrar varför är facket är här med tårta. En av dem förklarar att han självklart är med i facket ”för att morsan lärde mig det”.

Generellt sett är den fackliga aktiviteten jämförelsevis låg på bärgningsföretag, där många anställda är nöjda med ett fritt arbete (och ”hemmasnickrade” lösningar på arbetsupplägg.) Bärgningstjänstens vd kallar själv branschen för spretig.

Tim Forsander, en av de anställda, tar tårta…
Tim Forsander, en av de anställda tar tårta…

– Vi skriver på ett nytt arbetstidsavtal, det är ett generöst arbetstidsavtal – tid går att plocka ut ungefär som kompledighet, förklarar Magnus Kvilén.

Till skillnad från jour – då man är i arbete – räcker det vid beredskap då räcker det att vara hyfsat nära en telefon, men det är ändå ledig tid.
– Vill någon åka hem är det okej, säger Magnus Kvilén.

Marcus Gustavsson är vd för bolaget Bärgningstjänsten som han som han köpte för tio år sedan.

– Det är ett bra avtal, säger han.

Han är uppvuxen i branschen och startade eget redan år 2008, då som enskild firma. När Marcus Gustavsson tog över bolaget 2014 var de åtta anställda med trafikledningen. I dag har Bärgningstjänten i Sverige 48 heltider, och ett upptagningsområde som sträcker sig över Storgöteborg till Alingsås och söderut till Kungsbacka.

I dag handlar bärgningsjobbet i huvudsak om transportering av bilar, inte så mycket om att fixa och meka ute på vägarna.

… och åker ut på jobb.

Marcus Gustavsson tar upp att det blir allt svårare att konkurrera med jätten Assistensbolaget, som ”slukat” en hel del offentliga uppdrag, nyligen Kronofogden. Och konkurrerar med betydligt lägre lönenivå.

– Det är tufft att rekrytera personal, men har blivit något enklare nu då det är brist på arbete.

Tidigare var det vanligt att de fick åka ut och hjälpa elbilar som ”stannade lite här och var”, men även om det blivit bättre är elbilarna överrepresenterade

Två av bärgarna tar varsin tårtbit innan det är dags för utejobb igen: Tim Forsander, som har jobbat på företaget i tolv år, och kollegan Tony Moratovic tar tårta som är rätt ny på jobbet men funnit sig tillrätta:

– De är jättevettiga här, det är bra samarbete.

Lagar och undantag

Bärgningsföretag är undantagna kör och viloreglerna i EU-förordningen (561/2006), och i och med det även från lagen om arbetstid vid visst vägtransportarbete (SFS 2005:39).

För företag som har kollektivavtal gäller transportavtalets arbetstidsbilaga A; stationära arbetstagare, i stället för arbetstidslagen. I båda finns dock kravet på minst elva timmars dygnsvila, som alltså gäller oavsett.

För företag som inte har kollektivavtal gäller arbetstidslagen, som har ett generellt förbud mot nattarbete. Tillsyningsmyndighet är då Arbetsmiljöverket.

Men om ett företag har kollektivavtal är det Transportarbetareförbundet som har tillsynsansvar.

– Kollektivavtalet fungerar om skydd, och är branschanpassat. Det gäller även bärgningsbranschen, säger Magnus Larsson, central ombudsman med ansvar för bärgningsdelen inom transportavalet.

Kollektivavtalet har en stark ställning i sammanhanget. Förra året slog två domstolar fast att ett åkeri har rätt i att delvis ersätta vägarbetstidslagens bestämmelser med bestämmelser i transportavtalet. Det innebar att Transportstyrelsen, som utfärdat föreläggande mot åkeriet, inte haft stöd i författningen.

Förvaltningsrätten i Falun grundar domen på att det genom kollektivavtal, som har slutits av central arbetstagarorganisation, får göras undantag från bestämmelserna i lagen när det gäller vissa paragrafer. Genom ett sådant kollektivavtal får det också bestämmas i vilken omfattning perioder av väntan ska räknas som arbetstid.

Den högre domstolen, kammarrätten, fastställde senare förvaltningsrättens beslut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.