Barn med extra allt behöver förståelse

Krönika. Morgnar är speciella när man har barn. Dörren öppnas och ett barn tar steget ut i vintermörkret och det andra barnet stannar och säger: ”Mamma, måste kissa!”

Av med kläderna och under tiden oroar man sig för vart det första barnet tog vägen.

Fort på med kläderna igen och ut, där barnet plaskar i en lycklig hög av lera, vatten och sand, men tid finns inte för att byta några kläder utan vardagsrutinen får slaska på tills alla är på de platser de ska vara innan arbetsdagen kan börja.

Det är en vanlig morgon, det.

För mig och en del andra föräldrar adderas en extra dimension. Vi har fått barn som är lite utöver det extra. Förutom morgontrötthet och stress så kan våra barn, helt utan tidigare varningstecken, explodera för att något gått till på ett sätt som de inte har tänkt sig. Kanske är vantarna i tvätten, eller så hamnar strumpan snett, det kan till och med vara så att vädret inte är som förväntat.

Det här kan inte våra barn hantera. De är inte flexibla. De vet inte hur de ska kunna ändra sig och tänka annorlunda så snabbt som omvärlden anser att de bör kunna klara.

Det har hänt att min son blivit hysterisk och sparkat mig i ryggen under pågående bilfärd för att jag kört en annan väg än den vanliga. När han fick ett par nya skor började han skrika, gråta, slänga dem i backen och tugga på dem för att förstöra dem.

När det gäller kamrater kan vi nog vara överens om att det inte är lätt att vara vän med någon som helt oprovocerat blir tokilsken, spottar på dig eller smäller till dig i ansiktet och efteråt inte ens minns att han har gjort det, utan i stället blir kränkt, ledsen och arg när du säger att han slog dig. I hans medvetande ljuger du!

Kanske undrar du nu vad det är för fel på mig som förälder. Det är ju bara att säga till ungen. Ta bort tv:n, eller någon favoritleksak, tills han lyder. Hur svårt ska det vara?

Svaret är följande: Det är ungefär lika svårt för min son att ändra sitt beteende som det är för någon som är förlamad att hoppa hopprep. Det handlar inte om att han inte vill och det handlar inte heller om att han skulle vara medvetet ute för att jäklas med oss föräldrar, sina lärare eller sina vänner. Det handlar om att han inte förmår göra det.

En jämförelse: Om du märker att du börjar få svårt att tyda vägskyltarna när du är ute och kör så går du till en optiker. Ni konstaterar att synen har försämrats. Tror du nu att optikern kommer att säga: ”Du behöver glasögon!” eller tror du att hen säger: ”Du behöver bara verkligen anstränga dig för att se, du vill nog inte se tillräckligt mycket, helt enkelt.”

Om hen säger som i alternativ två så det inte en optiker som du kommer att lyssna på, eller hur?

Det är samma sak med mitt barn. Han behöver rätt verktyg för att hantera sin verklighet. Och mer än något annat, vad både jag, han och alla andra föräldrar med explosiva barn behöver, är omgivningens förståelse för att alla barn med funktionshinder inte har synliga sådana.

Det är inte lätt. Men jag ber dig att åtminstone försöka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Sutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.