Transports avtalssekreterare Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Transports avtalssekreterare Peter Winstén.
Close
Höjt inkomstkrav slår hårt

”Bäst vore behovsprövad arbetskraftsinvandring”

Migrantarbetare. Transport ser höjningen av inkomstkravet som rimlig: Arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad. Men beklagar samtidigt att den nya nivån införts utan övergångsperiod. Konsekvensen blir att tusentals som redan bor och arbetar i landet drabbas.

– Det är ingen som klarar sig på 13 000 kronor i månaden, som kravet tidigare låg på. Så på så vis är det rätt att höja nivån för vad som är en acceptabel nivå för att kunna försörja sig. Men vi hade önskat att arbetskraftinvandringen mer gjordes utifrån behovsprövning, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Han framhåller att behovsprövning inte är något kontroversiellt: Arbetskraftsinvandring har också tidigare reglerats genom att den sker inom de yrken och branscher där det råder arbetskraftbrist i landet. Men sedan 2008 har arbetsgivare fritt kunnat rekrytera från tredje land, oavsett yrke eller hur arbetslösheten sett ut i Sverige.

– Det har lett till att folk kommit hit och utnyttjats och det gäller i flera branscher, som hotell- och restaurang och byggbranschen, säger Winstén.

Men höjningen är väl ingen garanti för att det upphör?

– Nej, risken kvarstår men den minskar. Färre personer numerärt löper risken att råka ut för den sortens oseriösa arbetsgivare, säger Peter Winstén.

Transports avtalssekreterare uttrycker samtidigt förståelse för att de nya kraven gör det svårt för dem som redan är inne i systemet, bor och arbetar i landet. Men också för många arbetsgivare som tvingas avsluta anställningar som fungerat väl. Eftersom arbetstillstånd ges för två år är kommer konsekvensernas omfattning först nästa år bli helt klara.

”Rimligt med övergångsperiod”

Migrationsverket räknar med att ungefär en av fyra som förra året fick arbetstillstånd har en månadslön under det nya inkomstkravet.

– Det bästa vore behovsprövad arbetskraftsinvandring. Det vore också rimligt med en övergångsperiod, säger Winstén.

Men några övergångsregler finns inte. Det nya inkomstkravet gäller både vid en första ansökan och för den som redan bor och arbetar i Sverige men behöver förlänga arbetstillståndet.

Bland de yrkesgrupper som Transport organiserar ser det nya kravet ut att hårdast slå mot taxiförare, flyttarbetare och terminalarbetare. Det utifrån det antal yttranden som facket lämnat inför Migrationsverkets prövning av arbetstillstånd.

Allra hårdast ser tidningsbuden ut att drabbas.

– Det är inget problem vid heltid, kollektivavtalets lön ligger över med rätt god marginal, säger Peter Winstén.

Problemet är att den stora majoriteten av landets tidningsbud inte arbetar heltid. Arbetsgivare och fack har i många fall samma syn på saken när det gäller det omöjliga i att exempelvis höja sysselsättningsgrad för dem som inte uppnår inkomstkravet på grund av att de inte har heltidsjobb.

De allra flesta kollektivavtal som Transport tecknar har tarifflöner som ligger över det nya försörjningskravet, men några avtals tariffer ligger under nivån. Det gäller exempelvis vissa budbilsförare med ingångslön.

Finns inga enkla lösningar

Hur ska då facket agera när medlemmar riskerar att drabbas, både av att förlora sitt arbete och att utvisas? Några enkla lösningar som fungerar överallt finns inte, konstaterar Peter Winstén.

Transport kan driva tvister om att även medlemmar som blivit av med arbetstillstånd, och anställning, ska få lön utbetald men inte att de ska få rätt till arbete.

På distributionsbolaget Svensk Hemleverans (SHLV) filial i Linköping har ett tiotal tidningsbud slutat sedan det tidigare i år blev klart med att ett nytt inkomstkrav skulle införas. Sju av dem har valt att flytta till Skellefteå för heltidsarbete på Northvolts batterianläggning, tre har funnit andra jobb i gamla hemtrakten.

SHVL har för ett av tidningsbuden ökat sysselsättningsgraden så att han nu har nästan 100 procents tjänst. Men osäkerheten är fortfarande stor. Företagsledningen tror att sju eller åtta personer nästa år riskerar att drabbas av det nya kravet. Och någon möjlighet att ge alla heltid finns inte hos företaget, som bland annat distribuerar Östgöta Correspondenten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.