Bästa flygmekanikern lagar plåtskada
Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.
När yrkes-SM avgjordes i Uppsala i förra veckan var flygteknik en av 40 grenar. I ytterligare 19 yrken visade unga hantverkare upp vad de kan, men utan att tävla. Flygmekanikerna har i de flesta fall varit ute i arbete något år efter yrkesgymnasiet. Efter två år kan de titulera sig flygtekniker.
Fem moment ingår när SM i flygteknik avgörs. Guldmedaljören David Petersson, från Rockneby i Kalmar län, beskriver dem:
- Daglig tillsyn. De tävlande går helt enkelt igenom en helikopter, som tävlingsledningen förstås har planterat ett eller annat fel på.
- Läcktest. Testet går ut på att kolla hur tät en cylinder är.
- Elsökning. Ett moment då de tävlande ska söka efter ett elfel och åtgärda det.
- Plåtreparation. Precis vad det låter som. En skada på cockpitens utsida ska repareras, en ny plåt nitas fast när skadan har borrats ut.
- Komponentbyte. En detalj på utsidan av motorn ska bytas. Plus pappersarbetet som hör till ett dylikt jobb.
David Petersson, hur kommer det sig att du är Sveriges bästa flygmekaniker?
– Jag har fått vara med på så många olika delar av jobbet, både under utbildningen och framför allt på min praktik. Sedan har jag ju alltid hållit på och skruvat på olika grejer med min pappa och mina bröder…