Bättre villkor för Stockholms färdtjänstförare dröjer

Färdtjänst. I förra veckan jublade färdtjänstföraren Allonias Sebhatu och kollegorna. Landstinget i Stockholm slog upp portarna för bättre löner och villkor. I går slog de igen. Åtminstone till den sista mars 2019, kanske längre.

Den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landstings trafiknämnd fattade beslut om att utnyttja möjligheten att förlänga avtalen om samhällsbetalda resor med Taxi Kurir och Sverigetaxi.

Bägge bolagen ägs av riskkapitalbolaget Cabonline group, tidigare Fågelviksgruppen. Och inget av dem ställer krav på att åkerierna, som ansluter sig till beställningscentralerna, ska teckna kollektivavtal.

– Trist, kan man konstatera. Politikerna hade chansen att göra något, redan nu. Men den viljan fanns inte, kommenterar Transports utredare Emil Burman.

Oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi (S) instämmer i kritiken av den styrande majoriteten. Partiet hade velat införa sociala krav för chaufförerna från och med den 1 april nästa år.

Så sent som i förra veckan lyckades de rödgröna partierna i landstinget, tillsammans med Sverigedemokraterna, klubba igenom att sociala villkor, som når upp till kollektivavtalet, ska ställas vid framtida upphandlingar av färdtjänsten.

Transportarbetaren söker trafiknämndens ordförande Kristoffer Tamsons (M). Pressekreteraren Claes Wersäll svarar i hans ställe.

Varför väntar ni med att införa förbättringar av färdtjänstförarnas löner och villkor?

– Vi tog beslut redan i mars om att inleda en ny upphandling av färdtjänsten. Avtalen har ofta ett eller flera optionsår och nu utnyttjar vi ett optionsår.

Option innebär möjlighet att förlänga ett pågående avtal.

Kommer avtalet att förlängas ytterligare, efter den 31 mars 2019?

– Det vet jag inte exakt. Två år är väl max, men nu har trafiknämnden fattat beslut om att förlänga det ett år.

När kommer Allonias Sebhatu och hans arbetskamrater att få bättre sociala villkor och rimliga löner?

– Vi är ett landsting och tar hänsyn till och följer svensk lagstiftning. Från och med den 1 juni infördes nya regler om krav på sociala villkor vid upphandlingar och det är något våra tjänstemän tittar på vad det innebär nu.

När kommer ni att veta hur det påverkar kraven vid landstingets upphandlingar?

– När vi kommit längre fram i processen.

Kan ni svara på frågan i höst?

– Det vet jag inte.

Vad vill du säga till Allonias och kollegorna, som nu tvingas vänta på bättre villkor? Ibland halkar deras löner ner till 27 kronor i timmen.

– Politikerna bestämmer inte över villkor och avtal i en bransch. Det förhandlas fram av parterna, enligt den svenska modellen. Det vore konstigt om vi skulle ge oss in i det, men redan nu har det påbörjats en process som innebär att vi ska övergå till kollektivavtalsenliga villkor.

Är det okej att chaufförer tjänar 27 kronor i timmen?

– Jag kan inte förhålla mig till den summan. Vi är inte arbetsgivare. Vi är offentliga upphandlare.

Men ni hade kunnat ställa krav på villkor i nivå med taxiföraravtalet, redan från och med nästa vår?

– Den nya lagstiftningen, som vi följer, kommer att omfatta sociala krav, säger Kristoffer Tamsons pressekreterare Claes Wersäll.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sten-Åke Rydén:
    12 februari, 2018

    Om man "inte kan förhålla sig" att taxichaufförer tjänar 27 kronor i timman så saknar man alla former av inlevelseförmåga och empati. Det är ju för tusan inget annat än modernt slaveri!!!

  2. Pål Smith:
    26 juni, 2017

    De borde strejka!!!! Finns ingen anledning att jobba för så usla villkor.....ibland så lite som 27kr/tim.....Fullkomligt absurt....
    Borde vara olagligt!

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.