Bättre villkor för Stockholms färdtjänstförare dröjer

Färdtjänst. I förra veckan jublade färdtjänstföraren Allonias Sebhatu och kollegorna. Landstinget i Stockholm slog upp portarna för bättre löner och villkor. I går slog de igen. Åtminstone till den sista mars 2019, kanske längre.

Den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landstings trafiknämnd fattade beslut om att utnyttja möjligheten att förlänga avtalen om samhällsbetalda resor med Taxi Kurir och Sverigetaxi.

Bägge bolagen ägs av riskkapitalbolaget Cabonline group, tidigare Fågelviksgruppen. Och inget av dem ställer krav på att åkerierna, som ansluter sig till beställningscentralerna, ska teckna kollektivavtal.

– Trist, kan man konstatera. Politikerna hade chansen att göra något, redan nu. Men den viljan fanns inte, kommenterar Transports utredare Emil Burman.

Oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi (S) instämmer i kritiken av den styrande majoriteten. Partiet hade velat införa sociala krav för chaufförerna från och med den 1 april nästa år.

Så sent som i förra veckan lyckades de rödgröna partierna i landstinget, tillsammans med Sverigedemokraterna, klubba igenom att sociala villkor, som når upp till kollektivavtalet, ska ställas vid framtida upphandlingar av färdtjänsten.

Transportarbetaren söker trafiknämndens ordförande Kristoffer Tamsons (M). Pressekreteraren Claes Wersäll svarar i hans ställe.

Varför väntar ni med att införa förbättringar av färdtjänstförarnas löner och villkor?

– Vi tog beslut redan i mars om att inleda en ny upphandling av färdtjänsten. Avtalen har ofta ett eller flera optionsår och nu utnyttjar vi ett optionsår.

Option innebär möjlighet att förlänga ett pågående avtal.

Kommer avtalet att förlängas ytterligare, efter den 31 mars 2019?

– Det vet jag inte exakt. Två år är väl max, men nu har trafiknämnden fattat beslut om att förlänga det ett år.

När kommer Allonias Sebhatu och hans arbetskamrater att få bättre sociala villkor och rimliga löner?

– Vi är ett landsting och tar hänsyn till och följer svensk lagstiftning. Från och med den 1 juni infördes nya regler om krav på sociala villkor vid upphandlingar och det är något våra tjänstemän tittar på vad det innebär nu.

När kommer ni att veta hur det påverkar kraven vid landstingets upphandlingar?

– När vi kommit längre fram i processen.

Kan ni svara på frågan i höst?

– Det vet jag inte.

Vad vill du säga till Allonias och kollegorna, som nu tvingas vänta på bättre villkor? Ibland halkar deras löner ner till 27 kronor i timmen.

– Politikerna bestämmer inte över villkor och avtal i en bransch. Det förhandlas fram av parterna, enligt den svenska modellen. Det vore konstigt om vi skulle ge oss in i det, men redan nu har det påbörjats en process som innebär att vi ska övergå till kollektivavtalsenliga villkor.

Är det okej att chaufförer tjänar 27 kronor i timmen?

– Jag kan inte förhålla mig till den summan. Vi är inte arbetsgivare. Vi är offentliga upphandlare.

Men ni hade kunnat ställa krav på villkor i nivå med taxiföraravtalet, redan från och med nästa vår?

– Den nya lagstiftningen, som vi följer, kommer att omfatta sociala krav, säger Kristoffer Tamsons pressekreterare Claes Wersäll.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sten-Åke Rydén:
    12 februari, 2018

    Om man "inte kan förhålla sig" att taxichaufförer tjänar 27 kronor i timman så saknar man alla former av inlevelseförmåga och empati. Det är ju för tusan inget annat än modernt slaveri!!!

  2. Pål Smith:
    26 juni, 2017

    De borde strejka!!!! Finns ingen anledning att jobba för så usla villkor.....ibland så lite som 27kr/tim.....Fullkomligt absurt....
    Borde vara olagligt!

Lästips:

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.