Bättre villkor för Stockholms färdtjänstförare dröjer
Färdtjänst. I förra veckan jublade färdtjänstföraren Allonias Sebhatu och kollegorna. Landstinget i Stockholm slog upp portarna för bättre löner och villkor. I går slog de igen. Åtminstone till den sista mars 2019, kanske längre.
Den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landstings trafiknämnd fattade beslut om att utnyttja möjligheten att förlänga avtalen om samhällsbetalda resor med Taxi Kurir och Sverigetaxi.
Bägge bolagen ägs av riskkapitalbolaget Cabonline group, tidigare Fågelviksgruppen. Och inget av dem ställer krav på att åkerierna, som ansluter sig till beställningscentralerna, ska teckna kollektivavtal.
– Trist, kan man konstatera. Politikerna hade chansen att göra något, redan nu. Men den viljan fanns inte, kommenterar Transports utredare Emil Burman.
Oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi (S) instämmer i kritiken av den styrande majoriteten. Partiet hade velat införa sociala krav för chaufförerna från och med den 1 april nästa år.
Så sent som i förra veckan lyckades de rödgröna partierna i landstinget, tillsammans med Sverigedemokraterna, klubba igenom att sociala villkor, som når upp till kollektivavtalet, ska ställas vid framtida upphandlingar av färdtjänsten.
Transportarbetaren söker trafiknämndens ordförande Kristoffer Tamsons (M). Pressekreteraren Claes Wersäll svarar i hans ställe.
Varför väntar ni med att införa förbättringar av färdtjänstförarnas löner och villkor?
– Vi tog beslut redan i mars om att inleda en ny upphandling av färdtjänsten. Avtalen har ofta ett eller flera optionsår och nu utnyttjar vi ett optionsår.
Option innebär möjlighet att förlänga ett pågående avtal.
Kommer avtalet att förlängas ytterligare, efter den 31 mars 2019?
– Det vet jag inte exakt. Två år är väl max, men nu har trafiknämnden fattat beslut om att förlänga det ett år.
När kommer Allonias Sebhatu och hans arbetskamrater att få bättre sociala villkor och rimliga löner?
– Vi är ett landsting och tar hänsyn till och följer svensk lagstiftning. Från och med den 1 juni infördes nya regler om krav på sociala villkor vid upphandlingar och det är något våra tjänstemän tittar på vad det innebär nu.
När kommer ni att veta hur det påverkar kraven vid landstingets upphandlingar?
– När vi kommit längre fram i processen.
Kan ni svara på frågan i höst?
– Det vet jag inte.
Vad vill du säga till Allonias och kollegorna, som nu tvingas vänta på bättre villkor? Ibland halkar deras löner ner till 27 kronor i timmen.
– Politikerna bestämmer inte över villkor och avtal i en bransch. Det förhandlas fram av parterna, enligt den svenska modellen. Det vore konstigt om vi skulle ge oss in i det, men redan nu har det påbörjats en process som innebär att vi ska övergå till kollektivavtalsenliga villkor.
Är det okej att chaufförer tjänar 27 kronor i timmen?
– Jag kan inte förhålla mig till den summan. Vi är inte arbetsgivare. Vi är offentliga upphandlare.
Men ni hade kunnat ställa krav på villkor i nivå med taxiföraravtalet, redan från och med nästa vår?
– Den nya lagstiftningen, som vi följer, kommer att omfatta sociala krav, säger Kristoffer Tamsons pressekreterare Claes Wersäll.