Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

– Det här har vi kämpat för i åratal, säger chauffören Allonias Sebhatu. Jag har varit ansiktet utåt, men jag har gjort det tillsammans med kollegorna.

De har fått draghjälp av den nya upphandlingslagen som kräver en viss nivå på de sociala villkoren vid offentliga upphandlingar.

Nu och sedan flera år har landstinget avtal med Taxi Kurir och Sverigetaxi när det gäller färdtjänsten. Bägge bolagen ägs av riskkapitalbolaget Cabonline group, tidigare Fågelviksgruppen. Och inget av dem ställer krav på att åkerierna, som ansluter sig till beställningscentralerna, ska teckna kollektivavtal.

Avtalet förlängdes förra året, men för ett par veckor sedan är alltså den nya upphandlingen i gång. Bolagen har till den 20 juni på sig att komma in med sina anbud till Stockholms läns landsting.

Så här ser några av kraven ut:

  • Förarnas lön, semester och arbetstider ska följa (eller vara bättre än) kollektivavtalet mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund.
  • Lägsta månadslönen är därmed 23 824 kronor, med två år i yrket är den 24 305. Plus ob-tillägg vid obekväm arbetstid. För den som jobbar på procentlön ska lönen landa på minst 20 423 kronor i månaden.
  • Den schemalagda arbetstiden ska bygga på 40- eller 38-timmarsveckor.

– Nu har vi kommit en bit på vägen, säger Bo Nilsson, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning. I framtiden vill vi få med krav på tjänstepension och försäkringar i upphandlingarna.

Diskussionerna om nya villkor har pågått flera år inom Alliansen, som styr i landstinget. Fredrik Wallén (KD) är ordförande i färdtjänstberedningen, och han är nöjd i dag:

– Ju bättre villkor taxiförarna har, desto större är chansen att de stannar inom färdtjänsten.

När anbuden har kommit in ska tjänstemän på landstinget bedöma dem. Planen är att avtalet ska gälla från den 1 april nästa år till och med mars månad 2022, eller allra längst ytterligare ett år. Upphandling grovt räknat värd 700 miljoner kronor per år.

I affärspress sprids en uppgift om att Cabonline, som äger de två stora taxiväxlar som i dag har uppdraget att köra Stockholms färdtjänst, är till salu. Medierna skriver att bolaget har anlitat ett par investmentbanker som rådgivare. “Bolaget kommenterar inte rykten och spekulationer om ägarfrågor”, svarar Cabonlines styrelseordförande Jon Risfelt sajten Breakit.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bert brax:
    12 juli, 2019

    Ni drömmar vidare och är en central del i systemet Systemet går ut på att transformera tillgångar som är avsett för svensk välfärd till amerikanska storkapitalisterna.

  2. Robert Hauer:
    9 mars, 2019

    Vad menas med kollektiv avtal och 38-40 timmars arbetsvecka samt minst en lön på 24000kr/månad ?
    Inget av det stämmer då man kör färdtjänst för taxikurir.
    Det enda nya avtalet innebär är ju att färdtjänstkunderna delas in i 3 katagorier.
    1.bättre pris där taxi stockholm kör totalt 9 zoner
    2.sänkt pris övriga zoner
    3.ytterzoner tex värmdö,ekerö och södertälje ännu mer sänkt pris i dessa zoner

    Finns det någon på taxikurir som är lovad minst 24000kr/mån på heltidsjobb ?

    Var är sanningen i eran artikel ?

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.