Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst
Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.
– Det här har vi kämpat för i åratal, säger chauffören Allonias Sebhatu. Jag har varit ansiktet utåt, men jag har gjort det tillsammans med kollegorna.
De har fått draghjälp av den nya upphandlingslagen som kräver en viss nivå på de sociala villkoren vid offentliga upphandlingar.
Nu och sedan flera år har landstinget avtal med Taxi Kurir och Sverigetaxi när det gäller färdtjänsten. Bägge bolagen ägs av riskkapitalbolaget Cabonline group, tidigare Fågelviksgruppen. Och inget av dem ställer krav på att åkerierna, som ansluter sig till beställningscentralerna, ska teckna kollektivavtal.
Avtalet förlängdes förra året, men för ett par veckor sedan är alltså den nya upphandlingen i gång. Bolagen har till den 20 juni på sig att komma in med sina anbud till Stockholms läns landsting.
Så här ser några av kraven ut:
- Förarnas lön, semester och arbetstider ska följa (eller vara bättre än) kollektivavtalet mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund.
- Lägsta månadslönen är därmed 23 824 kronor, med två år i yrket är den 24 305. Plus ob-tillägg vid obekväm arbetstid. För den som jobbar på procentlön ska lönen landa på minst 20 423 kronor i månaden.
- Den schemalagda arbetstiden ska bygga på 40- eller 38-timmarsveckor.
– Nu har vi kommit en bit på vägen, säger Bo Nilsson, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning. I framtiden vill vi få med krav på tjänstepension och försäkringar i upphandlingarna.
Diskussionerna om nya villkor har pågått flera år inom Alliansen, som styr i landstinget. Fredrik Wallén (KD) är ordförande i färdtjänstberedningen, och han är nöjd i dag:
– Ju bättre villkor taxiförarna har, desto större är chansen att de stannar inom färdtjänsten.
När anbuden har kommit in ska tjänstemän på landstinget bedöma dem. Planen är att avtalet ska gälla från den 1 april nästa år till och med mars månad 2022, eller allra längst ytterligare ett år. Upphandling grovt räknat värd 700 miljoner kronor per år.
I affärspress sprids en uppgift om att Cabonline, som äger de två stora taxiväxlar som i dag har uppdraget att köra Stockholms färdtjänst, är till salu. Medierna skriver att bolaget har anlitat ett par investmentbanker som rådgivare. “Bolaget kommenterar inte rykten och spekulationer om ägarfrågor”, svarar Cabonlines styrelseordförande Jon Risfelt sajten Breakit.