Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

– Det här har vi kämpat för i åratal, säger chauffören Allonias Sebhatu. Jag har varit ansiktet utåt, men jag har gjort det tillsammans med kollegorna.

De har fått draghjälp av den nya upphandlingslagen som kräver en viss nivå på de sociala villkoren vid offentliga upphandlingar.

Nu och sedan flera år har landstinget avtal med Taxi Kurir och Sverigetaxi när det gäller färdtjänsten. Bägge bolagen ägs av riskkapitalbolaget Cabonline group, tidigare Fågelviksgruppen. Och inget av dem ställer krav på att åkerierna, som ansluter sig till beställningscentralerna, ska teckna kollektivavtal.

Avtalet förlängdes förra året, men för ett par veckor sedan är alltså den nya upphandlingen i gång. Bolagen har till den 20 juni på sig att komma in med sina anbud till Stockholms läns landsting.

Så här ser några av kraven ut:

  • Förarnas lön, semester och arbetstider ska följa (eller vara bättre än) kollektivavtalet mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund.
  • Lägsta månadslönen är därmed 23 824 kronor, med två år i yrket är den 24 305. Plus ob-tillägg vid obekväm arbetstid. För den som jobbar på procentlön ska lönen landa på minst 20 423 kronor i månaden.
  • Den schemalagda arbetstiden ska bygga på 40- eller 38-timmarsveckor.

– Nu har vi kommit en bit på vägen, säger Bo Nilsson, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning. I framtiden vill vi få med krav på tjänstepension och försäkringar i upphandlingarna.

Diskussionerna om nya villkor har pågått flera år inom Alliansen, som styr i landstinget. Fredrik Wallén (KD) är ordförande i färdtjänstberedningen, och han är nöjd i dag:

– Ju bättre villkor taxiförarna har, desto större är chansen att de stannar inom färdtjänsten.

När anbuden har kommit in ska tjänstemän på landstinget bedöma dem. Planen är att avtalet ska gälla från den 1 april nästa år till och med mars månad 2022, eller allra längst ytterligare ett år. Upphandling grovt räknat värd 700 miljoner kronor per år.

I affärspress sprids en uppgift om att Cabonline, som äger de två stora taxiväxlar som i dag har uppdraget att köra Stockholms färdtjänst, är till salu. Medierna skriver att bolaget har anlitat ett par investmentbanker som rådgivare. “Bolaget kommenterar inte rykten och spekulationer om ägarfrågor”, svarar Cabonlines styrelseordförande Jon Risfelt sajten Breakit.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bert brax:
    12 juli, 2019

    Ni drömmar vidare och är en central del i systemet Systemet går ut på att transformera tillgångar som är avsett för svensk välfärd till amerikanska storkapitalisterna.

  2. Robert Hauer:
    9 mars, 2019

    Vad menas med kollektiv avtal och 38-40 timmars arbetsvecka samt minst en lön på 24000kr/månad ?
    Inget av det stämmer då man kör färdtjänst för taxikurir.
    Det enda nya avtalet innebär är ju att färdtjänstkunderna delas in i 3 katagorier.
    1.bättre pris där taxi stockholm kör totalt 9 zoner
    2.sänkt pris övriga zoner
    3.ytterzoner tex värmdö,ekerö och södertälje ännu mer sänkt pris i dessa zoner

    Finns det någon på taxikurir som är lovad minst 24000kr/mån på heltidsjobb ?

    Var är sanningen i eran artikel ?

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.