Utrustad för Arktis. Bea Uusma hatar att frysa, men kan inte sluta åka till platsen där Andrée-expeditionen tog slut. Tre män dog på en öde ö 140 mil norr om polcirkeln. Hon måste ta reda på varför.
Close
Utrustad för Arktis. Bea Uusma hatar att frysa, men kan inte sluta åka till platsen där Andrée-expeditionen tog slut. Tre män dog på en öde ö 140 mil norr om polcirkeln. Hon måste ta reda på varför.
Close

Bea ger sig inte förrän hon löst gåtan i Arktis

Expeditionen. Hon är besatt av vad som hände de tre män som för 117 år sedan dog på Vitön. Förälskad i gåtan kring ­deras död. Publiken i Vallentuna kulturhus får trots den kärleken ett handfast råd: ”Börja inte resa i ­Arktis! Det är hemskt – och det går inte att sluta.”

Bea Uusma och hennes forskning kring ingenjör Andrées polarexpedition drar storpublik. Efter handuppräckning står det klart att kanske hälften redan har läst boken om de tre männen, den snöpligt korta ballongfärden och deras död på en glaciärö.

Bättre start på en historia kan förresten inte ha skrivits. Så här börjar pocketutgåvan av Bea Uusmas Expeditionen Min kärlekshistoria: ”Allt i den här boken är sant. Allt har hänt på riktigt.”

”Utom sidan 224, 225 och 226.”

Och in i det sista funderade hon på hur just det skulle uttryckas i ljudboken som släpptes härom veckan.

Bea Uusma har ett svar på gåtan. Att de tre polarfararna dog av trikiner är en seglivad myt som hon har motbevisat med nya fakta.

Sin egen teori avslöjar hon inte vid en föreläsning i Vallentuna. Men den som läser eller lyssnar på boken får besked om den.

– Min tolkning är den bästa hypotesen utifrån det bevisläge som gäller just nu, säger hon över en kopp kaffe med något litet sött.

Samtidigt är hon noga med att inte driva någon egen hypotes. Bea Uusma går helt enkelt tillbaka till alla förstahandskällor om expeditionen som aldrig nådde fram till Nordpolen. Hon kallar sig en insamlingsrobot som granskar dagböcker, brevväxlingar, klädrester, benfynd, dödsplatsen … och intervjuar efterlevande, brottsplatsutredare, rättsmedicinare. För att sedan lägga det hundraåriga pusslet från början.

Nästa steg är en nagelanalys i Trondheim i Norge, där finns bästa kompetensen när det gäller att analysera det som fanns kvar i Andrées vante. En resa till Svalbard finns också med i planerna, för där finns en bit av en ylletröja som trängt upp ur sanden på ön där de döda expeditionsmedlemmarna återfanns. Tröjbiten är blodig.

Och nästa sommar, eller den därpå om vädret och naturen fördröjer henne, blir det en ny expedition till Arktis.

Bea, varför är du så besatt? Du hatar att frysa. Du utbildade dig till läkare för att komma vidare med ­Andréeforskningen och har just börjat nytt jobb på S:t Görans sjukhus. Du har barn som definitivt har tröttnat på ­ingenjör Andrée.

– Det finns en massa svar på det. Och jag kan komma på åtminstone fem just nu.

1. Det är så väldigt roligt att vara riktigt bra på något.

2. Det finns tillräckligt mycket fakta om expeditionen för att göra sig en bra bild av vad som hände.

3. Men den exakta biten saknas fortfarande – som ger ett slutgiltigt besked om vad de dog av.

4. Ledtrådarna tar aldrig slut.

5. Och allt det här är frivilligt, den dag jag tröttnar så slutar jag bara.

Men den där kärlekshistorien, tar den slut då?

– Det går upp och ner som i alla förhållanden, men det sköna är att det bara är jag som behöver vara kär i den här gåtan. Ett förhållande blir enklare när det bara är en som backar eller driver på.

Kärleken är också ett sidospår i Bea Uusmas forskning om polar­expeditionen. Nils Strindberg hette den yngsta medlemmen, och hans fästmö Anna Charlier väntade förgäves en tid när hans brev slutade att komma. Sedan gick livet vidare, hon gifte sig och flyttade från Sverige.

Men hon hade en sista vilja som uppfylldes. Anna Charliers hjärta ligger begravet i en liten silverkista i Nils Strindbergs grav på Norra kyrko­gården i Stockholm.

– Jag måste hitta hans sista brev till henne, säger Bea Uusma. Han kast­ade ner det på otillgängliga Fugle­sangen, och den ön är jag tvungen att ta mig tillbaka till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.