Ledare. EU:s fria rörlighet för arbetskraft skapar enorma spänningar i unionen. I väst har migrationen lett till ökad konkurrens om jobben, lönedumpning och utsugning av människor. I öst dräneras de nya medlemsstaterna på unga, välutbildade personer. De som normalt förväntas bli ryggraden i ett lands ekonomi.
I några länder, bland annat England och Sverige, har debatten på nytt kommit att handla om ”social turism”. Det är ett begrepp som myntades inför EU:s utvidgning 2004. Farhågan som då fördes fram var att medborgare i fattigare delar av unionen skulle söka sig utomlands, för att komma över förmånliga bidrag i väst.
Nu har ekonomer studerat migrantarbetarna och bidragen. Slutsatsen är att det inte förkommer något ”överutnyttjande”. Tvärtom tjänar länder som England, Sverige, Tyskland och Norge på inflödet av utländsk arbetskraft. De som kommer betalar mer till socialförsäkringssystemen än de tar ut, menar forskarna.
I debatten används det här som ett positivt argument för den fria rörligheten inom EU. För mig framstår hela saken som en pseudodebatt, där syftet är att manipulera opinionen.
Det finns i alla samhällen en klick människor som missbrukar och fuskar med bidrag, men gruppen är liten. De allra flesta vill jobba och försörja sig själva.
Den brännande frågan i EU är inte bidragen i välfärdssystemen – bidrag som dessutom urholkats allt mer. Fokus måste riktas mot bristen på jobb och de allvarliga biverkningar som massarbetslösheten orsakar.
Ungdomsarbetslösheten är nu uppe i 50 procent i vissa medlemsstater. Överallt krigar människor om jobben, främst i låglönesektorn. Det blir en spiral nedåt. Desperata löntagare accepterar sämre och sämre villkor, för att få arbete och en lön som det inte går att leva på. Möjligen överleva.
En grundläggande princip för hela fackföreningsrörelsen, oavsett land, är att löne- och underbudskonkurrens måste bekämpas. Människor som reser till Tyskland för att arbeta, ska ha samma betalning som tyska medborgare. Samma sak gäller givetvis i Sverige.
I den stundande valrörelsen finns det starka politiska krafter som kommer att göra allt för att utmåla facket – LO och Transport – som främlingsfientliga bakåtsträvare. Frågan man måste ställa sig är vad syftet är. Det verkliga, underliggande syftet.
Hur många tror att det handlar om lastbilschaufförerna från Ungern, Rumänien och Bulgarien? Äkta omsorg om alla de lågbetalda chaufförer som ligger ute på Europas vägar…