Begränsningar i strejkrätten införs i augusti

Facket. Den 1 augusti införs den nya omdebatterade lagen som gör det svårare att använda strejkvapnet mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Beslutet klubbades i riksdagen i går.

– Vi har ställt oss bakom lagändringen, fast motvilligt. Riken var stor att vi annars skulle fått betydligt värre inskränkningar i strejkrätten, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Förändringarna kommer efter den utdragna hamnkonflikten, som startade i Göteborgs hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), låg i fejd med APM Terminals – en tvist som kom att utvidgas och handla uteslutande ett eget kollektivavtal för HF.

Konflikten fick stora återverkningar på näringslivet och den rödgröna regeringen tillsatte en utredning som skulle se över strejkrätten. Under bilan valde LO och de andra fackliga centralorganisationerna att agera.

Resultaten blev en uppgörelse med arbetsgivarlägret. Med den som grund la regeringen fram ett lagförslag för riksdagen.

Vid gårdagens omröstning sa Vänsterpartiet nej. Sverigedemokraterna ville arbeta om förslaget. Övriga partier röstade ja.

De nya reglerna gör det svårare för facket att agera mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Stridsåtgärder får bara vidtas om syftet är att uppnå ett annat avtal som inte tränger undan det som redan finns.

Inskränkningen har mött kritik, bland annat från fackklubbar i olika LO-förbund. Ett par förbund anser att lagförslaget kunde ha lagts i byrålådan – nu när HF ändå tecknat ett kollektivavtal.

Transports ordförande Tommy Wreeth konstaterar att de nya bestämmelserna är ett faktum:

– LO, TCO och Saco var eniga när uppgörelsen tecknades med Svenskt Näringsliv förra sommaren. Det känns allt annat än bra med inskränkningar i den konflikträtt som facket historiskt kämpat sig till. Hamnarbetarförbundet bär ett stort ansvar för att det blev så här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    19 juni, 2019

    Det är ju rent påhitt att säga att den här processen började efter att APM terminals härjat runt. Det är ett resultat av en mångårig plan och lobbyarbete från Svensk näringsliv, som ganska förutsägbart valde konflikten i hamnen som en mer effektiv kil än t.ex. den minimala mängd strejker som SAC har - och LO-ledningen gick rakt i fällan, med resten av kanslierna samma väg, utan att konsultera medlemmarna eller någonsin ta en hederlig debatt om de verkliga konsekvenserna för oss på golvet. Oavsett om vi är med i basfack eller betongfack.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Europeiska transportfack sluter upp i Teslakonflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

Global utblick från LO-borgen

Internationellt. Majoriteten av världens länder hindrar i dag människor att gå med i en fackförening. Och när demokratin trängs tillbaka blir facken måltavla. Men det finns också positiva exempel i världen på stärkt facklig närvaro, visar en ny rapport från LO.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.