Begränsningar i strejkrätten införs i augusti
Facket. Den 1 augusti införs den nya omdebatterade lagen som gör det svårare att använda strejkvapnet mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Beslutet klubbades i riksdagen i går.
– Vi har ställt oss bakom lagändringen, fast motvilligt. Riken var stor att vi annars skulle fått betydligt värre inskränkningar i strejkrätten, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Förändringarna kommer efter den utdragna hamnkonflikten, som startade i Göteborgs hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), låg i fejd med APM Terminals – en tvist som kom att utvidgas och handla uteslutande ett eget kollektivavtal för HF.
Konflikten fick stora återverkningar på näringslivet och den rödgröna regeringen tillsatte en utredning som skulle se över strejkrätten. Under bilan valde LO och de andra fackliga centralorganisationerna att agera.
Resultaten blev en uppgörelse med arbetsgivarlägret. Med den som grund la regeringen fram ett lagförslag för riksdagen.
Vid gårdagens omröstning sa Vänsterpartiet nej. Sverigedemokraterna ville arbeta om förslaget. Övriga partier röstade ja.
De nya reglerna gör det svårare för facket att agera mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Stridsåtgärder får bara vidtas om syftet är att uppnå ett annat avtal som inte tränger undan det som redan finns.
Inskränkningen har mött kritik, bland annat från fackklubbar i olika LO-förbund. Ett par förbund anser att lagförslaget kunde ha lagts i byrålådan – nu när HF ändå tecknat ett kollektivavtal.
Transports ordförande Tommy Wreeth konstaterar att de nya bestämmelserna är ett faktum:
– LO, TCO och Saco var eniga när uppgörelsen tecknades med Svenskt Näringsliv förra sommaren. Det känns allt annat än bra med inskränkningar i den konflikträtt som facket historiskt kämpat sig till. Hamnarbetarförbundet bär ett stort ansvar för att det blev så här.