”Bemanning hindrar ungdomar att få anställning”

Cicilia, Pernilla och Thomas arbetar alla på bemanningsföretag i Göteborgsregionen. Ingen av dem tror att lägre ungdomslöner löser problemet med den höga arbetslösheten bland unga. Så länge arbetsgivare, oreglerat, kan använda inhyrda kommer de att välja det framför direkt anställning, menar de.

– Jag läste om förslaget med ungdomslöner på 75 procent och tyckte det lät ganska idiotiskt. Men samtidigt vore det bra om man hjälpte ungdomar att få utbildning som verkligen leder till jobb, säger Cicilia Durevall, 25 år och mamma till ett barn.

Genomströmningen av unga är stor på uthyrningsföretaget Tranpenad där hon arbetat i sju år. Majoriteten stannar inte längre än ett och ett halvt år.

– Tittar man på Arbetsförmedlingens Platsbanken så är det nästan bara bemanningsarbeten som annonseras ut till unga. Lärlingsplatser verkar bra och skulle säkert fungera inom många branscher, ifall bemanningsbolagen inte fanns. Inhyrning gör det så lätt för företagen att göra sig av med personal.

Ett lärlingssystem kunde fungera ungefär som yrkesutbildning i dag, resonerar Cicilia.

– Man lär sig mer när man är ute och praktiserar än när man sitter i skolbänken. Jag har svårt att sitta still och har aldrig varit så pigg på att plugga, men nu har jag anmält mig till en logistikutbildning till hösten.

I ett internationellt perspektiv är den svenska bemanningsbranschen omgärdad av få restriktioner, enligt professor Eskil Wadensjö vid Stockholms universitet. Enda regeln är att uthyrningsbolagen inte får ta betalt av sökande för att förmedla jobb. Cicilia, och kollegorna i en nystartad Transportklubb, vill se strängare reglering, som exempelvis procentsatser för hur stor andel inhyrda ett bolag får ha.

– Den längsta sammanlagda tid jag varit på ett och samma företag är tre och ett halvt år. De flesta som jobbar inom bemanning accepterar vilka villkor som helst, bara de får en fast tjänst på ett kundföretag. Men jag totalvägrar, eftersom jag då skulle tvingas gå ner i lön.

Den ekvationen förklarar Cicilia med att kundföretagen, när de väl tar över tidigare inhyrda som egen personal, börjar om med en ny provanställning med ingångslönen. Det fortsätter ofta med andra ovissa anställningsformer som timanställning med mera.

– Jag har skaffat mig sju års erfarenhet, varför ska jag då tvingas sänka min lön om jag blir fast anställd på ett annat företag än uthyrningsbolaget?

Pernilla Tindvall, 25 år, är ordförande i bemanningsklubben på Tranpenad. Hon tycker att unga har lika stor rätt till full betalning som äldre:

– Du kan faktiskt vara 24 år och ha både ett och två barn att försörja. Anser företagen att de inte kan betala fullt ut för yngre borde staten gå in med pengar. Unga ska inte drabbas. Fast… då blir det i och för sig ändå vi arbetare som får betala det, via skatten.

– Utan gymnasiekompetens är man nästan chanslös på arbetsmarknaden.

Pernilla betonar att bemanning i sig inte är fel, men att uthyrningen ska återgå till det som var tänkt, att utnyttjas vid tillfälliga arbetstoppar och sjukdom.

– Nu används inhyrning för att komma undan arbetsgivaransvar. Striktare reglering behövs också mellan uthyrnings- och kundföretagen. Facket måste bli bättre på att kolla upp att tecknade avtal verkligen följs. Det har förbunden hittills varit väldigt dåliga på, menar Pernilla.

Att IF Metall och ytterligare förbund redan träffat avtal med introduktionslöner kommenterar hon:

– Det är vedervärdigt, horribelt! Nästa gång kollektivavtalet för uthyrda ska omförhandlas vill vi som arbetar inom bemanning vara med!

Thomas Högström är med i den nystartade Logentklubben i Göteborg. Han avfärdar alla former av speciella anställningsformer för ungdomar.

Lars Karlsson, ordförande i Logents bemanningsklubb i Norrköping, råder regeringen och LO:

– Gå ut och fråga ungdomarna själva hur de tycker att vi ska åtgärda problemen. I dag ser jag hur många unga tröttnar på allt strul inom bemanning och börjar plugga i stället.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.