Bemanningsavtalet: Lägsta lönen höjs mest

Med en dag tillgodo blev LO och Almega bemanningsföretagen klara med ett nytt avtal för omkring 30 000 bemanningsanställda. Den lägre garantilönen höjs med 3 procent – alltså den lön som en bemanningsanställd får när hen inte är uthyrd på uppdrag. Och vad som egentligen gäller för den tid som en anställd inte är uthyrd ska en arbetsgrupp grotta ner sig i.

Det nya bemanningsavtalet ger en lönehöjning på 2,5 procent utslaget på hela området. Men de allra lägsta lönerna ökar alltså med 3 procent.

– Vi är nöjda med att golvet har höjts mest, säger Lennart Sköld, Transports centrala ombudsman med ansvar för bemanningsavtalet – och en av LO:s förhandlare. Vi har tryckt ihop löneavståndet mellan yrkesarbetare och andra anställda, och bland de andra anställda finns de flesta av våra medlemmar

Han konstaterar att årets förhandlingar har präglats av en positiv anda. Båda parter är också glada över att det nya avtalet skrevs under innan det gamla löpt ut.

– Vi har också fått igenom mer ordning och reda när det gäller anställningsformerna, säger han.

Transports och LO:s hjärtefråga var att en bemanningsanställd ska få betalt för samtliga timmar som hen är tillgänglig för sin arbetsgivare. Frågan hänsköts till en arbetsgrupp med fack och arbetsgivare. Den ska sätta igång direkt efter semestrarna och bli klar före jul. Syftet är att gruppens underlag ska ligga till grund för nästa avtalsförhandling som sker under 2016.

– Det är bra att vi tillsammans tittar på problemen och ser vad som är rimligt att göra åt dem, säger Lennart Sköld.

Almega bemanningsföretagens förbundsdirektör Henrik Bäckström konstaterar att tiden inte räckte för att ta med den frågan i årets förhandlingar, och är därför nöjd med att den hamnar hos en arbetsgrupp.

– Det återstår att se vad vi kan hitta för lösning, säger han. Vi har hört vad motparten säger och ska seriöst se vad vi kan förmå tillsammans.

Avtalet träder i kraft först när samtliga 14 inblandade LO-förbund har godkänt överenskommelsen. Detta ska ske senast den 29 maj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.