Close
En av 1Personals många platsannonser.
Close

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

I somras hade Magnus Ericsson precis tagit lastbilskort. Han letade jobb och fick syn på en platsannons. Magnus bor i Östersund, men jobbet i Sörmland lät ändå lockande. Heltid som chaufför och en grundlön på 31 400 kronor.

Arbetsgivare var bolaget 1Personal filial i Sverige, med adress Olof Palmes gata 29 i Stockholm. Det är på papperet ett estniskt bolag, med filial i Sverige. I samma trappuppgång som Svenska Transportarbetareförbundet.

Magnus Ericsson sökte och bolaget svarade att man omgående ville träffa honom för en intervju. I Norrköping.

Ett par dagar efter ansökan hade Magnus fått jobb. Det blev inte matkörning för Lidl, som det först var tänkt. Utan pappersrullar från Borlänge till Tyskland. För ett åkeri i Sörmland.

Efter en kort introduktion började han köra själv. Det blev snabbt problem.

– Mitt lastbilskort var alldeles färskt och jag hade inte den bästa vanan när det handlar om att säkra pappersrullar. Jag fick en rad käftsmällar och efter en och en halv vecka sa den tyska kunden stopp, jag fick inte fortsätta köra för dem.

– Då skällde min arbetsgivare ut mig. Han sa att jag var värdelös och borde vända hamburgare på ”Donken” i stället för att köra lastbil.

Magnus fick annan körning på Sörmlandsåkeriet och i slutet av oktober såg han fram mot lönen. Den kom inte som utlovat. Och ingen lönespecifikation heller.

– Jag ringde och tjatade. Jag anser att lönespecifikation är minst lika viktig som själva lönen. Till slut kom det in ett belopp på mitt konto. Mycket mindre än jag skulle ha haft, med tanke på alla timmar jag jobbat.

Under veckan som följde låg Magnus Ericsson på om lön, lönespecifikation och om ett riktigt anställningsbevis. Det han fick blev aldrig påskrivet av arbetsgivaren.

Efter några dagar utan jobb skickade 1Personal plötsligt flera sms. Det var i början av november.

– Sms:en kom på natten när jag sov. Tidigt på morgonen ringde chefen. Han erbjöd mig arbete i Stockholm. Betongkörning, och det var bråttom att hoppa in.

– Jag tvekade. Intrycket jag fått av företaget var ju inte bra. Till slut sa jag nej och meddelade att jag säger upp mig. Att bara få pengar rakt in på kontot, utan lönespecifikation, kändes inte alls okej.

Magnus Ericsson beskriver hur helvetet brakade löst:

– Han ifrågasatte mitt beslut och upprepade att jag är värdelös som chaufför. Att min framtid möjligen finns i en betongbil. När jag stod på mig skickade han nya sms och vädjade: ”Ta jobbet, jag betalar vad du vill ha.”

– När jag ändå sa nej kontrade han med att jag blir svartlistad, ”ute ur branschen”. Han har också hotat med en stämning och skadestånd på 38 000 kronor. För att ja sa upp mig, utan uppsägningstid.

I ett tidigt skede kopplade Magnus också in facket, Transport, och han började fundera över vem som egentligen är huvudman för 1Personal. I de officiella handlingarna är det en man i Estland, med estniskt namn.

Men den man Magnus Ericsson och flera andra chaufförer haft kontakt med är hela tiden en Mats Johansson. I alla de platsannonser 1Personal haft ute på nätet under 2018 och 2019 ska svar skickas till mejladressen matsjohansson370@gmail.com.

Märkligt nog har varken chaufförer eller kunder som Transportarbetaren pratat med fått klarhet i vem denne Mats Johansson är eller var han bor.

– Han är väldigt hemlig, säger en annan chaufför som också blev blåst på lön.

Chauffören jobbade 440 timmar på sju veckor hösten 2019. Och fick in 26 000 kronor rent på kontot. Utan lönebesked.

– Mats Johannsson lovade guld och gröna skogar, säger föraren. Min grundlön skulle vara 34 500 kronor. Ob och övertid var självklarheter, sades det. Den lilla lön jag fick var försenad och betalningen kom via Paypal, så pengarna går inte att spåra.

I november avfördes 1Personal filial i Sverige ur Bolagsverkets register. Bakom begäran låg Skatteverket som har en fordran på över 500 000 kronor i obetalda skatter. Ett samtal till verket visar att 1Personal inte betalat någon moms eller några arbetsgivaravgifter under hela 2019.

Det ser heller inte ut som att det kommit in pengar på chaufförernas skattekonton.

Vem är då Mats Johansson?

En djupdykning i register och gamla platsannonser visar att samma mejladress, alltså matsjohansson370@gmail.com, och samma telefonnummer tidigare användes av ägaren till Lotpartner i Sverige AB.

Lotspartner gick i konkurs i december 2017, med Mats Johansson i styrelsen. Johansson var då skriven i Helsingborg. I dag bor han, enligt folkbokföringen, på en villaadress i Halmstad.

Där säger fastighetsägaren:

– Mats Johansson hyr ett uthus på min tomt. Men han reser mycket och är inte hemma nu.

Det finns även andra indikationer på att det är samme Mats Johansson som figurerat i Lotspartner och 1Personal filial i Sverige.

Transportarbetaren har sökt Mats Johansson på hans kontantkortstelefon och via mejl, och bett om en intervju. Gärna på plats i Halmstad. Den enda återkoppling vi får lyder:

”Obs, jag bor i Irrum

Mats Johansson”

Irrum finns av allt att döma inte som ort eller plats någonstans i världen. Irum (med ett ”r”) är ett berg i Sydsudan.

1Personal har inget kontor på Olof Palmes gata 29 i centrala Stockholm. Möjligen finns det en postbox hos ett företag som mot betalning fungerar som kontorshotell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Emelie:
    2 december, 2019

    Man blir mörkrädd. Näringsförbud direkt på en sån kille

Lästips:

Arbetsdomstolens entré

Svårt vinna om uppsägningar i AD

Arbetsrätt. I bara två av tio mål lyckades fackförbund framgångsrikt försvara medlemmar som sagts upp. Det visar en genomgång tidningen Lag & Avtal gjort av det senaste årets domar i Arbetsdomstolen.

Transportarbetarens logga

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Oseriöst agerande

Debatt / Kommentar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.