Bemanningsbolaget Logent säger upp 300 anställda

(UPPDATERAD) Drygt 300 fast- och visstidsanställda på bemanningsbolaget Logent i Norrköping har varslats om uppsägning. Sista arbetsdagen på Stadiums centrallager blir den 31 januari nästa år.

Orsaken till att Logent säger upp sina anställda är att Stadium gjort en ny upphandling av lagerverksamheten i Norrköping.

I dagsläget har företaget DSV uppdraget och har lagt ut driften på Logent. Från och med den första februari 2015 tar i stället Postnord över – och anlitar uthyrningsföretaget Pema people för att bemanna Stadiums lager.

De fackliga förhandlingarna har avslutats och innebär att knappt 140 fast anställda på Logent och ytterligare drygt 170 visstidsanställda sägs upp, på grund av arbetsbrist.

Att Pema people skulle ta över den nuvarande personalstyrkan på lagret är inte aktuellt, förklarar Transports lokalombudsman Mats Andersson på avdelning 4 i Linköping.

– Något övertagande av verksamheten blir det inte. Däremot uppmanar vi från facket de anställda att söka jobb på Pema. Jag utgår ifrån att det nya bemanningsbolaget vill ha personal som kan jobbet och känner till lokalerna, har rätt kompetens och truckkort.

– Så skulle i alla fall jag agera som arbetsgivare, säger han.

Den 1 februari nästa år kommer Logent bara att ha drygt 160 fast anställda kvar i Norrköping, mot tidigare drygt 300 och över 170 visstidsanställda, berättar Lars Karlsson.

Sjukfrånvaron är hög på Logent och när beskedet om vilka som skulle sägas upp kom steg den till hela 35 procent eller sammanlagt 165 sjukanmälda, uppger han.

– Då tog företaget kontakt med oss på fackklubben för att få hjälp att göra något åt problemet. Vårt förslag är att arbetsgivaren ska uppmana sjuka att gå till företagshälsovården. Då kan de som behöver få behandling och rehabilitering.

– Sjukskriver man sig däremot för att visa missnöje drabbar det arbetskamraterna. Jag förstår att det är tungt och känns surt att gå till jobbet, men som anställd har man fortfarande arbetsplikt fram till uppsägningsdagen, säger Lars Karlsson.

Fackklubben på Logent startades 2012 och har bland annat arbetat med att förbättra arbetsmiljö och ledarskap, liksom felaktiga löneutbetalningar.

– Nu har vi fått två nya kompetenta chefer. När det lugnat ner sig efter uppsägningarna har jag gott hopp om att vi ska få mer stabilitet och att ledningen ska ta tag i viktiga rehabiliteringsärenden, säger Lars Karlsson.

Transports lokalombudsman Mats Andersson berättar att Transports regionala skyddsombud och skyddsombuden på företaget ska samarbeta för att få friskare personal och mindre sjukskrivningar.

– För att kunna bedriva en sund verksamhet behöver man komma ner till sjukskrivningstal på tre till fem procent, anser han.

När det gäller arbetstillfällen ser Mats Andersson trots allt ganska ljust på framtiden:

– Företaget Rusta ska flytta sitt centrallager till Norrköping. Bygget ska vara färdigt någon gång nästa år, så vi kommer att få fler lagerjobb.

Transportarbetaren har sökt Logents ledning för en kommentar. Kurt Liljergren vid huvudkontoret i Stockholm meddelar via mejl att hanär upptagen och kommer att uttala sig på fredag.

Det är tråkigt att Logent säger upp så mycket folk, men det hade varit ännu sämre om verksamheten försvunnit från Norrköping, resonerar Mats Andersson. – Jag hoppas att de flesta bara ”behöver byta skjorta” och får jobba kvar på lagret, fast för Pema i stället.

Lars Karlsson är ordförande i Logents bemanningsklubb och talar om oro och uppgivenhet bland personalen under uppsägningsförhandlingarna.

– Stadium äger 25 procent av Pema så det är väl inte så konstigt att uppdraget går dit. Dessutom har det funnit missnöje med den höga personalomsättningen på Logent, som lett till sämre arbetskvalitet. Det tar ju ett tag att lära sig jobbet så täta byten av personal är ju mindre bra, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.